اوپک در نشست آتی تولید خود را کاهش می‌دهد

اوپک در نشست آتی تولید خود را کاهش می‌دهد

خبرگزاری تسنیم: تجار نفتی کهنه کار که مالک برخی از شرکت های بزرگ تجاری جهان هستند با محتمل دانستن اقدام اوپک در کاهش تولید خود گفتند: خود را برای کاهش تولید نفت اوپک در ماه نوامبر آماده کنید، زیرا این اقدامی است که آنها به آن نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، تجار نفتی کهنه کار که مالک برخی از شرکت های بزرگ تجاری جهان هستند در نشستی گفتند، تئوری های توطئه را فراموش کنید و خود را برای کاهش تولید نفت اوپک در ماه نوامبر آماده کنید، زیرا این اقدامی است که آنها به آن نیاز دارند. در گذشته نیز انجام داده اند.
نظرات مدیران ارشد شرکت های ویتول، گانوور و مرکوریا در تضاد با این پیش بینی ها قرار دارد که کشورهای عضو اوپک بعید است در بازار دخالت کرده و از قیمت ها حمایت کنند.
ایران و کویت، از کشورهای عضو اوپک پیشتر اعلام کرده اند که بعید است کاهش تولیدی در نشست 27 نوامبر اوپک مصوب شود. عربستان هنوز در این باره اظهار نظر رسمی نکرده است.
ایان تیلور، رئیس شرکت ویتول در این باره گفت: «احساس من این است که ما در حال دست کم گرفتن احتمال کاهش تولید نفت اوپک هستیم.» وی افزود: «همه می گویند آنها قرار نیست تولید خود را کاهش دهند، و من هم 100 درصد مطمئن نیستم. من فکر می کنم تصمیمات جدی ای در نشست آتی اوپک در مورد کاهش تولید اتخاذ خواهد شد.»
تیلور افزود: «من متقاعد نشده ام که ما یک کاهش قیمت بزرگ دیگر در پیش داریم.»
تاکنون تنها لیبی، به صورت مشخص پیشنهاد کاهش تولید را مطرح کرده است، آن هم به این شرط که این کشور خود از کاهش تولید معاف باشد. ونزوئلا نیز اعلام کرده که با همراهی اکوادور در حال کار بر روی یک پیشنهاد مشترک جهت حمایت از قیمت نفت است.
توربجورن تورنکویست، مدیرعامل شرکت سوئیسی گانوور نیز احتمال اقدام اوپک را دور از ذهن نمی داند. وی دراین باره گفت: «من فکر می کنم آنها در کوتاه مدت از قیمت نفت در برابر کاهش بیشتر دفاع خواهند کرد...من فکر می کنم سعودی ها مشکلی با کاهش 400 تا 500 هزار بشکه ای تولید خود ندارند و شاید ما شاهد برخی کاهش های سمبلیک از سوی دیگر اعضا نیز باشیم. کویت و امارات ممکن است نیم میلیون بشکه یا بیشتر تولید را کاهش دهند.»
اما تورنکویست بعید می داند که هرگونه اقدام اوپک بتواند قیمت نفت را به سطح 100 دلار برساند. «به نظر من ما در میان مدت و در سال آینده شاهد قیمت 80 تا 90 دلاری برای نفت خواهیم بود.»
مارکو دوناند، رئیس شرکت مریکوریا نیز گفت، با فرض پابرجا باقی ماندن تحریم های ایران، اوپک نیاز به کاهش 1.5 میلیون بشکه ای تولید نفت خود دارد. با این حال احتمال کاهش تولید پنجاه پنجاه است.
وی افزود: «من احتمالا اندکی در مورد کاهش تولید خوش بین تر هستم، اما هنوز احتمال بیش از 50 درصدی برای آن قائل نیستم.»
دوناند همچنین با اشاره به مهلت رو به پایان مذاکرات هسته ای ایران و احتمال انعقاد توافق هسته ای گفت: «این خود می تواند بر این مسئله تاثیر بگذارد که اوپک به چه میزان کاهش تولید نیاز دارد.»
انتهای پیام/ 4

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه