کاهش قیمت نفت فشار زیادی بر ایران و روسیه وارد نمی‌آورد

کاهش قیمت نفت فشار زیادی بر ایران و روسیه وارد نمی‌آورد

خبرگزاری تسنیم: کارشناسان بین المللی با اشاره به زیان تولیدکنندگان نفت از جمله ایران و روسیه از کاهش قیمت نفت تاکید کردند زیان این دو کشور ممکن است به اندازه ای که برخی انتظار دارند، قابل توجه نباشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از صدای آمریکا،کاهش شدید قیمت جهانی نفت در ماه های اخیر منافعی را عاید مصرف کنندگان کرده و کشورهای صادرکننده نفت را با فشار اقتصادی مواجه کرده است. از جمله کشورهایی که از این شرایط متضرر شده اند، ایران و روسیه هستند.
اما تحلیلگران می گویند، تاثیر کاهش قیمت نفت بر این دو کشور ممکن است به اندازه ای که برخی انتظار دارند، قابل توجه نباشد.
از اواخر ماه ژوئن، قیمت نفت برنت از حدود 115 دلار به حدود 77 دلار رسیده و بیش از یک سوم ارزان شده است.
علت اصلی کاهش قیمت نفت، افزایش تولید در آمریکا و سایر نقاط جهان و کاهش تقاضا به دلیل بروز مشکلات اقتصادی در اروپا و کشورهای در حال توسعه است.
پیر نوئل، عضو انستیتوی بین المللی مطالعات استراتژیک در سنگاپور در این باره گفت: «از نظر ارزش اسمی، به نظر می رسد که این وضعیت برای تعدادی از کشورهای صادرکننده نفت فاجعه بار است.» وی افزود: «آن کشورها زمانی که با کاهش قابل توجه قیمت نفت مواجه می شوند، ترکیبی از 2 کار را انجام می دهند. آنها از یک طرف هزینه های دولتی را کاهش می دهند و از طرف دیگر اعلام کسری بودجه می نمایند.»
به گفته تحلیلگران، این کشورها همچنین ممکن است تلاش کنند از طریق متقاعد کردن دیگر کشورها به پایان دادن به تحریم ها علیه آنها، فشارهای اقتصادی را کاهش دهند.
آلاستیر مک کیگ، تحلیلگر بازار نفت در موسسه سرمایه گذاری آی جی لندن گفت، این امر می تواند در مورد روسیه که در خصوص بحران اوکراین با غرب دچار اختلاف است، مصداق پیدا کند.
وی افزود: «کاهش قیمت نفت فشار را بر آنها افزایش می دهد و این احتمالا آنها را به این احساس خواهد رساند که نیاز به اقدام جدی...و احتمالا کاهش تنش برای کاستن از تحریم ها وجود دارد.»
اما به گفته نوئل، این تاثیر ممکن است قطعی نباشد. وی گفت: «من فکر می کنم وضعیت بازار نفت هدف استراتژیک روسیه در اوکراین را تغییر نخواهد داد. هدف روسیه جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو است...اما سقوط قیمت نفت از نظر منطقی منجر به اتخاذ موضعی نرم تر از سوی روسیه خواهد شد.»
همچنین کاهش قیمت نفت به اقتصاد ایران که از قبل با گرفتاری ناشی از تحریم ها مواجه بود، فشار وارد می آورد. اما مک کیگ معتقد است که رهبران ایران احتمالا چندان نگران این قضیه نیستند.
وی افزود: «مطمئنا فشار وجود دارد، اما این فشاری است که ممکن است کوتاه مدت باشد...مطمئنا اگر به طور مثال هرگونه نشانه ای حاکی از بهبود وضعیت اقتصادی در حوزه یورو، تداوم ترمیم اقتصادی در آمریکا و همچنین انگلیس مشاهده شود، ما ممکن است شاهد افزایش تقاضا باشیم و آنگاه کشوری مثل ایران قادر خواهد بود وضعیت را اندکی راحت تر مدیریت کند.»
انتهای پیام/ 22
 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه