حفظ مشاغل موجود اولویت اصلی شورای‌عالی اشتغال است/ شناسایی واحدهای مشکل‌دار

حفظ مشاغل موجود اولویت اصلی شورای‌عالی اشتغال است/ شناسایی واحدهای مشکل‌دار

خبرگزاری تسنیم: عضو شورای‌عالی اشتغال با اشاره به اینکه حفظ اشتغال موجود اولویت اصلی شورای‌عالی اشتغال است، گفت: شناسایی واحدهای تولیدی مشکل‌دار در استان‌ها یکی از مصوبات این شورا است.

مهرزاد مؤیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره برگزاری نشست شورای عالی اشتغال گفت: تا کنون خبری از برگزاری جلسه شورای‌عالی اشتغال نیست. آخرین جلسه این شورا 16 تیر ماه سال جاری برگزار شد، بعد از آن نیز دیگر جلسه‌ای برگزار نشده است.

 وی آسیب شناسی در واحدهای تولیدی مشکل‌دار را یکی از  دستورات مهم وزارت کار دانست و گفت: با وجود اینکه مسئولان از کاهش تورم و بهبود فضای کسب و کار صحبت می‌کنند اما تا کنون مشاهده می‌‌کنیم که وضعیت هنوز بهبود نیافته است.

 عضو کارگری شورای‌عالی اشتغال افزایش شرکت‌های پیمانکاری در فضای بازار را یکی از آسیب‌های جدی در مسیر اشتغال دانست و اظهار کرد: شرکت‌های پیمانکاری کاهش نرخ بیکاری را به‌دنبال ندارند، بلکه باعث افزایش دلالی در مسیر تولید تا مصرف می‌شوند. 

 مؤیدی بیان کرد: به‌طور مثال یک کارخانه با تعداد نیروی تقریباً‌ زیاد، کارگران درون خود را زیر نظر پیمانکار می‌برد و عملاً‌ شغل جدیدی ایجاد نشده است. در این پروسه کارفرما کار را به پیمانکار می‌سپارد. پیمانکار نیز برای اینکه برایش سود و منفعتی وجود داشته باشد، کارگر را به‌صورت روزمزد یا قراردادی جذب می‌کند. نمونه این نوع کار در حال حاضر در بسیاری از کارخانه‌ها به چشم می‌خورد. زمانی که کارگر روزمزد می‌شود، یعنی اگر سر کار باشد حقوق دریافت می‌کند اگر سر کار نباشد، حقوقی برایش لحاظ نمی‌شود.

 عضو کارگری شورای‌عالی اشتغال با بیان اینکه بیشترین نیروهای اخراجی از شرکت‌های پیمانکاری است، افزود: بیشترین پرونده‌های اخراجی در حال بررسی در هیأت‌های حل اختلاف و تشخیص مربوط به صنف و کارگاه‌های کوچک است که کار از سوی کارفرما به پیمانکار واگذار شده است.

 وی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های پیمانکاری روزانه افزایش می‌یابد بیان کرد: بدون آنکه صلاحیت این شرکت‌ها ارزیابی شود، این شرکت‌ها ایجاد می‌شود. بعضاً‌ صلاحیت‌هایی که برای این شرکت‌ها صادر می شود یک‌ساله است که پس از پایان آن دیگر شرکت‌ها به‌سمت کسب سود و منفعت حرکت می‌کنند.

 عضو کارگری شورای‌عالی اشتغال افزود: کارگران شرکتی همواره بلاتکلیف هستند، حتی در شرکت‌های دولتی نیز بلاتکلیف هستند. برخی از این کارگران با داشتن سابقه های 10 سال و بالاتر بیمه نیستند و حق آنها پایمال شده است.

این عضو شورای‌عالی اشتغال مهمترین مشکل در مسیر اشتغال کشور را بی‌توجهی به حفظ اشتغال موجود خواند و ادامه داد: با توجه به سابقه‌ای که در این زمینه دارم، معتقدم اگر شغل‌های موجود حفظ شود می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات اشتغال را حل کند.

 انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه