احداث کتابخانه‌های روستایی در نهاوند با کمبود اعتبار مواجه است


احداث کتابخانه‌های روستایی در نهاوند با کمبود اعتبار مواجه است

خبرگزاری تسنیم: مدیر اداره کتابخانه های نهاوند با اشاره به اینکه روستاهای بالای ۳ هزار نفر جمعیت نهاوند امکانات مطالعاتی ندارند، گفت: بزرگترین مشکل بر سر راه احداث کتابخانه در روستاهای با جمعیت بالای ۱۵۰۰ نفر در نهاوند کمبود اعتبارات است.

زینب سیف در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در نهاوند، اظهار کرد: چند سالی است که مسئولان فرهنگی و اجرایی کشور طرح احداث کتابخانه در روستاهایی با جمعیت  بالای هزار و 500 نفر را مطرح و درصدد اجرای این طرح هستند، که به دلیل مشکلات مالی تاکنون محقق نشده است.

وی گفت: شهرستان نهاوند دارای 161 روستای دارای سکنه است، که از این تعداد روستاهای کوهانی، شعبان، رزینی، فارسبان، توانه، دهفول، جهان آباد، گنبد کبود  دارای جمعیت بالای سه هزار نفر هستند  که فضا و امکانات مطالعاتی مناسبی ندارند.

سیف افزود: هر کدام از این روستاهای بالای 3هزار نفر جمعیت دارای روستاهای تابع زیادی هستند، که اگر امکان احداث کتابخانه در آنها فراهم شود رونق و گسترش کتابخوانی در دیگر روستاهای اطراف را نیز شاهد هستیم.

مدیر اداره کتابخانه های نهاوند بیان کرد: با شروع مجمع  انجمن خیران کتابخانه ساز در شهرستان نهاوند که چند مدتی است که با 14 عضو بعنوان هئیت امنا و پنج نفر بعنوان هئیت موسس فعالیت خود را آغاز کرد، به زودی موانع و مشکلات ترویج فرهنگ کتاب خوانی و توسعه فضای مطالعه در نهاوند  شناسایی و برطرف می شود.

وی عنوان کرد: در چهار شهر نهاوند، گیان، برزول و فیروزان هفت باب  کتابخانه با بیش از  70 هزار جلد کتاب وجود دارد که در سال های اخیر سرانه فضای مطالعاتی در  نهاوند به صورت میانگین یک و دو دهم  متر مربع برای هر نفر رسیده است که  سهم روستاها از پروژه های کتابخانه سازی ناچیز بوده است.

سیف اظهار کرد: برنامه ریزی برای گسترش فرهنگ  استفاده صحیح از کتاب و کتابخوانی یکی از ضروری‌ترین اهداف دستگاه‌های اجرایی و این اداره است که به همین جهت پیشنهاد می شود تا زمان تامین اعتبارات برای احداث کتابخانه های روستایی از کمک خیرین کتابخانه ساز و راه اندازی کتابخانه های سیار در این روستا ها استفاده شود.

مدیر اداره کتابخانه های نهاوند گفت: احداث کانون های فرهنگی و هنری مساجد و کتابخانه های مساجد  در روستا ها و بعضی از محلات شهری در چند سال اخیر روند روبه شتابی را گرفته است، که رونق این کار کمک بسیار خوبی در راه گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه شهری و روستایی است.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال  تا کنون بیش از 10 هزار جلد کتاب توسط  خیران و مردم  با فرهنگ نهاوند به کتابخانه های عمومی اهدا شد، که پدر علم کشاورزی ایران  دکتر اسماعیل شهبازی که یکی  از اساتید دانشگاه است  بیش از یک هزار و 500 جلد کتاب به کتابخانه های نهاوند کمک کرد.

 انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon