کار با روس‌ها سخت است/قیمت محصولات آبزی صادراتی ایران ۵ برابر واردات

کار با روس‌ها سخت است/قیمت محصولات آبزی صادراتی ایران 5 برابر واردات

خبرگزاری تسنیم: دبیر اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران با بیان این که کار با روس‌ها مشکل است، گفت: در کنار زیرساخت‌های تجارت، استانداردها، قیمت و توانایی جذب مشتری در بازار هدف در مسائل صادرات بسیار تعیین کننده است.

علی‌اکبر خدایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: فعالیت اولیه و پایه ارتباط با روسیه باید توسط دولت انجام می‌شد تا زمینه حضور بخش خصوصی امکان پذیر باشد که این موضوع با ایجاد تفاهم نامه بین دو کشور صورت پذیرفت.

وی با اشاره به این که بحث انتقال پول و کانتینرهای یخچالی بسیار بر سر زبان‌ها است، ادامه داد: توانمندی‌های بخش خصوصی نادیده گرفته شده‌ است اما باید بخش خصوصی از زمینه‌های ایجاد شده توسط بخش دولتی استفاده لازم را ببرد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: جلساتی در راستای مسائل تعیین کننده همچون استانداردها، قیمت مناسب و یکسان و توانایی جذب مشتری به محصول برگزار می‌شود زیرا تا زمانی که این مسائل به درستی ساخته و پرداخته نشود زیرساخت‌ها دردی دوا نمی‌کند.

خدایی تصریح کرد: زمانی که مشتری در بازار هدف طالب محصول ایرانی شود خود به شخصه به ارتباط و حمل‌و‌نقل تجاری محصول کمک خواهد کرد.

وی با بیان این که کار با روس‌ها مشکل است، گفت: در رابطه با صادرات آبزیان به روسیه تجربه‌ای وجود ندارد، از این رو از تجربه بازرگانان حوزه کالای کشاورزی استفاده می‌شود که افراد در ارتباط با روس ها عمدتا به خصوصیات اخلاقی روس‌ها در مذاکرات اشاره می‌کنند.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود مشتریان بسیاری برای محصولات آبزی ایران در بازار روسیه وجود خواهد داشت زیرا کیفیت، بسته‌بندی و قیمت محصولات آبزی شرایط رقابت پذیری را دارد.

او با اشاره به این که در کنار تولید و صادرات، واردات محصولات آبزی به ایران وجود دارد، گفت: در سال گذشته حجم تولید محصولات آبزی کشور 880 هزار تن بوده که این میزان در سالجاری بیش از 900 هزار تن خواهد بود و در کنار تولید پیش‌بینی می‌شود در حدود 55 هزار تن واردات به ثبت برسد.

خدایی یادآور شد: ارزش افزوده صادرات محصولات آبزی ایران بالاست به گونه‌ای که صادرات محصولات ایران بیش از 10 دلار در هر کیلو گرم و واردات به کشور در حدود 2 دلار در هر کیلو گرم است.

این فعال اقتصادی در رابطه با صادرات محصولات آبزی ادامه داد: صادرات محصولات آبزی کشور نگرانی رفع نیاز داخلی را به همراه نخواهد داشت و این موضوع به دلیل آن است که تنوع آبزیان بسیار بوده و برخی از محصولات همچون کوسه ماهی، ماهی مرکب و گربه ماهی مورد طبع مشتری داخلی نیست.

او در پایان با بیان این که از سال‌های دور این گونه ماهی‌ها به اروپا و چین صادر می‌شود، گفت: حجم واردات ماهی تزئینی همچون ماهی آب شور بیش‌تر از حجم صادرات آن است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه