موافقت کمیته فقهی با انتشار و معامله اوراق گواهی ظرفیت

موافقت کمیته فقهی با انتشار و معامله اوراق گواهی ظرفیت

خبرگزاری تسنیم: کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسات اخیر خود با انتشار و معامله اوراق گواهی ظرفیت موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ در دو جلسه گذشته کمیته فقهی سازمان بورس که در محل این سازمان برگزار شد، موضوع انتشار و معامله اوراق گواهی ظرفیت و ساختار آن در دستور کار خود قرار گرفت.
گواهی ظرفیت، سندی است قابل مبادله که با اجازه  وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ظرفیت نیروگاهی قابل اتکاء جدید و یا کاهش قدرت قراردادی مشترکین موجود صادر می‌شود. واحد گواهی ظرفیت کیلووات است که معرف «تعهد تدارک یک کیلووات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به‌مدت نامحدود» است.
واگذاری اشتراک جدید و یا افزایش قدرت قراردادی مشترکین مستلزم ارائه میزان متناسبی از گواهی ظرفیت است. همچنین بازار ظرفیت، بازار متمرکز خرید و فروش گواهی ظرفیت است که توسط بورس انرژی  (و قبل از تاسیس آن توسط مدیریت شبکه برق ایران) اداره می شود.
متقاضیان برقراری انشعاب متناسب با میزان قدرت درخواستی، گواهی ظرفیت از بازار (بورس) تهیه و به شرکت توزیع (برق منطقه‌ای) تحویل می نمایند و بدین ترتیب از پرداخت هزینه‌های عمومی برقراری انشعاب معاف خواهند بود و صرفا هزینه نیرو رسانی را پرداخت خواهند کرد.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه