تمهیدات گذر به IPv۶ سال آینده کامل‌تر می‌شود

تمهیدات گذر به IPv6 سال آینده کامل‌تر می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: تمهیدات لازم جهت تجهیز شبکه ملی اطلاعات به IPV۶ انجام و در سال ۹۴ کامل‌تر می‌‌شود.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، نصر الله جهانگرد در همایش تشریح گذر از IPV6 با اشاره به اینکه می‌توان با یک برنامه‌ریزی صحیح و به موقع از عقب ماندگی در این حوزه جلوگیری و از مزایا و ظرفیت‌های فنی آن بهره‌مند شد، اظهار کرد: همزمانی این پدیده با اینترنت اشیا اتفاقات مهمی را در فضای اینترنت جهان رقم زده است. به تدریج و با ورود این سرویس به فضای کارکردها، مفهوم بیگ دیتا (Big Data) شکل می‌گیرد که به موضوعی تحول آمیز در جهان سایبر تبدیل شده است.

وی مفهوم بیگ دیتا را موجب خلق هزاران اپلیکیشن جدید دانست و افزود: یکی از امیدهای جدید دنیا در مساله اشتغال و توسعه اقتصادی موضوع بیگ دیتا مبتنی بر IPv6 و اینترنت اشیا است.

به گفته جهانگرد اتفاق پیش رو سه جنبه مهم فنی، اقتصادی و امنیتی دارد که طبق برنامه ای که در دنیا انجام شده از نظر آدرس دهی 5 محدوده جغرافیایی وجود دارد که ایران در محدوده اروپا و خاورمیانه RIPE  قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ارتباط ایران با انجمن IPV6 منظم است و شاخه IP ایران در آن راه‌اندازی شده افزود: تعامل خوبی از نظر تکنیکی وجود دارد.

او با بیان اینکه از نظر فنی مقدمات گذر آماده شده، اظهار داشت: در سطح ملی، کارهای مقدماتی انجام و طرح‌های پایلوت هم اجرا شده و در حال تعمیق آن در بخش‌های اصلی مجموعه هستیم.

معاون وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: برای بکارگیری IPv6 در شبکه ملی اطلاعات هم تصمیمات فنی گرفته شده و مذاکره با مجموعه زیر ساخت ادامه دارد.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه با بیان اینکه اغلب تجهیزات تولیدی دنیا هر دو پروتکل را جواب می‌دهند، خواستار دقت دستگاه‌ها در خریدهای فنی شد و گفت: در خرید تجهیزات توجه شود که IPv6 را پشتیبانی کند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات، گفت: در بخش شبکه طبق برنامه‌ریزی با اپراتورهای اصلی، شبکه ثابت، شرکت زیرساخت، مخابرات‌های استانی هماهنگی‌های فنی آغاز و تنها در تامین تجهیزات باید اقدام شود.

وی افزود: امیدواریم به تدریج و تا سال 1400 مجموعه جریان اجرایی به سمتی برود که بطور کامل پروتکل IPV6 را در کشور داشته باشیم.

جهانگرد همچنین از تهیه و ابلاغ برنامه استراتژیک گذر خبر داد و گفت: تمهیدات لازم جهت تجهیز شبکه ملی اطلاعات به IPV6 انجام و در سال 94 کامل‌تر می‌‌شود.

وی با اشاره به مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات در این خصوص گفت: عمده مصوبات در مورد مدیریت نام دامنه و مدیریت IPها در داخل کشور است.

جهانگرد در ادامه به شروع فعالیت برای گرفتن IPV6 در کشور اشاره و پیشنهاد کرد حجم‌‌های خوبی گرفته شود.

وی ارتباط مجموعه اصلی سازمان با نهادهای بین‌المللی را نیز خوب عنوان کرد و افزود: عضو انجمن جهانی IPV6 هستیم و باICANN,  وripe هم تماس داریم.

او در مورد جنبه امنیتی هم از تشکیل کارگروهی در این زمینه خبر داد که توصیه‌های امنیتی را از نظر اجرا و در طی دوره گذار ارایه می‌دهد.

جهانگرد در مورد فرهنگ‌سازی نیز گفت: در مورد چگونگی نحوه تعامل و گذار برای گروه‌های تخصصی و اجتماعی برنامه‌هایی تدوین شده که ارایه می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه
آسیاتک