بنای دولت فیلتر شبکه‌های اجتماعی نیست/ کاربران اخلاق را رعایت کنند

بنای دولت فیلتر شبکه‌های اجتماعی نیست/ کاربران اخلاق را رعایت کنند

خبرگزاری تسنیم: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بنای دولت فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نیست و از کاربران می‌خواهیم رعایت اخلاق را در استفاده از این شبکه‌ها داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، از سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی به کشور آذربایجان در اواخر هفته آینده خبر داد و گفت: انشالله سفر به باکو دستاوردهای مهمی را برای کشورمان خواهد داشت.

وی در خصوص برنامه‌های رئیس‌جممهور در باکو اظهار داشت: جناب رئیس‌جمهور علاوه بر ملاقات دوجانبه اسنادی را که بنده در سفر فردای خود به آذربایجان با طرف‌هایمان پیش‌بینی می‌کنیم را که حدود 10 سند می‌شود را امضا خواهند کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انتقال یا خرید برق از آذربایجان، ساماندهی مسائل گمرکی دو کشور، استفاده از رودخانه‌های مرزی، مسائل گازی، توریستی را از مباحث مطرح و قابل بررسی در سفر روحانی به آذربایجان عنوان کرد و گفت: حجم مبادلات ما با این کشور حدود 500 میلیون دلار است که البته ظرفیت افزایش این حجم همکاری‌ها را داریم.

واعظی با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان در جریان سفر الهام علی‌اُف رئیس‌جمهور این کشور به تهران گفت: این کمیسیون فضای همکاری‌های خوبی را بین دو کشور به وجود آورده و انتظار این است که این میزان همکاری‌ها نسبت به گذشته افزایش یابد.

وی از سخنرانی روحانی در مجلس آذربایجان خبر داد و اظهار داشت: در سفر آقای رئیس‌جمهور به آذربایجان علاوه بر تجار و هیئت‌های تهرانی از 4 استان آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و گیلان در این سفر همراهی خواهند کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بحث در خصوص نحوه همکاری بخش خصوصی بین دو کشور را از دیگر مباحث مطرح در این سفر دانست و اظهار داشت: سیاست دولت یازدهم که همانا گسترش روابط با همسایگان و کشورهای منطقه است امیدواریم گام رو به جلویی را با انجام این سفر برداریم.

واعظی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و نظر وزارت ارتباطات در این خصوص، گفت: همان‌گونه که در مصاحبه‌های قبلی خود گفتم دولت بنا ندارد شبکه‌های اجتماعی که در چارچوبی از آن استفاده می‌شود را به دلیل مسائل اقتصادی مسدود کند. هر چند شاید استفاده از این شبکه‌های به لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد اما بنای ما فیلتر این شبکه‌ها نیست و از کاربران نیز خواهش کردیم که از این شبکه‌ها استفاده مجاز شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دو ماه گذشته اقدامات خوبی در راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی داخلی توسط دانشگاهیان صورت گرفته و مورد اقبال نیز قرار گرفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی مورد اقبال مردم و جوانان برای استفاده قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: ما بنای دولت این است که این شبکه‌ها آزاد باشند و اما از کاربران می‌خواهیم که رعایت اخلاق را در استفاده از این شبکه‌ها داشته باشند.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا فیلترینگ هوشمند که پیش از این توسط وزارت ارتباطات خبر آن اعلام شده بود اجرایی شده است یا خیر تصریح کرد: خیر این کار هنوز صورت نگرفته است چرا که مراحل پیچیده‌ای دارد.

وی با اشاره به تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی در اوایل این هفته گفت: موضوع پیامک‌های انبوه که مورد اعتراض و گلایه مردم قرار گرفته بود را در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: در خصوص کلیات و ضرورت پیامک‌های انبوه تأکیداتی از سوی اعضای شورا صورت گرفت که با توجه به نظرات ارائه شده و تصویب کلیات آن در جلسات آتی جزئیات آن نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

واعظی به موضوع ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور خاطرنشان کرد: حدود 10 سال پیش در مورد شبکه ملی اطلاعات در کشور بحث شد که در قانون برنامه پنجم نیز به آن اشاره شده و دولت اجرای آن را در اولویت جدی خود قرار داده و با توجه به اینکه در دو سال اول این برنامه مراحل این شبکه اجرا نشده انشاءالله ما آن را در دو سال آینده اجرایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مدل مفهومی این شبکه در لایه‌های مختلف پروژه‌های ملی تعریف شده و با کمک و مساعدت دکتر نوبخت برای تأمین بودجه آن امیدواریم بخشی از آن امسال و بخش عمده آن درسال آینده اجرایی شود گفت: ما شهر قم را به عنوان پایلوت برای اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات انتخاب کرده‌ایم که هم در تولید محتوا و هم اپلیکیشن آن را به صورت منظم تهیه و تنظیم کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امکان حضور بخش خصوصی در زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات به دلایلی محیا نیست، گفت: اما در بقیه بخش‌های شبکه ملی اطلاعات بخش خصوصی حضوری جدی خواهند داشت.

واعظی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا این امکان وجود دارد که در آینده اینترنت رایگان در اختیار شهروندان قرار بگیرد، تصریح کرد: بعید می‌دانم چنین چیزی باشد چرا که در هیچ کجای دنیا اینترنت رایگان در اختیار شهروندان قرار نمی‌گیرد. البته ممکن است ابزارهای دیگر اینترنت به صورت رایگان در اختیار کاربران قرارداده شود که در داخل نیز رایتل چنین چیزی را به عنوان شعار بی نهایت عنوان می‌کند اما مرسوم نیست که به صورت رایگان اینترنت در اختیار کاربران قرار گیرد البته در مکان هایی مانند فرودگاه ممکن است صورت گیرد اما در کل کشور شدنی نیست و ما نیز فعلا بنای این کار را نداریم چرا که اینترنت برعهده شرکت‌های خصوصی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر برگزاری انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و ورود اکثریت جمهوری خواهان به مجلس سنا در این کشور و تأثیر آن بر آینده مذاکرات هسته‌ای گفت: آنچیزی که اکنون در آمریکا اتفاق می‌افتد چیزی نیست که به عنوان تغییر جنایی و جریانی در اهداف مطالعه کنیم آنچه که در مذاکرات انجام شده مهم است پایبندی است که این پایبندی را ایران در مذاکرات نشان داده و در مقابل نیز این پایبندی در آمریکا باید وجود داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: حتی اگر بحث تمدید مذاکرات در مسقط در سوم آذر هم مطرح شود این چیزی نیست که با نظر چند نماینده به بن‌بست برسد، در آمریکا قوه مجریه از یک نفوذ بالایی برخوردار است و می تواند منویات این کشور را در سیاست خارجی محقق کند.

واعظی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 را از پیچیده ترین پرونده‌های بعد از انقلاب دانست و گفت: این موضوع حتی از قطعنامه 598 هم پیچیده‌تر است و آنچه که تا کنون پیش رفته حکایت از یک کار بسیار بزرگ دارد و تیم مذاکره کننده ما هم هوشمندی به خرج داده و هم منافع ملی و خطوط قرمزها و هم نظرات رهبر انقلاب را به خوبی رعایت کرده است.

وی تصریح کرد: مذاکرات هسته‌ای در مسقط یک مرحله از مذاکراتی است که در گذشته انجام شده و ادامه می‌یابد و ممکن است همان گونه که در مذاکرات وین و نیویورک قدم‌های رو به جلویی برداشته شد مذاکرات سوم آبان نیز یک گام به جلو باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: آنچه مهم به نظر می‌رسد این است که توافقات صورت گرفته به صورت یک مجموعه دیده می‌شود و اگر در مرحله اول مذاکرات در ژنو توافقاتی امضا شد موقعی همراه با توافقات بعدی عملیاتی می‌شود که ما همه آنها را در قالب یک مجموعه ببینیم. اما آنچیزی که هم اکنون برایمان مشخص است این است که مسیر مذاکرات امیدوارکننده و مثبت است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon