دهکده سلامت در ارومیه ایجاد می‌شود

دهکده سلامت در ارومیه ایجاد می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: احداث دهکده سلامت ارومیه در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان در سه فاز یک، دو و سه در مدت سه سال مصوب شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، جواد آقازاده ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان، تشکیل شد با اشاره به دو نگرش علوم پزشکی نسبت به رسانه‌ها و مقوله سلامت، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نگرش دولت تدبیر و امید به سلامت، سلامت یک مقوله عمومی است و نه فقط دانشگاه علوم پزشکی بلکه همه ما و نیز رسانه‌ها  به عنوان همراه سیستم و ارائه دهنده خدمات و بهبود کیفیت آن هستیم.

وی با تاکید بر مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: ما موظفیم در بحث سلامت بدون کوچکترین موضع‌گیری سیاسی در خدمت سلامت تمام آحاد استان باشیم.

آقازاده تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی را 314 نفر عنوان و بیان کرد: از این تعداد 13 نفر استاد، 45 نفر دانشیار، 203 نفر استادیار و 53 نفر مربی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان در مجموع 4 هزار و 676 دانشجو دارد و در مقطع دکتری تخصصی 305 رزیدنت در رشته‌های زنان، اطفال، جراحی عمومی، بیهوشی، داخلی، جراحی مغز، ارتوپدی، ارولوژی و پاتولوژی تربیت می‌کند.

وی با اشاره به نیاز دانشگاه علوم پزشکی استان به توسعه رشته‌های تخصصی، تصریح کرد: پذیرش در رشته تخصصی چشم و IVF برای فلوشیت در دست اقدام است.

آقازاده به وضعیت پژوهشی دانشگاه اشاره کرد و گفت: با فعالیت‌های علمی اساتید در بحث پژوهش در شش ماه نخست امسال 155 مقاله در نمایه‌های 1 و 2 مجلات داخلی پذیرفته شده است که از بین آن‌ها 95 مقاله در مجلات خارجی به چاپ رسیده است.

وی از راه‌اندازی HIS ( سیستم اطلاعات بیمارستانی) در آذربایجان‌غربی خبر داد و افزود: این سیستم از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه راه‌اندازی شده است و تمام اطلاعات آن کاملا به روز و در اختیار رئیس دانشگاه، معاونان و نیز در اختیار خود وزارت‌ خانه قرار دارد.

کیفیت پایین بیمارستان‌ها در آذربایجان‌غربی

آقازاده با بیان اینکه قدمت بیمارستان‌های استان بیش از 20 و یا 25 سال است، تصریح کرد: آذربایجان‌غربی 24 بیمارستان دارد که به جز بیمارستان‌های ماکو، شوط و پلدشت، سایر بیمارستان‌ها فرسوده هستند و کیفیت پایینی دارند.

وی اظهار کرد: تخت‌های بیمارستانی آذربایجان‌غربی در مقایسه با سایر استان‌ها از نظر کیفیت وضعیت خوبی ندارد و کمبود تخت از سایر مشکلات ما در این حوزه است به طوری که تعداد تخت‌های مصوب فعلی ما 3 هزار و 961 تخت و تخت‌های فعال ما نیز 3 هزار و 366 تخت است.

آقازاده بیان کرد: بیمارستان‌های استان تا پایان سال 94 به 5 هزار تخت نیاز دارد و ما اگر بخواهیم به استاندارد و نیاز استان برسیم باید تعداد تخت‌هایمان را به 5 هزار برسانیم که در حال حاضر با این رقم در حدود هزار تخت فاصله داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی ضریب اشغال بالای بیمارستان‌ها را دلیل ایجاد مشکل در استاندارسازی آن‌ها عنوان کرد و گفت: در برخی از بیمارستان‌ها مانند بیمارستان امام خمینی (ره)، طالقانی، کوثر، خوی و میاندوآب ضریب اشغال 90 تا 95 درصد است و هتلینگ در این بیمارستان‌ها به کندی انجام می‌شود.

وی گفت: 6 ماه نخست امسال پنج میلیارد تومان اعتبار برای هتلینگ بیمارستان‌ها پرداخت شده است.

صدور مجوز برای ساخت بیمارستان و یا ایجاد تخت ویژه برای بخش خصوصی

آقازاده از کمبود شدید تخت‌های ویژه ICU و CCU در آذربایجان‌غربی خبر داد و اظهار کرد: 247 تخت ویژه در کل استان وجود دارد و با توجه به اینکه نیاز به این تخت‌ها بسیار زیاد است با بخش خصوصی و انجمن‌های خیریه برای ایجاد آن‌ها وارد مذاکره شده‌ایم.

پوشش 100 درصدی پزشک خانواده در آذربایجان‌غربی

وی گفت: پزشکان عمومی ساکن در استان توانایی پوشش 61 درصدی پزشک خانواده را دارند اما با تغییراتی که در برخی از واحدها انجام داده‌ایم به طوری که با 2 پزشکه کردن واحدهای 3 پزشکی و 1 پزشکه کردن واحدهای 2 پزشکی این پوشش را به 100 درصد رساندیم.

آقازاده افزود: اخیرا 40 پزشک عمومی جذب استان شده است اما باز هم در این زمینه کمبود داریم.

وی بیان کرد: سال گذشته با کمبود 511 قلم دارو در استان مواجه بودیم که امسال این رقم حداکثر به 17 قلم رسیده است.

آقازاده با اشاره به کمبود نیروی انسانی در مراکز بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی، تصریح کرد: اخیرا 781 نفر در رده‌های مختلف از جمله متخصص، پزشک خانواده، پرستار، نیروی خدماتی و نگهبان در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان جذب شدند تا بخشی از مشکلات مربوط به کمبود نیرو در این استان رفع شود.

اجرای طرح مراقبت‌های سلامت در حاشیه 5 شهر آذربایجان‌غربی از اول آذر ماه

وی بیان کرد: از ابتدای آذر ماه امسال طرح مراقبت‌های سلامت در حاشیه شهرهای ارومیه، خوی، بوکان، پیرانشهر و میاندوآب اجرا می‌شود.

آقازاده گفت: اجرای واکسیناسیون پنتاوالان همزمان با سراسر کشور از 27 آبان ماه امسال با حضور استاندار آذربایجان‌غربی، نماینده ولی فقیه در استان و سایر مسئولان انجام می‌شود.

ایجاد دهکده سلامت ارومیه در زمینی به مساحت 46 هکتار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی افزود: تغییر کاربری بیمارستان 450 تخت‌خوابی ارومیه به ساختمان ستادی و ایجاد دهکده سلامت ارومیه در زمینی به مساحت 46 هکتار با اعتبار 150 میلیارد تومان در سه فاز یک، دو و سه در مدت سه سال مصوب شد.

وی گفت: مطالعات و فاز اولیه این طرح به مشاور سپرده شده است و در حال انجام است، بیمارستان 600 تخت‌خوابی، هتلینگ، مطب‌ها، پاراکلینیک و مارکتینگ از بخش‌های مختلف دهکده سلامت ارومیه هستند.

آقازده اظهار کرد: با راه‌اندازی دهکده سلامت ارومیه و تغییر کاربری بیمارستان 450 تخت‌خوابی ارومیه به ساختمان ستادی بسیاری از مشکلات بخش سلامت استان رفع می‌شود.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon