بانک جهانی آمار قطعی نداده/ رشد منفی ۱۶.۴ درصدی تولیدات صنعتی ایران درست نیست

بانک جهانی آمار قطعی نداده/ رشد منفی 16.4 درصدی تولیدات صنعتی ایران درست نیست

خبرگزاری تسنیم: معاون برنامه ریزی وزارت صنعت در واکنش به آمار اخیر بانک جهانی گفت : اخبار منتشر شده مبنی بر رشد منفی ۱۶.۴ درصدی تولیدات صنعتی ایران ، تنها برآورد کارشناسان بانک جهانی از وضعیت روندهای اقتصادی کشورمان است و رسمیت و قطعیت ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از "شاتا"، حسین ابویی مهریزی افزود : همانگونه که در عنوان گزارش (Development Prospects) بانک جهانی هم آمده است این گزارش برآورد کارشناسان بانک جهانی از وضعیت روندهای اقتصادی کشورها را ارایه می‌دهد که با هدف مدیریت ریسک آن بانک تهیه می‌شود.
ابویی اضافه کرد :شاهد دیگر این مدعا، بازنگری در تمام آمارهای مربوط به رشد تولیدات صنعتی ایران از سه ماهه دوم 2013 تا سه ماهه اول 2014 در گزارش اکتبر نسبت به گزارش جولای 2014 همان مرجع می‌باشد که با توجه به دسترسی بانک جهانی به اطلاعات به روزتر مورد بازنگری قرار گرفته‌اند.
وی گفت: بنابراین برآورد ارایه شده درخصوص سه ماهه دوم 2014 نیز به احتمال قریب به یقین در دوره بعدی که برآوردهای سه ماهه سوم 2014 بدان اضافه می‌شود، مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.
معاون وزیر صمعت ، معدن و تجارت تاکید کرد :  در پاورقی صفحه 5 گزارش مذکور که آمار مربوط به رشد منفی 16.4 درصدی تولیدات صنعتی ایران در سه ماهه اول 2014 در آن منعکس شده است، تأکید شده است که این برآوردها، به بخش‌های کارخانه‌ای، معدنی و آب، برق و گاز محدود می‌شود و بخش ساخت را در بر نمی‌گیرد ، در حالی که آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی کشورمان مشتمل بر ساخت نیز بوده و لذا مقایسه دو آمار مذکور خالی از ایراد نیست.
به گفته وی از سوی دیگر در این پاورقی تصریح شده است که در مواردی که دسترسی به نزدیک‌ترین جایگزین برای آمارهای مذکور مقدور نبوده است، از خروجی  بخش کارخانه‌ای یا تولید نفت در کشورهای تولیدکننده عمده نفت (از جمله ایران) استفاده شده است.
ابویی ادامه داد: بر این اساس با توجه به اینکه در اکثر بخش‌های دیگر این گزارش، اعداد مربوط به ایران قابل محاسبه نبوده است، به احتمال بسیار زیاد کارشناسان بانک جهانی رشد تولید نفت ایران را به عنوان جایگزینی برای رشد تولیدات صنعتی کشور مورد استفاده قرار داده‌اند. حال آنکه طبق توضیح بانک مرکزی در خصوص آمارهای منتشر شده برای حساب‌های ملی فصل بهار 1393 بخش غیرنفتی اقتصاد ایران در این دوره از بهبود بیشتری برخوردار بوده و لذا جایگزین (تولید نفت به جای تولیدات صنعتی) استفاده شده در بانک جهانی، به واقعیت نزدیک نبوده است.
معاون برنامه ریزی وزارت صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد : مسئولین این وزارتخانه نیز با آگاهی کامل به وضعیت تولیدات صنعتی کشور، از فاصله برآورد بانک جهانی با واقعیت‌های موجود سخن گفته‌اند که ماهیت غیرقطعی تمام برآوردهای آماری و خصوصاً اتکای به جایگزین‌های نادرست (تولید نفت به جای تولیدات صنعتی) را مورد تأکید قرار می‌دهد و به هیچ وجه به معنای عدم تأیید آمارهای رسمی بانک جهانی نیست.
ابویی اظهار کرد : بنابراین، تمایز بین آمارهای رسمی کشور و آمارهای برآوردی بانک جهانی، از جنس تفاوت بین برآوردها و آمار قطعی بوده و اختلاف دیدگاه محسوب نمی‌شود بلکه آنچه سبب بروز اختلاف است، برداشت‌ها و تفاسیر متفاوت از آمارهای یکسان و عدم دانش آماری کافی برخی رسانه‌ها می‌باشد که لازم است مورد توجه قرار گرفته و از زیرسوال بردن مراجع رسمی آمار کشور به دلیل اشتباهات فاحش غیرحرفه‌ای پرهیز شود.

به گزارش تسنیم،‌ بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش هایی که معمولا به طور ماهانه منتشر می کند رشد تولیدات صنعتی ایران در سه ماهه دوم سال جاری میلادی برابر با بهار 93 را منفی 16.4 درصد اعلام کرده است. این در حالی است که بانک مرکزی از رشد 4.6 درصدی اقتصاد ایران در همین مدت خبر داده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه