بیانیه مقامات سیاسی اسبق اروپا: ۱+۵ فرصت توافق با ایران را غنیمت بداند

بیانیه مقامات سیاسی اسبق اروپا: 1+5 فرصت توافق با ایران را غنیمت بداند

خبرگزاری تسنیم: جمعی از مقامات سیاسی سابق در یادداشتی در روزنامه گاردین نوشتند: اکنون زمان توافق با ایران است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جمعی از مقامات سیاسی سابق در یک یادداشت در روزنامه گاردین خواستار غنیمت شمردن این فرصت برای توافق هسته‌ای با ایران شدند.

خاویر سولانا، نماینده عالی اسبق سیاست و امنیت خارجی اتحادیه اروپا و  دبیر کل شورای اتحادیه اروپا و دبیر کل سابق ناتو؛ آنا پالاسیا، وزیر خارجه اسبق اسپانیا، کارل بیلدت، وزیر خارجه سابق سوئد، اما بونینو، وزیر خارجه اسبق ایتالیا، ژان ماری گوئنو، رئیس و مدیر اجرایی گروه بین المللی بحران و فرستاده ویژه مشترک اسبق اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه و رابرت کوپر، دیپلمات اسبق انگلیس و مشاور اسبق سرویس اقدام خارجی اروپا نگارندگان این یادداشت کوتاه در این روزنامه انگلیسی بوده‌اند. 

در ابتدای این یادداشت آمده است: «ما از کشورهای اتحادیه اروپا و ایران می‌خواهیم تا سر رسید مهلت 24 نوامبر به توافق جامع هسته‌ای دست پیدا کنند. به تعویق انداختن فرصت اتخاذ تصمیمات سخت نهایی که در پیش رو قرار دارد احتمال دارد فرصت‌های بیشتری را در اختیار مخالفان پیگیری مسیر دیپلماتیک و تخریب این فرایند قرار دهد.»

در ادامه این بیانیه با اشاره به آنچه طرح راه حل‌های فنی خلاقانه در این مذاکرات خوانده شده از طرفین خواسته شده به توافقی دست یابند که «در عین پاسخگویی صلح‌آمیز و موثر به نگرانی‌های 1+5 از تکثیر اتمی به آرمان‌های منطقی و حاکمیت ملی ایران احترام می‌گذارد»».

مقامات سیاسی سابق اروپا در ادامه توافق موقت هسته‌ای امضا شده را شامل مهم‌ترین تضمین‌ها برای گروه 1+5 از لحاظ نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران دانسته و تأکید کرده‌اند اروپایی‌ها برای رسیدن به این مرحله از مذاکرات منابع زیادی را صرف کرده‌اند که تبعات منطقه‌ای انزوای ایران یکی از آنها بوده است.

در ادامه بیانیه مورد نظر از کشورهای اروپایی خواسته شده ضمن غنیمت شمردن این فرصت برای توافق هسته‌ای با ایران با دولت آمریکا همکاری کرده تا متحدان منطقه‌ای این کشور به مزایای راهبردی دراز مدت این توافق واقف شوند. 

انتهای پیام/م.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان