سهم ۹۲ درصدی آب و برق در صادرات خدمات فنی مهندسی طی ۴ ماهه ۹۳

سهم 92 درصدی آب و برق در صادرات خدمات فنی مهندسی طی 4 ماهه 93

خبرگزاری تسنیم: وزیر نیرو از سهم ۹۲ درصدی صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق در ۴ ماه نخست سال ۹۳ از مجموع صادرات خدمات فنی مهندسی خبر داد در حالی که این رقم در سال ۹۲ فقط ۳۵ درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حمید چیت‌چیان در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی برق ایران اظهار داشت: اولین مسئله برای ما در صنعت برق، صادرات است که طبق آمارهای مرکز توسعه تجارت ایران در سال 91 از مجموع صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور 52 درصد متعلق به صنعت آب و برق بود، در سال 92 این رقم به 35 درصد رسید و در 4 ماهه ابتدایی سال 93 سهم صدور خدمات فنی مهندسی آب و برق به 92 درصد رسید. 

وی افزود: نمایشگاه محلی است که سازندگان داخلی و عرضه‌کنندگان خارجی می‌توانند در این بازار تعامل خوبی با هم برقرار کنند و با ارتقای ظرفیت و بهره‌وری در صنعت برق، تحول‌های بزرگی در این صنعت ایجاد خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه مدیران، بازرگانان و متخصصان این بخش برای ارایه بهترین دستاوردهای خود در این نمایشگاه حضور یافته‌اند، گفت: صنعت برق یک صنعت پیشرو در وجوه مختلف به‌حساب می‌آید زیرا هم از نظر فراگیری و شمول خدمات آن در سطح کشور که هیچ سازمان یا وزارت‌خانه‌ای در کشور خدمات با این وسعت ارایه نمی‌کند و هم از جهت خوداتکایی و حضور در بازارهای صادراتی موجب افتخار است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بیش از 20 کشور جهان از خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق منتفع هستند و در ساخت نیروگاه‌های حرارتی، آبی و تجدیدشونده در کشورهای عراق‌، سوریه‌، عمان، کنیا، تاجیکستان و ارمنستان پروژه اجرا کرده ایم.

چیت چیان با بیان اینکه توسعه صادرات یکی از مولفه‌های اصلی خروج از رکود در کشور بوده و مورد توجه دولت نیز است، گفت: با ارتقای کیفیت محصول‌ها قادر خواهیم بود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قابل توجهی که در این بخش داریم را به‌صورت جهانی صادر کنیم.

این عضو کابینه دولت بازار داخلی را پشتوانه محکمی برای صادارت دانست و گفت:محصول‌های صنعت برق در بازار داخلی و بازار خارجی از وضعیت مناسبی برخوردار است که بایستی تلاش شود این وضعیت تثبیت شود.

وی با بیان اینکه حل مشکلات مالی صنعت برق موردتوجه دولت است و در لایحه خروج از رکود و لایحه بودجه سال 94 به‌طور ویژه مورد توجه قرار خواهد گرفت، افزود: این کار موجب خواهد شد شرکت‌ها از وضعیت کنونی برون آمده و فعالیت‌های خود را توسعه دهند.

وزیر نیرو با بیان اینکه صنعت برق در آستانه یک تحول کیفی و کمی قرار دارد و سالانه هفت تا هشت درصد ظرفیت‌های برق را در تولید و انتقال و توزیع باید توسعه دهیم، گفت: سالانه پنج‌هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود.

وی گفت: در پنج سال آینده 33 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده می‌شود و 16 هزار مگاوات نیروگاه‌های گازی کشور در سه سال آینده به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شوند که سالانه 10 هزار میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از توربین‌های گازی با بازده بالاتر و استفاده از واحدهای کوچک dg و chp و مولدهای بادی و خورشیدی از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو است.
چیت‌چیان درباره کاهش تلفات نیز گفت: در زمینه کاهش تلفات انتقال و توزیع تا سال آینده میزان تلفات به کمتر از 10 درصد خواهد رسید.

به‌گفته وی، با حذف شبکه‌های فشار ضعیف و تولید کنتورهای جدید و اجرای AMI در کل شبکه‌های کشور این مهم محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه