آرامش اقتصاد ایران را همه احساس می‌کنند/ موضع غرب دیگر توقف غنی‌سازی نیست

آرامش اقتصاد ایران را همه احساس می‌کنند/ موضع غرب دیگر توقف غنی‌سازی نیست

خبرگزاری تسنیم: رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: پیش‌بینی پذیری به اقتصاد ایران و قدرت برنامه‌ریزی به واحدهای اقتصادی بازگشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد نهاوندیان در چهادهیمن نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران اظهار داشت: یک سال و چند ماه از آغاز به کار دولت یازدهم می‌گذرد و در شرایطی قرار گرفته‌ایم که پیش‌بینی پذیری به اقتصاد ایران بازگشته و قدرت برنامه‌ریزی به واحدهای اقتصادی برگشته است.

وی افزود: آرامش اقتصاد ایران را همه احساس می‌کنند و پایین آوردن تورم، سرمایه‌گذاران را به آینده سرمایه‌گذاری خوش‌بین کرده است به طوریکه استقبال از سرمایه‌گذاری افزایش یافته و اقتصاد ایران قابل پیش‌بینی شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه هر روز شاهد اظهار نظری بین‌المللی از سوی کارشناسان یا مقامات کشورهای مختلف در خصوص تشویق مذاکره کنندگان غربی با ایران برای وصول توافق هستیم، گفت: مذاکره کنندگان غربی امروز مواضع‌شان همان چیزی است که ایران از آغاز گفته و دیگر کسی نمی‌گوید ایران غنی‌سازی نداشته باشد که این یعنی توفیقی در استقلال و نشان دادن چهره واقعی ملت ایران.

نهاوندیان با بیان اینکه صنعت برق کارنامه پرافتخار خواستن و توانستن است، گفت: این صنعت مشکلاتی دارد که باید با قدرت بر این مشکلات فایق آمد و عمده‌ترین فایده این نمایشگاه این است که سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران می‌توانند افق مشترکی را ترسیم کنند.

وی افزود: در بسیاری از صنایع همچون صنعت برق اگر تصمیمی گرفته شود، نتایج آن تصمیم طی سال‌های آینده مشخص می‌شود و ما باید بتوانیم تصویری از آینده داشته باشیم تا دولت، بخش خصوصی و تولیدکنندگان وظایف خود را دانسته و بتوانند برنامه‌ریزی کنند.

نهاوندیان با بیان اینکه "صرف شعار کاهش اتکا به نفت کافی نیست" گفت: اگر بخواهیم اقتصاد ایران را از موقعیت کنونی به اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری و پس از آن مبتنی بر نوآوری تبدیل کنیم، باید محورهای جدید و جایگزینی ترسیم کنیم.

وی افزود: صنعت برق یکی از محورهای آینده توسعه کشور است و این کارنامه روشن در همه بخش‌ها به‌ویژه توزیع و انتقال به درصد بالایی از خودکفایی رسیده است که در این زمینه اعتماد قابل اتکایی وجود دارد و باید موانع دست‌یابی به بازارها را برطرف کند.

وی ادامه داد: در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای نباید محدود به درون یک کشور فکر کرد و دست‌کم باید کل منطقه را در نظر گرفت.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه در مدت فعالیت دولت یازدهم در حمایت از نوآوری‌ها گام‌های بزرگی برداشته شده است، گفت: صندوق شکوفایی و نوآوری در طول این مدت فعال‌تر شده و اعتبار تخصیصی به این صندوق 20 برابر شده است.

نهاوندیان بسیاری از مشکلات صنعت برق را خارج از آن عنوان کرد و گفت: متاسفانه در زمان اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها، منطق اقتصادی صنعت برق تضعیف شد و نیاز است که اصلاح در کلیات اقتصاد انجام شود.

وی درباره حمایت دولت از بخش خصوصی گفت: دولت برای حمایت از بخش خصوصی عزم جدی دارد و در فعال‌تر شدن بخش خصوصی تردیدی ندارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه باید برای رفع مشکلات صنعت برق تقسیم کار کنیم، اذعان داشت: مجموعه‌ای از اقدام‌ها همچون حذف فساد، افزایش بازده و کاهش تلفات در درون صنعت برق و بخش دیگری از کارها مانند بازکردن در بازارها، بهبود فضای کسب‌وکار، حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی در خارج از صنعت و با کمک سایر نهادها برطرف شود.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: هر کجای صنعت برق احتمال فسادی است زمینه اش از سیاست گذاری نادرست گذاشته شده، چرا که وقتی صنعت برق از درآمدهای درست و به جای خود محروم شده، شرایط ایجاد فساد در این صنعت به وجود می آید.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد همانطور که فکر این را می کنیم که به تمام بخش های کشور باید برق رسانی کنیم باید به این هم فکر کنیم که به تمام بخش های افغانستان، عراق، تاجیکستان و در کل کشورهای همسایه برق رسانی کنیم.

نهاوندیان با اشاره به نظر مساعد فعالان تجاری کشورهای مختلف به بازار ایران گفت: به طور مثال یکی از تجار خارجی نظرش را به من این گونه گفت که ایران بعد از کره ماه و مریخ بکرترین بازار را دارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه