وعده ایجاد ۹۷هزار شغل صنعتی در ۴ ماه بدون ارائه مستندات ۴۰۰ هزار شغل

وعده ایجاد 97هزار شغل صنعتی در 4 ماه بدون ارائه مستندات 400 هزار شغل

خبرگزاری تسنیم: در حالی که هنوز حاشیه ایجاد ۴۰۰ هزار فرصت شغلی کمرنگ نشده است و وزارت کار تا کنون هیچ مستنداتی ارائه نکرده است، دولتمردان وعده ایجاد ۹۷ هزار فرصت شغلی در بخش صنعت تا پایان سال یعنی در مدت ۴ماه را داده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،با وجودادعای دولت یازدهم به منظور ایجاد 400 هزار فرصت شغلی در نیمه اول سال جاری آمارهای مرکز آمار حکایت از کاهش حدود 700 هزار نفری شاغلان کشور دارد.

راغفر: آمار اشتغال شبهه دارد

در حالی دولت مدعی ایجاد اشتغال شد که منتقدان بسیاری این آمار را به نقد گذاشتند و قریب به اتفاق کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس آن  را رد کردند. به طور مثال حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در انتقاد به آمارهای ایجاد اشتغال می‌گوید:«چگونه امکان دارد 700 هزار شغل از بین برود و در عین حال آمار بیکاری از سوی دولت کاهش پیدا کند؟!»

وی بیان می‌کند: در مورد نرخ اشتغال گزارش شده، پرسش‌های متعددی مطرح است. اولین موضوع راجع به تعریف خود این شاخص‌هاست. اینکه آیا بیکار و شاغل به کسی اطلاق می‌شود که در هفته تنها یک ساعت کار کند؟ به نظر من، آنچه که عمدتاً در آمارها بیان می‌شود، اندازه‌گیری بیکاری مطلق است و کسانی که اشتغال ناقص دارند، به حساب نمی‌آیند.

وی ادامه می‌ دهد: در تعداد مطلق مشاغل، گفته می‌شود، 700 هزار شغل کم شده است. به این ترتیب، چطور می‌شود که شغل کم شده باشد و نرخ بیکاری هم کاهش پیدا کند. بنابراین آمارها، این شائبه را به وجود می‌آورد که این گزارش‌ها، گزارش‌های مناسبی نیستند و با خواندن آنها پرسش‌های متعدد بدون پاسخی، ایجاد می‌شود.

مصری: آمارهای اشتغالزایی دقیق نیست؛مردم کاهش بیکاری را حس نمی‌کنند

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه مردم کاهش بیکاری را حس نمی کنند، گفت: اگر فرض کنیم که 400هزار شغل هم ایجاد شده باشد اما به طور قطع در مقابل, 40 هزار نفر هم بیکار شد‌ه اند.

وی درباره آمارهای نرخ بیکاری در جامعه گفت: آمارها با واقعیت‌های جامعه متفاوت است. باید وضعیت جامعه به گونه ای باشد که مردم بدون در نظر داشتن آمارها کاهش نرخ بیکاری را لمس کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در واکنش به ایجاد 400 هزار شغل در نیمه اول سال جاری گفت:مردم آنچه در جامعه به صورت عینی مشاهده کنند را باور می‌کنند نه آمارهایی که هر روز از زبان مسئولان نقل می شود. حتی اگر مسئولان بیان کنند نرخ بیکاری صفر است، زمانی که خانواده‌ها در اطراف خود جوان بیکار می‌بینند به این نتیجه می‌رسند که بیکاری مطابق آمار نیست.

*قاضی پور:آمار اشتغالزایی دقیق نیست/ تعداد افراد بیکار شده بیشتر از اشتغالزایی بوده است

نادرقاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجه به تولید داخلی اشتغالزایی را به دنبال دارد گفت: در سال جاری تعداد افراد بیکار شده بیشتر از اشتغالزایی بوده است.
وی با اشاره به اینکه آماردهی درباره ایجاد اشتغال در دولت قبلی بسیار مرسوم بود گفت:اما هیچ وقت حرفی از کارگران بیکار به میان نیامد.

قاضی پور تاکید کرد: در حال حاضر که صبحت از ایجاد 400 هزار شغل در نیمه اول سال شده است باید پرسید در مقابل این تعداد شغلی که ایجاد شده است،‌ چه تعداد کارگر بیکار شده‌اند.

 به گزارش تسنیم، در سال های گذشته شماری از منتقدان دولت‌های نهم و دهم درباره صحت آمارهای اعلام شده درباره نرخ بیکاری بیان می‌کردند که دولت به واسطه تعریف شاغل آمارهایی از اشتغال زایی ارائه می‌دهد.

این در حالیست که اکنون آمارهای ارائه شده در این دولت نیز مطابق با همین دستور عمل نوشته شده است . اما این بار مسئولانی که آمارهای دولت نهم و دهم را زیر سوال می‌بردند نظرشان درباره نرخ بیکاری چیست؟

نوبخت: تعریف بیکاری مطابق iloاست

نوبخت در این باره گفته است: محاسبه نرخ بیکاری با تورم و رشد اقتصادی تفاوت دارد و طبق اعلام سازمان بین المللی کار (ILO)، در هفته ای که سرشماری می شود، هر فردی که یک ساعت کار کرده باشد شاغل محسوب می شود؛ اما آیا واقعا منطقی است این فرد را شاغل محسوب کرد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه این تعریف واقعی از اشتغال نیست، بیان کرده است: شاغلان زیادی هستند که با وجود کار روزانه، برای تامین مخارج زندگی، مجبور به انجام شغل های دوم هستند، برای مشخص کردن میزان اشتغال و بیکاری هر سه ماه، از 64 هزار خانوار سرشماری می شود.

وی افزوده است: در سرشماری تابستان امسال 2 میلیون و 257 هزار نفر خود را بیکار معرفی کردند که با تقسیم این عدد بر شمار جمعیت فعالی که در سن کار هستند (23 میلیون و 750 هزار نفر)، میزان بیکاری در کشور 9 و نیم درصد شده است.

نوبخت گفته است: این آمار و عملکرد دولت نشان می دهد که تحریم ها اثرگذار نبوده است و اگر در یک سال اخیر تحریم ها همچنان افزایش یافته اما برنامه های کشور همچنان در حال اجرابوده است و نباید درآمارها ایجاد تردید کنیم.

طایی:تعریف بیکاری مربوط به دولت گذشته نیست/ تعریف بیکاری مطابق استاندارد بین‌المللی است

حسن طایی، معاون اشتغال دولت یازدهم در پاسخ به این سوال که «در دولت گذشته شاهد بودیم که حتی یک ساعت کار در هفته نیز مصداق اشتغال محسوب می شد، این شیوه احتساب اشتغال تا چه حد با نرم‌های جهانی آمارگیری اشتغال همخوانی دارد؟» گفته است: «این تعاریف مربوط به دولت گذشته نبود. تعاریفی که در حال حاضر مرکز آمار مورد عمل قرار می‌دهد مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی است. برخی از معیارهای مرکز آمار برای تعیین تعداد بیکاران و شاغلان به واحدهای اندازه‌گیری بیکاری مربوط می‌شود، یعنی از این معیار صرفا برای اندازه‌گیری استفاده می شود اما مادامی که بخواهیم نرخ بیکاری کلان کشور را مشخص کنیم باید دقت بیشتری داشته باشیم. این شیوه احتساب با نرم‌های جهانی مطابق دارد. لذا روش‌های مرکز آمار کشور و هم تعاریف آن صحیح است و اشکالی بر آن وارد نیست.»

 ابهام‌های اشتغال زایی هنوز حل نشده است

 به گزارش تسنیم، مسئله اینجاست که هنوز اما و اگرهای ایجاد 400 هزار فرصت شغلی باقی است و پس از انتقاد کارشناسان به آمار اشتغال‌زایی دولت و تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری، انتظار می‌رفت وزارت کار مستندات ایجاد 400هزار شغل را منتشر کند،  این وزارتخانه به‌عنوان متولی و سیاست‌گذار در امر اشتغال تاکنون سکوت کرده است که هیچ؛حسن روحانی به تازگی وعده ایجاد 97 هزار فرصت شغلی تا پایان سال راداده است.

 حسن روحانی، رئیس جمهور وعده داده است که تا پایان سال حدود 97 هزار شغل صنعتی نیز ایجاد خواهد شد.

رییس جمهوری افزوده است: با طرح‌هایی که در بخش صنعت تا پایان امسال راه‌اندازی خواهد شد، 97 هزار شغل ایجاد می شود که رقم بسیار قابل ملاحظه‌ای است و امیدواریم با همین سرعت این روند ادامه داشته باشد.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه