کسری بودجه دولت ایران در اثر افت قیمت نفت قابل مدیریت است

کسری بودجه دولت ایران در اثر افت قیمت نفت قابل مدیریت است

خبرگزاری تسنیم: درحالی که کاهش قیمت نفت درآمدهای نفتی دولت ایران را کاهش داده است یک کارشناس آمریکایی گفت دولت ایران باید هزینه های بودجه ای خود را طوری تنظیم کند تا بتواند از پس کسری بودجه برآید اما فکر می کنم وضعیت قابل مدیریت کردن باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی گالف نیوز، به اعتقاد کارشناسان، کاهش قیمت جهانی نفت منجر به کسری بودجه دولت ایران خواهد شد. بودجه سال جاری کشور بر مبنای نفت بشکه ای 100 دلار بسته شده است و این می تواند منجر به بروز کسری بودجه شود.
در عین حال از آنجایی که وضعیت و پارامترهای موجود پیچیده هستند، هنوز هیچ استراتژی مشخصی از سوی مقامات ایرانی در برابر کاهش قیمت نفت اتخاذ نشده است.
بر اساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران چهارمین ذخایر بزرگ اثبات شده نفت خام و دومین ذخایر بزرگ اثبات شده گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد.
به رغم وجود ذخایر عظیم انرژی، تولید نفت ایران در طی چند سال گذشته به دلیل تحریم ها به شدت کاهش یافته و تولید گاز این کشور نیز کند شده است.
کوان هریس، عضو مرکز مطالعات ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در دانشگاه پرینستون در این باره گفت، دولت ایران باید کسری بودجه خود را مدیریت کند و هزینه های بودجه ای خود را طوری تنظیم کند تا بتواند از پس این کسری برآید. «با توجه به تحریم های فعلی، این چیزی نیست که آنها ترجیح بدهند، اما فکر می کنم وضعیت قابل مدیریت کردن باشد.»
یک کارشناس دیگر در این باره گفت، بهترین استراتژی برای ایران رسیدن به توافق با 1+5 بر سر برنامه هسته ای خواهد بود تا تحریم ها کاهش یابند و کشور بتواند میزان تولید و صادرات نفت خود را افزایش دهد.
سارا وخشوری، رئیس موسسه آمریکایی اس وی بی انرژی اینترنشنال گفت: «چنین توافقی می تواند شکاف بودجه ای ایران را کاهش دهد و به این کشور کمک کند تا سهم قبل از تحریم های خود از بازار نفت را پس بگیرد.»
وی با بیان این که ایران در نشست ماه جاری اوپک در وین برای کاهش تولید سازمان فشار نخواهد آورد افزود: «بنابراین فشار برای کاهش میزان تولید نفت اوپک به نفع ایران نیست، زیرا میزان صادرات نفت این کشور در حال حاضر در سطح حداقلی قرار دارد و این کشور نمی خواهد سهم بیشتری از بازار را از دست بدهد. همچنین اگر اوپک و ایران تولید خود را کاهش دهند، تضمینی وجود ندارد که کشورهای غیر عضو اوپک استراتژی مشابهی را برگزینند.»
علی طیب نیا، وزیر اقتصاد ایران روز یکشنبه گفت، اگر کاهش قیمت نفت ادامه یابد، دولت قطعا طرح هایی را برای مقابله با مشکل کسری بودجه در سال آینده اتخاذ خواهد کرد.
کارول ناخله یکی از اعضای مرکز خاورمیانه بنیاد کارنگی در بیروت گفت، حتی اگر توافق هسته ای به دست بیاید، باز زود است که پیش بینی کنیم که بلافاصله بازار جهانی با انبوهی از نفت و گاز ایران مواجه خواهد شد.
وی در مقاله ای در این باره نوشت: «بسیاری از تنگناهای فنی و حقوقی همچنان پابرجا هستند. ایران ممکن است برخی امتیازات فوری دریافت کند، اما بعید است این امتیازات بتوانند تولید نفت و گاز و واقعیت های سرمایه گذاری در ایران را تغییر دهند، زیرا پروژه های نفت و گاز به تعهدات بلندمدت نیاز دارند. به علاوه، برداشته شدن تحریم ها به خصوص تحریم های آمریکا یک پروسه زمان بر و پیچیده است.»
انتهای پیام/ 178

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه