خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا خیانت به تولید ملی است

خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا خیانت به تولید ملی است

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: وزارت صنعت اگر طرحی برای حمایت از صنایع خرد و پایین دستی دارد، آن را با همکاری بورس و در تالار شفاف معاملات بورس اجرایی کند تا امکان زدوبند و رانتخواری ایجاد نشود.

پس از انتشار خبر توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتحادیه تعاونی های تامین نیاز صنعت پلاستیک برای خروج 10 تا 20 درصد معاملات محصولات پتروشیمی از بورس کالا، پرسشی ذهن بسیاری از فعالان بازار پتروشیمی و کارشناسان بازار سرمایه را درگیر کرده است که چرا با وجود تاثیر مثبت مصوبه وزارت صنعت مبنی بر آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا و رسیدن به اهداف اولیه، این وزارتخانه با خروج بخشی از معاملات از بورس موافقت کرده است؟
نادرقاضی پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس که به گفته خود به طور کامل در جریان تغییر تحولات بازار پتروشیمی قبل و بعد از مصوبه وزارت صنعت بوده در  گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در این باره می گوید: براساس گفته خود آقایان مسوول در صنعت پتروشیمی و وزارت صنعت، پس از آزادسازی قیمت ها در بورس کالا همه چیز شفاف و بازار به تعادل رسیده است، پس دلیل خروج بخشی از معاملات و واگذاری آن به یک اتحادیه که مشخص نیست بر پایه چه اصولی می خواهد محصولات را به واحدهای پایین دستی بفروشد چیست؟
قاضی پور با اشاره به اینکه شک نکنید با خروج محصولات از بورس کالا دوباره ردپای دلالان پر نفوذ و رانتخوار در بازار پتروشیمی نمایان می شود گفت: وقتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص وزیر صنعت تصمیم به عرضه کل محصولات پتروشیمی در بورس کالا می گیرد و آمار و ارقام نیز از بهبود اوضاع معاملات حکایت دارد، با این تفاسیر اگر توافقی برای خروج 10 تا 20 درصدی محصولات از بورس کالا گرفته شده، تحت فشار برخی آقایان دست اندرکار است که از شفافیت معاملات بورس کالا متضرر شده اند.
وی تاکید کرد: به محض خروج بخشی از معاملات پتروشیمی از بورس و واگذاری نحوه فروش به اتحادیه پلاستیک، شاهد رشد صادرات مواد خام از سوی عده ای خاص، افزایش تقاضای کاذب برای خرید و همچنین از دست رفتن اشتغال مربوط به این بخش خواهیم بود که همه این موارد یعنی خیانت به منافع و تولید ملی.
قاضی پور در پاسخ به این پرسش که براساس اعلام اتحادیه پلاستیک، تنها اعضای این اتحادیه امکان خرید مواد اولیه خارج شده از بورس را خواهند داشت و زمینه حضور دلالان در این معاملات وجود ندارد گفت: همه این طرح ها در حد حرف است و باید در عمل دید که عضو همان اتحادیه به جای وارد کردن مواد خام به چرخه تولید، آن را در بازار آزاد و یا به کشورهای دیگر می فروشد تا سود بیشتری به جیب بزند.
وی افزود: با همه این تفاسیر به مسوولان وزارت صنعت و اتحادیه پلاستیک توصیه می کنم که اگر طرحی برای حمایت از صنایع خرد و پایین دستی دارند، آن طرح را با همکاری بورس و در تالار شفاف معاملات بورس اجرایی کنند تا امکان زدوبند و رانتخواری در بازار بدون نظارت خارج از بورس ایجاد نشود.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان گفت: البته ما معتقدیم بورس کالا هم دارای مشکلاتی است اما این مشکلات بورس به مراتب کمتر از بازار آزاد غیرشفاف بوده و همه مسوولان و دولتمردان باید با حمایت از سازوکار بورس، زمینه تامین نیاز آسان تولیدکنندگان به مواد اولیه را فراهم کنند.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه