تخت‌روانچی: ایران به‌دلیل تحریم‌ها وارد مذاکره نشد/ اروپا و آمریکا تمام دنیا نیستند

تخت‌روانچی: ایران به‌دلیل تحریم‌ها وارد مذاکره نشد/ اروپا و آمریکا تمام دنیا نیستند

خبرگزاری تسنیم: عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مصاحبه‌ای تاکید کرد تهران به‌دلیل تحریم‌های اعمال شده از جانب غرب وارد مذاکره نشد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری تسنیم، "مجید تخت روانچی" معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و از اعضای تیم مذاکره کننده ایران با گروه 1+5 در گفتگو با هفته نامه "اشپیگل" در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات بین ایران و غرب شکست خورده است اظهار داشت: ما در هر صورت در مرحله‌ای حساس قرار داریم. دیگر زمان زیادی تا  24 نوامبر باقی نمانده است و مواضع  ماکما بیش همچنان برابر است.

این مقام کشورمان در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: اگر ما تا تاریخ در نظر گرفته شده 24 نوامبر به نتیجه‌ای دست پیدا نکنیم ناظران عینی حداقل ایران را مسئول این مسئله نخواهند دانست. ما کاملا تمایل داریم که این موضوع را به پایان برسانیم.

غنی‌سازی و تحریم‌ها از جمله موانع مذاکرات

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که بزرگترین مانع چیست گفت: غنی سازی یک مسئله است، طبیعتا، و از طرف دیگر تحریم‌ها، اما ما همچنین درباره تاسیسات مورد مناقشه اراک و موضوعات دیگر که درباره آن باید توافق کنیم صحبت می‌کنیم.

تخت روانچی در ادامه گفت: بر اساس ارزیابی ما آمریکایی ها تحولات در زمینه هسته‌ای در ایران را هم آنچه که به امکانات ما و هم آنچه به ظرفیت ها مربوط می شود را به رسمیت نمی شناسند. ما حدود 20 هزار سانتریفیوژ داریم که تنها نیمی از آن ها مواد هسته‌ای تولید می‌کنند. ما نمی‌توانیم به سادگی زمان را به عقب برگردانیم و بگوییم حالا دوباره در سال 2005 قرار داریم و آنچه را که در آن زمان در اختیار داشتیم ارائه دهیم.

مانند دیگر اعضای عضو ان‌پی‌تی با ما رفتار شود

تحت روانچی در ادامه گفت: ما باید وضع موجود را حفظ کنیم. اما ما آمادگی داریم فعالیت های خود را برای یک دوره معینی محدود کنیم. پس از آن اما خواهان این هستیم که مانند دیگر اعضای عضو پیمان منع گسترش سلاح های هسته‌ای با ما رفتار شود. دوران محدودیت ها نباید مدت طولانی به طول بیانجامد به این دلیل که ما مطابق با یک پروتکل الحاقی به "ان پی تی" که شامل تعهد قدرتمندانه به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است اقداماتی را در پیش می گیریم که شفاف سازی کامل را امکان پذیر می سازد. اما این پروتکل الحاقی باید توسط مجلس نمایندگان ایران هم تایید شود. واقعیات در ایران را نمی توان به سادگی نادیده گرفت.

تخت روانچی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: ایران مذاکرات درباره برنامه اتمی را به دلیل قطعنامه ها شروع نکرده است بلکه به این دلیل که نشان دهد ما چیزی برای مخفی کردن نداریم.

اروپا و آمریکا تمام دنیا نیستند

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا چین، هند و روسیه نسبت به غرب متحدان بهتری برای ایران هستند گفت: اروپا و آمریکا تمام دنیا نیستند و زمانی که یک کشور تصمیم می گیرد با ایران کار نکند این به معنای پایان راه نیست.

عض تیم مذاکره کننده ایران در ادامه گفت: اما راه های چاره و فرصت های دیگری برای تعامل با  دیگر کشورها  وجود دارد. بسیاری از تجار همچنین از اروپا برای کشف فرصت بهبود همکاری با ایران به کشور ما می آیند. این نشان می دهد که تحریم ها مانع نبوده است. ایران هراسی زوال یافته است.

تحت روانچی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا شما از زمانی که گروه تروریستی داعش در همسایگی شما گسترش پیدا کرده است منافع سیاسی مشترکی با غرب دارید گفت: این مسئله باید در سطح بین‌المللی و بر اساس قوانین بین المللی پاسخ داده شود. ما ایده های خودمان را در این باره داریم که چگونه باید با این مسئله برخورد شده و همراه با جامعه بین المللی ما می توانیم در این راستا کمک کنیم. مهم است که بفهمیم این پدیده برای همه خطرناک است برای ما، برای اروپا و آمریکا و همچنین برای دیگر کشورها.

وی در بخش پایانی این گفتگو درباره عربستان سعودی اظهار داشت: ما همسایه هستیم و باید با یکدیگر گفتگو کنیم.این مسئله اتفاق می افتد. معاون وزارتخانه ما برای این منطقه اخیرا در ریاض بوده است. ما اعتقاد داریم که می توانیم این گفتگوها را به نفع ایران، عربستان سعودی و تمام منطقه تقویت کنیم.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان