آیت‌الله ممدوحی: آیت‌الله جنتی درست می گوید؛ نظام نهایت رأفت را در قبال اصحاب فتنه به خرج داد

آیت‌الله ممدوحی: آیت‌الله جنتی درست می گوید؛ نظام نهایت رأفت را در قبال اصحاب فتنه به خرج داد

خبرگزاری تسنیم: آیت‌الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری می‌گوید: باید حواسمان جمع باشد، هرکس از اصحاب فتنه پرسید بگوئیم حساب آن‌ها مانند جواب دو دوتا، چهارتا مشخص است و نظام جمهوری اسلامی نهایت رحمت و ارفاق را برای آن‌ها مبذول داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیمگروه استان‌ها، آیت‌الله حسن ممدوحی که در سال 1318 در کرمانشاه چشم به جهان گشود نماینده مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری است.

وی در دوران تحصیل خود از محضر اساتید بزرگی همچون آیت‌الله العظمی محقق داماد و آیت‌الله العظمی گلپایگانى و آیت‌الله العظمی آملی بهره برده است.

زندگی‌ این استاد برجسته حوزه علمیه قم سرشار از تلاش‌های‌ علمی‌ و فرهنگی‌ است‌. وی در سال‌های‌ عمر خود بارها کتب‌ درسی‌ فقهی‌ و اصولی‌ از اول تا درس خارج را تدریس‌ کرده‌ است امّا با توجه‌ به‌ نیاز حوزه‌‌های‌ علمیه‌ به‌ آشنایی‌ با علوم‌ عقلی‌ و با سفارش‌ آیت‌الله‌ جوادی‌ آملی‌، به‌ تدریس‌ علوم‌ عقلی‌ روی‌ آورده‌ است‌.

آیت‌الله‌ ممدوحی‌ با نخستین‌ بارقه‌های‌ مبارزه‌ با رژیم‌ طاغوت‌، به‌ صف‌ مبارزان‌ پیوست‌ و در طول‌ سالیان‌ حکومت‌ خاندان‌ پهلوی‌ از هیچ‌ تلاشی‌ در راه‌ مبارزه‌ با آن‌ حکومت‌ خائن‌ فروگذار نکرد که‌ بر اثر آن‌، بارها مورد تعقیب‌ و تهدید قرار گرفت‌. وی همکاری‌ خود با جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ را از همان‌ سال‌ها آغاز کرد و در امور گوناگون‌ به‌ برنامه‌ ریزی‌ برای‌ مبارزه‌ منسجم‌ می‌پرداخت‌.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در اماکن‌ و شهرهای‌ گوناگون‌ سخنرانی‌های‌ تندی‌ علیه‌ رژیم‌ شاه‌ انجام‌ می‌داد که‌ گاه‌ به‌ دستگیری‌ و بازداشت‌ او می‌انجامید. علاوه‌ بر آن‌، آیت‌الله‌ ممدوحی‌ با شناخت‌ هجمه‌های‌ فرهنگی‌ و ضرورت‌ تلاش‌ فرهنگی‌ برای‌ خنثی‌ کردن‌ شبهه‌های‌ مارکسیسم‌ و کمونیسم‌ به‌ تلاش‌ برای‌ آشنایی‌ جوانان‌ با مبانی‌ اسلام‌ و نقد دیدگاه‌های‌ مکاتب‌ التقاطی‌ می‌پرداخت‌.

آیت‌الله‌ ممدوحی‌ پس‌ از انقلاب‌ نیز به‌ حمایت‌ خود از امام ‌(ره‌) و رهبر معظم‌ انقلاب‌ ادامه‌ داد و در مسائل‌ گوناگون‌ همواره‌ مدافع‌ انقلاب‌ بود. وی هم‌ اکنون‌ در قم‌ به‌ تدریس‌ و تربیت‌ شاگردان‌ مکتب‌ امام‌ صادق ‌(ع‌) مشغول است.

وی در حاشیه بازدید از تسنیم با تقدیر از توجه تسنیم به حوزه‌های خبری گوناگون گفت: تسنیم در مدت کوتاه فعالیت، سابقه خوبی از خود بر جای گذاشته است و به مرور جای خود را در عرصه رسانه‌ای کشور پیدا می‌کند که امیدوارم نظام کارکرد تسنیم در جهت رشد سیاسی، فرهنگی و علمی جامعه باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با توصیه به تسنیم برای استفاده از نیروهای حزب‌الهی اظهار کرد: تسنیم همواره زمانی را برای ارزیابی فعالیت‌های خود اختصاص دهد و همچون اجزای یک موتور که نیازمند بازیابی و در برخی موارد تعمیر هستند، فعالیت بخش‌های مختلف خبرگزاری را بررسی کنند.

مشروح گفت‌وگوی تفصیلی تسنیم با آیت‌الله ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری را در زیر می‌خوانید.

تسنیم: با توجه به حضور در ماه محرم و برگزاری مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع)، توصیه شما به سخنرانان برای استفاده بهتر از این فضای معنوی و ظرفیت‌های مجالس روضه چیست؟

آیت‌الله ممدوحی: مسجد، منبر و حسینیه در آئین اسلام ساده‌ترین، کم‌خرج‌ترین و پرفایده‌ترین مکان است که در ضمن انتقال حقایق به مردم، آن‌ها را تربیت می‌کند. اگر پیامبر اسلام(ص) امروز نماز و حج ملت مسلمان را مشاهده کند، بیان می‌کند که این همان نماز و حجتی است که بر قلب من وحی شد و با وجود گذشت قرن‌های بسیار، مساجد و منبرها مسائلی همچون نماز مردم را حفظ کرده‌اند و اجازه نداده‌اند حتی یک نقطه در آن تغییر کند.

وظیفه امروز ما نیز ادامه این روند است که منبری‌های ما بر این مسئله معتقد هستند و تلاش آن‌ها بر این اصل استوار است و توصیه اکید دارم که سخنرانی‌ها با پشتوانه مطالعه بیان شود و به فراخور هر منطقه سخنرانی مناسب حاضران باشد که سخنرانان حرف‌های صحیح را با زبان مردم آن منطقه بیان کنند. البته سند صحت مسائل نیز وجود داشته باشد، باید توجه داشت کسانی که آگاهانه کار نمی‌کنند سخنان آن‌ها نه تنها ترویج اسلام نیست بلکه در برخی موارد برای جامعه مضر است.

***استعمارگران به‌وسیله ماهواره و فضای مجازی صحنه جنگ را به داخل خانه‌های ملت آورده‌اند***

توصیه دیگر این است که علاوه بر مستند سخن گفتن، براساس شرایط روز و بنا به احتیاجات زمان و منطبق با موضوعات روز مطالب بیان شود. امروزه زندگی مردم زوایای بسیاری پیدا کرده و سخنرانان در عین حال که آئین اسلام و نظام تربیتی را به حاضران آموزش و تذکر می‌دهند، خانواده‌ها را نسبت به مسائل جاری در جامعه و هجمه‌های دشمنان آگاه می‌کنند.

یکی از دام‌های دشمنان «فضای مجازی» است که به خانه‌های مردم راه پیدا کرده و امروز استعمارگران به‌وسیله اسبابی همچون ماهواره و فضای مجازی صحنه جنگ را به داخل خانه‌های ملت آورده‌اند؛ در این رابطه خانواده‌ها وظیفه دارند بر این امور مدیریت داشته باشند و آگاه باشند که فرزندان آن‌ها به چه بخش‌هایی از فضای مجازی دسترسی دارند.

از سوی دیگر سخنرانان می‌بایست در رابطه با حرف‌های نوظهور و مکتب‌های نوظهور که بی‌دینی را در حاشیه دین قرار می‌دهند، با علم و آگاهی کافی روشنگری کنند.

***نظام نهایت رأفت را درقبال اصحاب فتنه به خرج داد/ سیاه‌نمایی؛ هدف هجمه‌ها به آیت‌الله جنتی***

تسنیم: آیت‌الله جنتی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی بیان کردند که "هر قاضی عادلی که باشد برای سران فتنه حکم اعدام صادر می‌کرد" پس از این گفتار، شاهد هجمه رسانه‌های زنجیره‌ای به شورای نگهبان و شخص آیت‌الله جنتی بودیم. نظر حضرتعالی در این زمینه چیست؟

آیت‌الله ممدوحی: انصافاً آقای جنتی هرچه می‌گوید درست است. ما با هجمه‌ها کاری نداریم؛ ما به اصحاب فتنه خیلی ارفاق کردیم که آن‌ها را در خانه‌ای نگه داشتیم تا جانشان را حفظ کنیم و دیگران به آنها تعرض نکنند.

مسئله اصحاب فتنه مانند دو دوتا، چهارتا برای همه مشخص است و برخی از مطرح کردن دوباره این مسئله قصد سوءاستفاده دارند و ما باید حواسمان جمع باشد که هرکس از اصحاب فتنه پرسید می‌گوئیم حساب آن‌ها مانند جواب دو دوتا، چهارتا مشخص است و نظام جمهوری اسلامی نهایت رحمت و ارفاق را برای آن‌ها مبذول داشته که تا الآن آن‌ها را حفظ کرده است، و الّا مسئله غیر این بود.

مردم باید بدانند هرکسی دوباره مسئله اصحاب فتنه را مطرح می‌کند، به‌دنبال سیاه‌نمایی و ایجاد اختلاف بین مردم است.

***آیت‌الله مهدوی کنی انسانی آگاه، حلیم و سیاستمدار بود***

تسنیم: با توجه به رحلت آیت‌الله مهدوی کنی، انتخاب ریاست مجلس خبرگان رهبری به چه شکل خواهد بود و در برابر هجمه رسانه‌های غربی پیرامون این انتخاب چه برداشتی دارید؟

آیت‌الله ممدوحی: در حال حاضر بنا بر این است که جلسات مجلس خبرگان رهبری توسط نائب رئیس اداره شود تا در فرصتی مناسب رای‌گیری برای انتخاب رئیس جدید انجام شود.

هر وقت اعضای مجلس خبرگان رهبری نظری بر تغییر ریاست داشته‌اند، همزمان شاهد بودیم که رسانه‌های غربی سعی در ایجاد تشکیک و هجمه داشتند، باید توجه داشت که گوش اعضای خبرگان از این موارد پر است و افکار عمومی بدانند آن‌چه که بر این مجلس حاکم است آرا اعضا است؛ هر کاندیدایی که رای اکثریت را کسب کند رئیس خواهد بود و ان‌شاءالله به بهترین وجه رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب می‌شود. هرچند که ضایعه درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی دردناک و تاسف‌آور بود ولی مجلس خبرگان فعالیت خود را انجام می‌دهد.

آیت‌الله مهدوی کنی انسانی آگاه، حلیم و سیاستمدار بود که با آگاهی و حلم مسائل را حل می‌کرد؛ یکی از ویژگی‌های این مرحوم خط‌شناسی بود و مهربانی را می‌توان از خصلت‌های وی بیان کرد که در ماموریت‌های مختلفی که از ابتدای انقلاب اسلامی حضور داشت بسیار خوب کار کرد. از مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی به یاد دارم که همه جا متبسم بود و همواره نسبت به مواضع خود محکم و مستدل بود.

***نقشه راه اصولگرایان تبعیت از مقام معظم رهبری است***

تسنیم: به نظر حضرتعالی راهکار همگرایی اصولگرایان چیست؟

آیت‌الله ممدوحی: همدلی عقلی بوده و سیاسی نیست، اگر آنان خواهان پیروزی هستند نیاز به همدلی دارند و هر گروهی که به ملیت و پیشبرد نظام معتقد هستند عقل می‌گوید که نیاز به همدلی و همسویی دارند زیرا از تفرقه هیچ چیز بر نمی‌خیزد؛ البته در این راه مغرضانی وجود دارند که ما هم از مغرض توقعی جز این نداریم. در این رابطه می‌بایست هوشیار عمل کنیم.

مسئولیت عمده حفظ همدلی آغاز شده بر عهده رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها است. رسانه‌ها باید بتوانند به‌وسیله همایش، گفت‌وگو و خبرهای صحیح و بیان آثار مثبت و فوائد این همدلی، در جهت افزایش آن گام بردارند.

به نظر بنده نقشه راه اصولگرایان تبعیت از مقام معظم رهبری است زیرا معظم له ستون اصلی انقلاب هستند و تبعیت از ایشان فوائدی همچون ایجاد روشنگری، کشف بسیاری از توطئه‌ها و وحدت را به دنبال دارد.

تسنیم: در مهر ماه امسال شاهد راه‌اندازی حوزه علمیه امام رضا(ع) در قم توسط جنابعالی بودیم. در رابطه با اهداف تاسیس این حوزه علمیه بفرمائید.

آیت‌الله ممدوحی: این حوزه علمیه که امسال افتتاح شد در راستای اهداف حوزه علمیه قرار دارد. بنای حوزه علمیه رشد طلاب است و این نظام رشد هر مقدار منطقه‌ای باشد و اشخاصی مسلط بر مسند کار قرار داشته باشند، مطمئنا نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت.

در این حوزه علمیه برنامه‌های خود حوزه اجرا می‌شود، البته سعی کرده‌ایم که این برنامه‌ها بسیار دقیق پیاده شود که چنانچه بتوانیم تربیت طلاب را به شایستگی در محضر امام زمان(عج) انجام دهیم برای توسعه آن طرح‌هایی به مرحله اجرا در می‌آید.

تسنیم: حضرت آیت‌الله ممدوحی، در رابطه با کارهای علمی و پژوهشی که انجام داده‌اید، بفرمائید.

آیت‌الله ممدوحی: تاکنون نزدیک به 30 نوع تالیف انجام داده‌ام که 10 مورد از آن‌ها به چاپ رسیده است، از کتاب‌های چاپ شده بنده می‌توانم به شرح نهج‌البلاغه، شرح صحیفه سجادیه، شرح مصباح الهدایه الی الخلافة و الولایة امام خمینی(ره)، ولایت فقیه، کتاب انسان و جهان در شناخت مکتب اسلام و در گفت‌وگو با یک پروفسور روسی و کتابی در رابطه با نظام فلسفی و عقلانی دعا اشاره کنم.

یکی دیگر از کتاب‌های بنده، کتابی در مورد ولایت فقیه است که 133 مورد از نظرات علمای بزرگ اسلام از شیخ مفید تا آیت‌الله بروجردی در اثبات اصل ولایت فقیه آمده است. در این کتاب در ابتدا مباحثی پیرامون ولایت فقیه مطرح شده که بسیاری از شبهات را پاسخ می‌دهد.

***آمریکا یک «رژیم ضدبشر» است/ ترکیه فریب نقشه‌های آمریکا در رابطه با داعش را نخورد***

تسنیم: این روزها منطقه درگیر فتنه‌ای جدید به نام داعش است که بسیاری از کشورهای خاورمیانه را درگیر خود کرده است. به نظر شما مواضع رنگارنگ غرب در رابطه با گروه تروریستی داعش بر اثر چیست؟

آیت‌الله ممدوحی:به دلیل تقلب‌های گسترده‌ای که در طول سالیان سال از سوی آمریکا علیه سایر ملل انجام شده، امروزه دیگر نقشه‌های این کشور نزد مردم منطقه برملا شده است، وقتی آمریکایی‌ها می‌گویند که علیه داعش قصد ائتلاف دارند، مردم به‌واسطه گذشته آن‌ها باور نمی‌کنند؛ در واقع ائتلاف آمریکا مطابق با داعش است و براین اساس می‌توان گفت که آمریکا یک رژیم ضد بشر است.

البته اعتقادم این است که ترکیه به عنوان یک کشور اسلامی حواس خود را جمع کند که فریب نقشه‌های آمریکا را در رابطه با داعش نخورد.

تسنیم: برخی از رسانه‌ها و سایت‌های فعال در کرمانشاه به‌گونه‌ای از حضرتعالی نقل مطلب می‌کنند که این شبهه پیش می‌آید این سایت یا پایگاه متعلق به جنابعالی است.

آیت‌الله ممدوحی: بنده سایت و پایگاه خبری ندارم ولی چون کرمانشاهیان با بنده مرتبط هستند از اخبار نقل می‌کنند، ولی هیچ پایگاه خبری ندارم.

تسنیم: در رابطه با نقش رسانه‌ها در تحقق منویات مقام معظم رهبری بفرمائید.

آیت‌الله ممدوحی: رسانه‌ها در گام نخست بیانات مقام معظم رهبری را به دقت و به صورت کامل مطالعه کنند و سخنان را خوب بفهمند؛ چراکه وظیفه رسانه‌ها تبیین مفاهیم این بیانات در جامعه و در قالب گزارش، مقاله و خبر است.

تسنیم: وظیفه رسانه‌ها در هجمه غرب پیرامون مسائلی همچون عفاف و حجاب چیست؟

 آیت‌الله ممدوحی: ما باید متوجه باشیم که در طول تاریخ هر کشوری که نوپا بوده و قصد داشته به خود متکی باشد، مورد دخالت غرب واقع شده است و از سوی غرب در این کشورها شبهه آزادی مطرح شده است؛از سوئی نیز خانم‌ها در مرحله نخست آزادی‌های غربی قرار داشته‌اند. کشورهای بسیاری آزادی‌های غربی را قبول کرده‌اند ولی زمانی که در بحث توسعه و دستاوردهای علمی این کشورها دقت می‌کنیم، شاهدیم که حرف خاصی برای گفتن ندارند.

در واقع غرب هر وقت قصد داشته کشوری را به زانو درآورد، از این راه وارد شده و اینگونه بزرگترین صدمه را به ملت‌های آزاده و جان بر کف زده است؛ این توطئه نیز به جز ناهنجاری اجتماعی و فروپاشی بنیان خانواده‌ها ثمره‌ای دیگر نداشته است.

شارع مقدس از ابتدا گفته که خانم‌ها تحت یک نظام پوشش قرار بگیرند و خانم‌ها می‌بایست این مسئله را مدنظر قرار بدهند که اگر فضا آلوده شود به نسبت هم فضای خانواده آن‌ها مسموم و آلوده می‌شود؛ براین اساس بر خواهرهای محترم ضرورت اولیه است که خود را حفظ کنند و این حفظ را عقل و دین با یکدیگر می‌گویند.

در بحث مقابله رسانه‌ها با امواج شیطانی، آن‌ها باید امواج شیطانی را رصد کنند. در واقع واکسینه کردن مردم در برابر امواج شیطانی اینگونه به‌دست می‌آید که در برابر تهاجم دشمن با گزارشات مستدل و مصادیق وقوع این آزادی‌ها، در بحث‌هایی همچون مواد مخدر مردم را نسبت به آزادی‌های غربی آگاه کنیم.

گفت‌وگو از سجاد سلیمانی مدیر دفتر نمایندگی تسنیم در استان کرمانشاه

انتهای پیام / آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon