نامه مرکز تحقیقات ژنتیک در مورد تأیید نسبت خانواده عرب نژاد با پیکر شهید گمنام

نامه مرکز تحقیقات ژنتیک در مورد تأیید نسبت خانواده عرب نژاد با پیکر شهید گمنام

خبرگزاری تسنیم: نامه مسئول مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی به فرمانده کمیته جست وجوی مفقودین در مورد تأیید نسبت شهید با خانواده عرب نژاد و انطباق آزمایش DNAبا نمونه استخوانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شهید عبدالحسین عرب نژاد متولد 1348 بود. او در 19 سالگی و در 23 خرداد سال 67 یعنی سال پایانی جنگ، در عملیات بیت المقدس7 به شهادت رسید. اما هیچ گاه خبری از پیکر او نشد و اسمش جزو شهدای مفقود الجسد باقی مانده بود تا اینکه چندی پیش نتایج آزمایش DNA که خانواده شهید انجام داده بودند رسما اعلام شد و طبق آن مشخص شد یکی از 5 شهید گمنام مدفون شده در مسجد فائق تهران، همان شهید عبدالحسین عرب نژاد است. این درحالیست که چند سال قبل طبق خوابی که دیده شده بود مشخص شد، پسر عموی شهیدعبدالحسین عرب نژاد به نام شهید حسین عرب نژاد هم یکی از شهدای گمنامیست که در مسجد فائق به خاک سپرده شده است. دو پسر عمو دقیقا کنار یکدیگر به خاک سپرده شده‌اند.

مصطفی عرب نژاد برادر شهید عبدالحسین عرب نژاد در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در مورد آزمایش ژنتیک گفت:"چند وقت پیش یکی از دوستان که در دانشگاه بقیه الله کار می‌کند به من گفت که برخی از شهدای گمنام با آزمایش DNA که از خانواده‌هایشان گرفته شده است توسط دستگاهی که جدیدا در اختیار مسئولین قرار گرفته، شناسایی می‌شوند. ما هم بعد از شنیدن این موضوع برای دادن آزمایش DNA اقدام کرده و درخواست دادیم. چون پدرم در قید حیات نبود من و مادرم این آزمایش را دادیم. کمیته تفحص مفقودین از هر شهید گمنام یک کارت سبز تهیه می‌کند که حاوی اطلاعات موجود از شهید در آن است. اینکه شهید در چه منطقه، با چه خصوصیات و با چه کسانی تفحص شده است. یک تکه از استخوان شهید را هم نگه می‌دارند تا برای آزمایش ژنتیک از آن استفاده شود.ما قبل از عید آزمایش دادیم و چندی پیش رسما اعلام شد که میان 5 شهیدی که در مسجد فائق به خاک سپرده شده‌اند دومین شهید از سمت چپ یعنی دقیقا سمت راست پسر عمویم، شهید عبدالحسین عرب نژاد، برادر من دفن است. منطقه تفحص آن شهید و محل شهادت برادرم هم یکی بود. برادرم در منطقه عملیاتی شلمچه پشت کانال ماهی شهید شد."

متن نامه مسئول مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی به فرمانده کمیته جست وجوی مفقودین در مورد تأیید نسبت شهید با خانواده عرب نژاد به شرح زیر است:

فرمانده محترم کمیته جست وجوی مفقودین

سلام علیکم 

بدین وسیله در خصوص پیکرهای مطهر شهدای تفحص شده از منطقه شلمچه که از سوی ستاد معراج شهدا در اختیار مرکز تحقیقات ژنتیک قرار گرفته است به اطلاع می‌رساند تمامی نمونه‌های محل مذکور جهت تعیین رابطه فامیلی ( مادر - فرزندی ) با نمونه خون ‌های زیر مورد بررسی واقع گردید. 

نمونه خون با شناسه 11000683 متعلق به زهرا مهدوی ( به عنوان مادر شهید ) 

نمونه خون با شناسه 11000682  متعلق به مصطفی عرب‌نژاد ( به عنوان برادر شهید )

جهت بررسی از نمونه‌های استخوان و خون تخلیص DNA انجام و بر روی آن‌ها آزمایشات تشخیص مولکولی و ژنتیکی صورت گرفت. 

نتیجه کلی: انتصاب نمونه استخوان به شماره 1329 به شهید بزرگوار عبدالحسین عرب‌نژاد تایید می‌گردد.

قابل ذکر است که این پیکر در سال 1381 تحویل گردیده و به علاوه بر انطباق ژنتیکی محل کشف پیکر و وابستگی یگانی با اطلاعات مندرج در کارت سبز هنگام تفحص با اظهارنامه خانواده انطباق دارد.

مسئول مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی

دکتر محمود تولایی

 

 

برای هر شهیدی که در عملیات‌های تفحص توسط کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح کشف می‌شود، کارت سبزی صادر می‌شود و اطلاعات مربوط به پیکر مطهر روی آن درج می‌شود. اطلاعات این عکس مربوط به شهید عبدالحسین عرب نژاد است که با کد1329 شناسایی می‌شود.

فرم شناسایی و انتقال شهید از منطقه عملیاتی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران