۶۸ هزار نفر در کشور دچار ضایعه نخاعی شدید هستند


68 هزار نفر در کشور دچار ضایعه نخاعی شدید هستند

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۶۸ هزار نفر در کشور از ضایعه نخاعی شدید رنج می‌برند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، کیوان دواتگران عصر امروز در دوره توانمندسازی معلولان ضایعه نخاعی کشور در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی استان سمنان اظهار کرد: چیزی در حدود 11 درصد جامعه ما درجاتی از معلولیت‌های خفیف، متوسط شدید و خیلی شدید رادارند.

وی افزود: حدود 4 درصد جامعه ما نیز دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و به‌شدت دچار مشکل هستند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از این تعداد نیز چیزی در حدود 17 هزار پرونده مربوط به معلولان ضایعه نخاعی در سازمان بهزیستی موجود است تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که آمار افراد دارای ضایعه نخاعی کشور چیزی در حدود 4 برابر این آمار یعنی در حدود 68 هزار نفر باشد.

دواتگران با اشاره به علل عدم شناسایی همه افراد دارای معلولیت نخاعی از سوی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: این مهم به دلیل این است که سازمان بهزیستی از طریق مراجعات توانست این افراد را شناسایی کند و امکان شناسایی دیگر افراد دچار ضایعه نخاعی در بهزیستی وجود نداشته و خود این افراد نیز به مراکز بهزیستی کشور مراجعه نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما برای همین تعداد 17 هزار معلول ضایعه نخاعی برنامه‌های خود را آغاز کرده و پکیج توانمندسازی را به آنان ارائه می‌دهیم.

مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: یکی از این اقدامات بسیار مهم حق پرستاری افراد دارای ضایعه نخاعی است که امسال به رقمی در حدود 140 تا 150 هزار تومان رسیده است و به جبران برخی از هزینه‌های درمان و بیمه این افراد پرداخت می‌شود.

دواتگران با اشاره به اهداف اجرای طرح‌های توانمندسازی افراد ضایعه نخاعی تصریح کرد: موضوع توانمندسازی این افراد موضوع این همایش دو روزه است که برای سومین بار در استان سمنان با موضوع توانمندسازی دوره برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای پکیج‌های توانمندسازی، طیف وسیعی از اقدامات مراقبتی ارتقای سلامت و آموزش و نهایتاً اقداماتی که منجر به رفع موانع محیطی و اجتماعی کاهش محدودیت‌ها و افزایش میزان کنترل و مشارکت بیشتر افراد معلول در جامعه می‌شود تصریح کرد: امیدواریم تا هم بتوانیم یک نگرش مثبتی را در جامعه نسبت به افراد معلول ایجاد کنیم و هم ‌سطح توانمندی افراد معلول را افزایش دهیم تا بتوانیم به این شکل با آن اهداف توانمندسازی موضوع را دنبال کنیم.

مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه ضایعه نخاعی یکی از آسیب‌های پرعارضه‌ای است که تمام جنبه‌های فیزیکی، اجتماعی، و روانی زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد خاطرنشان کرد: با توجه به آمار نسبتاً بالای ضایعات نخاعی در کشور، اهمیت توانبخشی جامع، همه‌جانبه و به‌هنگام ضایعه نخاعی در به حداقل رساندن هزینه‌های بهداشتی و اقتصادی حاصله روشن می‌شود.

دواتگران تصریح کرد: این امر مستلزم وجود مراکزی با شرایط و امکانات و خدمات توانبخشی استاندارد و مناسب برای برآورده کردن همه نیازهای پزشکی و توانبخشی افراد دارای ضایعه نخاعی است.

وی افزود: در توانمندسازی معلولان ضایعه نخاعی، پیدا کردن سطح ضایعه و دانستن اینکه در هر سطح معلول قادر به انجام چه فعالیت‌هایی بوده، حائز اهمیت است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon