اگر الگوی مصرف نداشته باشیم در اقتصاد و سیاست سقوط می‌کنیم

اگر الگوی مصرف نداشته باشیم در اقتصاد و سیاست سقوط می‌کنیم

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به عدم‌توجه به الگوی مصرف گفت: الگوی مصرف در جامعه از هم پاشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌ اول نماز جمعه مشهد مقدس در جوار بارگاه منور رضوی(ع) اظهار کرد: کلام و سخن ما درباره سبک زندگی اسلامی به مسئله الگوی مصرف رسید، عرض شد برای مصرف از دیدگاه اسلام دو الگو وجود دارد، یکی الگوی مصرف در زندگی فردی و خانوادگی و دیگری الگوی مصرف در زندگانی اجتماعی.

دو الگوی مصرف از نگاه اسلام

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: مصرف و هزینه سازی در زندگانی انسان نیازمند یک الگو و معیار است که هرچند که امروز مکاتب اقتصادی دنیا در این موضوع اجتماع دارند اما مبتکر اینکه هزینه سازی در زندگی الگو نیاز دارد اسلام است، وجود مقدس امیرالمؤمنین در 1400 سال قبل فرمودند: پایه زندگی برنامه ریزی در زندگی است و ملاک برنامه ریزی هم حسن تدبیر است یعنی با تدبیر باید برنامه ریزی کرد و نه براساس تقلید و تمایل نفسانی.

وی افزود: پس ملاک برنامه ریزی در زندگی حسن التدبیر است، امام صادق(ع) فرمودند عده‌ای خدمت پیامبر آمدند و شکایت کردند: آذوقه ما زود تمام می‌شود، پیغمبر اکرم فرمودند: وقتی می‌خواهید این آذوقه را مصرف کنید با برنامه آن را استفاده می‌کنید و یا دلبخواهی؟ آنها گفتند: ما برنامه و اندازه‌ای نداریم، و حضرت فرمودند: با حساب مصرف کنید زیرا سبب برکت می‌شود.

الگوی مصرف در جامعه ما از هم پاشیده شده است

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: برنامه ریزی در زندگی و در مصرف و هزینه یک واقعیتی است که امروز به‌عنوان معیار اقتصاد زندگی ثابت شده است اما مبتکر این قضیه مکتب اسلام بوده است.

وی افزود: الگوی مصرف در زندگی خانوادگی در تعادل میان دخل و خرج است که در هفته قبل بحث و عنوان شد که الگوی مصرف در عرصه اجتماعی تعادل میان تولید و هزینه است، یعنی باید حساب کرد که نیروی انسانی یک کشور در تولید به چه میزان فعالیت دارد و میزان تولید چقدر است و سپس مصرف را متعادل و متناسب با آن تنظیم کرد و عمده مشکل اقتصادی ما همین عدم تعادل تولید و مصرف است و اگر سیاست‌گذاران اقتصادی ما بیایند و درآمد سرانه را با هزینه سرانه بسنجند، آن زمان این فعالیت‌ها و تبلیغات در جهت توسعه مصرف و رفاه و زندگی در کشور انجام نمی‌شود.

مشکل ما در مصرف، فرهنگی است

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی بیان کرد: مشکل ما در مصرف، فرهنگی است یعنی نظام فرهنگی ما در مصرف از هم پاشیده است، دستگاه‌های سودجویی در صدد مصرف بیشتر هستند و همین‌ها تبلیغات می‌کنند و با توسعه تبلیغات که مبدأ اصلی آن رسانه ملی است، فرهنگ مصرف را در زندگانی ما به هم زده است و مشاهده می‌کنید یک خانواده جوانی که تازه تشکیل شده، این زوج جوان از نظر مبلمان و تجمل زندگی، گردش، تفریح، مسافرت اکنون از نظر مصرف با بالاترین خانواده خود را مقایسه و همان مصرف به‌عنوان فرهنگ استفاده می‌شود.

فرهنگ میانه‌روی در هزینه از میان رفته است

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: پیامبر فرمود باید در خرج کردن میانه‌روی کنید و فرمودند هر قوم و ملتی که فرهنگ میانه‌روی در هزینه و خرج دارند دچار فقر اقتصادی نمی‌شوند، آنچه امروز در جامعه خود می‌بینیم فرهنگ میانه‌روی در هزینه از میان رفته و فرهنگ توسعه در خرج جایگزین آن شده است و لذا زندگی آرامش ندارد و همین مسئله سبب افزایش آمار طلاق می‌شود.

وی افزود: نظام معیشت و سیاست‌گذاری اقتصادی در جامعه ما باید مبتنی با اصول سبک زندگی باشد که پیغمبر و ائمه به ما آن را آموختند، اگر در آموزه‌های دینی خود نسخه و برنامه نداشتیم باید دنبال شرق و غرب می‌رفتیم و سیاست‌گذاری خود را از مبانی الحادی آنها می‌گرفتیم اما ما قرآن و نظام اقتصادی در سبک زندگی پیامبر داریم.

الگوی مصرف نداشته باشیم، در اقتصاد و سیاست سقوط می‌کنیم

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: اگر بنا شد جامعه ما در زمینه الگوی مصرف فردی و خانوادگی برنامه نداشت و این مهم براساس تمایل و دلخواه‌ها شکل گرفت، در عرصه اقتصاد و سیاست سقوط می‌کنیم.

وی افزود: مردمی می‌توانند مقاومت کنند که در اقتصاد، اقتصاد مقاومتی داشته باشند، در جریان کربلا یکی از خصوصیاتی که در تابلوی اهل‌بیت(ع) نقش داشت مسئله اقتصاد مقاومتی بود، شگرد دستگاه یزید این بود که خاندان اهل‌بیت(ع) را بعد از اسارت تحریم کنند تا موقعیت خود را از دست بدهند.

تحریم اقتصادی راهبرد اصلی لشگر یزید بود

امام جمعه مشهد مقدس بیان کرد: عمرسعد تمام فرماندهان خود را طلبید و گفت: اینها مثل اسرای جنگی نیستند، ما در اسارت اینها برنامه داریم و بایستی کاری کنیم که اینها تبار خود را فراموش کنند و از طرفی بایستی اینها را آن‌قدر در برابر دید مردم خرد کنیم که صلابت پیامبر از چشم مردم بریزد.

وی تأکید کرد: مسئله تحریم اقتصادی به‌عنوان یک راهبرد برای لشگر یزید مطرح بود و گفت: به اینها تا زمانی که التماس نکرده‌اند آب و غذا ندهید.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: باید در خط توسعه رفاه آن‌قدر پیشروی کنیم که در برابر تحریم‌ها به مذاکره و التماس بیفتیم؟ آیا ما شیعه اهل‌بیت(ع) هستیم؟

13 آبان ثابت کرد ایران با آمریکا آشتی نمی‌کند

امام جمعه مشهد مقدس در خطبه دوم نماز جمعه مشهد مقدس در جمع زائران بارگاه منور رضوی(ع) تأکید کرد: 13 آبان امسال به همه دنیا ثابت کرد که ایران با آمریکا آشتی نمی‌کند، امسال بر شیعه عاشورایی گذشت که شیعیان ایرانی تجسم شمر و یزید را یافتند، لس‌آنجلس تایمز نوشت مردم ایران پوسترهایی را در 13 آبان بر سر دست بلند کردند که در آن رئیس جمهور آمریکا را به‌عنوان شمر زمان معرفی کردند.

وی بیان کرد: وجود اقدس سیدالشهدا در آن روز در جریانی قرار گرفت که امروز ما در همان جریانیم، آن روز بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید را دستگاه تبلیغاتی زمان به‌شکل حسین هراسی درآوردند و گفتند اینها به‌دنبال براندازی خلافت هستند و امروز استکبار جهانی هم با تبلیغات این مسئله را راه انداخته که ایران دنبال بمب اتم است و این ایران هراسی را راه انداخته‌اند و باید ببینیم امام حسین(ع) با حسین هراسی چگونه برخورد کرد، آیا رفت دست به دست یزید داد؟ گفت من دست به ذلت نمی‌دهم.

وی همچنین افزود: امام حسین(ع) دست ذلت و بیعت نداد، حسین هراسی را ایشان با خون حل کرد، فرمود: هرکس قطرات آخر خونش را حاضر است در راه ما بدهد با ما بیاید، امام حسین(ع) با جان‌دادن حسین هراسی را برطرف کرد، آنها این‌همه تبلیغ کردند اما یک دختر چهارساله مسئله حسین هراسی را حل کرد.

راه‌حل حسین‌هراسی بیعت و مذاکره و دست دادن به دشمن نیست

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این کودک چهارساله همه‌چیز را عوض کرد، عمر سعد به‌صورت هر فرمانده‌ای نگاه کرد که به او بگوید این کودک را از پیکر امام حسین(ع) بردارد، دید نمی‌توانند این کار را انجام دهند و یک عده عرب صحرایی را پیدا کرد تا این کودک را از پیکر امام حسین(ع) بردارند و حضرت زینب(س) که این صحنه را دید خود را روی پیکر این کودک انداخت، این راه‌حل حسین هراسی است یا راه‌حل مذاکره و بیعت و دست دادن است؟

وی بیان کرد: دولت‌مردان آمریکا امروز در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره شکست خورده‌اند، تنها برگ برنده اینها این است که ما را به ذلت بکشانند و ذلت ما را برای جبران شکست خود خرج کنند.

وی همچنین افزود: یک جوان فلسطینی که حسین(ع) را نمی‌شناسد روز عاشورا با ماشین 22 صهیونیست را زیر گرفت و جانش را در کف دست گرفت.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: عزیزان ما که مذاکره می‌کنند خود را در کربلای امام حسین(ع) ببینند و راهبرد را از امام حسین(ع) و مکتب عاشورا بگیرند، این دولت‌مردان آمریکایی ذلیل شده‌اند و الآن موقعیتی است که ما عزت خود را حفظ کنیم.

انتهای پیام/ب*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon