بانک مرکزی را حیاط خلوت دولت نکنیم/ با مصوبه اخیر به ۵۴ سال قبل برگشتیم

بانک مرکزی را حیاط خلوت دولت نکنیم/ با مصوبه اخیر به 54 سال قبل برگشتیم

خبرگزاری تسنیم:رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با انتقاد از مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی گفت: تا زمانیکه قدم در راستای استقلال عمل بانک مرکزی برداشته نشود نمی‌توان از یک اقتصاد آزاد و سیستم مالی مدرن سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی نظر خود را درخصوص مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز نمود و در تحلیلی جدید اظهار داشت: استقلال عمل مسئولین بانک مرکزی یکی از مهمترین فاکتورهای کشوری با اقتصاد مدرن و آزاد است اما در کشور ما ساختار بانک مرکزی بگونه‌ای تعریف شده که آن را همانند برده ای تحت فرمان دولت قرار داده است.

وی معضلاتی مانند نابسامانی اقتصاد کشور و رشد نرخ تورم را ناشی از عدم استقلال بانک مرکزی و وابستگی آن به دولت دانست و گفت: دولت در راستای منافع خود همواره اقدام به اتخاذ سیاستهایی میکند که بتواند وضعیت را در کوتاه مدت مناسب جلوه داده و بدون توجه به تبعات تورمی آن، مسئولین بانک مرکزی را مجبور به فراهم نمودن ساز وکارهایی در جهت اجرای سیاستهای مصوب و تحمیلی خود میکند از این رو مسئولین بانک مرکزی ناچارند تا مثلاً نرخ دلار را در قیمتهایی که دولت صلاح میداند تعیین کنند! و یا آمارهای مورد نظر دولت را ساخته و به خورد جامعه بدهند!

علیپور افزود: برنامه های نادرست و نوع نگرش دولت در خصوص سیاستهای پولی و تأمین نظرات و نیازهای خود، رفاه جامعه و اوضاع زندگی مردم شریف ایران را مورد تهدید قرار داده و عدالت اقتصادی را خدشه‌دار میکند. بدون شک تا زمانیکه قدم در راستای استقلال عمل بانک مرکزی و رهایی آن از زیر استعمار دولت برداشته نشود نمیتوان سخن از یک اقتصاد آزاد و سیستم مالی مدرن در ایران به میان آورد و با این روند اصلاً امیدی به رفع مشکلات و معضلات اقتصادی بصورت علمی و کارشناسی شده نخواهد بود.

وی اظهارداشت: از آنجائیکه بانک مرکزی مستقل از دولت، هیچ نیاز و نگرانی برای متقاعد کردن دولت ندارد مطمئناً در جهت تأمین منافع مردم و کشور قاطعانه قدم برمیدارد اما باتوجه به انتصاب مسئولین بانک مرکزی از جانب دولت و وابستگی مالی این نهاد مهم به بودجه دولت، مسئولین بانک مرکزی تلاش میکنند تا منافع ملت را فدای تأمین منافع و امیال دولت بکنند.

رئیس مرکز جامع صادراتی ایران معتقد است: رئیس کل بانک مرکزی نیز همچون رئیس دیوان محاسبات کشور، ‌بهتر است که با پیشنهاد رئیس‌ جمهور به مجلس و کسب رأی اعتماد نمایندگان ملت انتخاب شود تا با کسب آراء نمایندگان، پاسخگوی مجلس نیز باشد. این روند انتخاب موجب خواهد شد تا مسئولین بانک مرکزی به پشتوانه حمایتهای دولت، از پاسخگوئی به ملت شریف ایران و رسانه های گروهی شانه خالی نکنند.

سبزعلیپور گفت: بارها از زبان مسئولین دولتی حال و گذشته علی الخصوص وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد در مجامع رسمی کشور ازجمله در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی جملاتی سربالا درارتباط با بحران ارزی و نابسامانی های پولی و بانکی کشور و عباراتی همچون «به من ربطی ندارد» را ‌شنیده ایم که پاسخگوئی را به گردن رئیس کل بانک مرکزی انداخته اند که متأسفانه طبق قوانین موجود، رئیس کل هم به جزء رئیس دولت به هیچکس پاسخگو نیست!!. پس با این اوصاف، دور تسلسل عدم پاسخگوئی و شانه خالی کردن مقامات پولی و بانکی به ملت همچون گذشته ادامه خواهد داشت.

رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی تصریح نمود: نابسامانی های ارزی شدیدی که در دوران احمدی نژاد در کشور حادث شد  مشکلات عدیده ای را از جمله کاهش ارزش پول ملی را برای مردم به ارمغان آورد ولیکن  هیچیک از مقامات ذیربط دولتی اظهارنظر منطقی درارتباط با دلیل بروز این وقایع بر زبان جاری ننمود و به آن بها نداد و از همه جالبتر اینکه تمایل همه آقایان بر این بود تا از بار این مشکلات و حوادث پیش آمده بنوعی شانه خالی کرده و کاسه کوزه اتفاقات بوجود آمده را بر سر هم بشکنند.

علیپور در پاسخ به اینکه مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص نحوه اداره بانک مرکزی و عزل و نصب رئیس این بانک چه تاثیری در استقلال مهمترین نهاد سیاستگذار پولی و بانکی خواهد داشت، گفت: بقول آقای بهمنی (رئیس کل سابق بانک مرکزی) با تصویب این طرح درست به قانون مصوب 1339 یعنی 54 سال قبل که بانک مرکزی تازه تاسیس شده بود برگشتیم یعنی زمانیکه رئیس کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین و منصوب میشد و میبایست چشم و گوش بسته از وزیر اقتصاد که خود عضو دولت بود تبعیت میکرد.

وی با تأکید براینکه انتصاب رئیس کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی قطعاً استقلال آن بانک را افزایش نخواهد داد، گفت: چرا که در اینصورت وابستگی رئیس کل بانک مرکزی به ارکان دولت بیشتر میشود و حال آنکه ما در سه دهه پس از انقلاب به جهان اعلام کرده ایم که بانک مرکزی ایران مستقل و وابسته به دولت نبوده و برهمین اساس طی چند سال اخیر هم بارها اصرار داشته ایم که نباید این بانک مستقل از دولت را غربی ها تحریم کنند. اما با این مصوبه درست خلاف گفته های خودمان را به اثبات رسانیدیم.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه اظهار داشت: کشور ایران نیازمند بانک مرکزی و رئیس کل مستقل و پاسخگو به ملت نیاز دارد تا بدور از گرایشات سیاسی و جناحی و بدون اعمال فشار از جانب افراد صاحب قدرت، به وظایف قانونی خویش عمل نماید اما متأسفانه مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص نحوه اداره بانک مرکزی و عزل و نصب ریاست این بانک نه تنها بانک مرکزی را مستقل نکرد بلکه جایگاه رئیس کل آن بانک را تا سطح یکی از معاونین وزیر اقتصاد تقلیل داد و از همه مهمتر اینکه بانک مرکزی را به حیاط خلوت دولت مبدل نمود، در اصل گل بود به سبزه نیز آراسته شد. با وضع موجود، بانک مرکزی از انجام وظایف قانونی خود دورتر خواهد شد و نقش نظارتی خود بر اوضاع پولی کشور و عملکرد بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری را بیش از بیش از دست خواهد داد. درکل به اعتقاد بنده برای تصویب این مصوبه کار کارشناسی قابل قبولی صورت نگرفته و تجدیدنظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصوبه اخیر خود ضروری میباشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه