اقتصاد دانش‌بنیان اشتغال‌زایی در کشور را به همراه دارد


اقتصاد دانش‌بنیان اشتغال‌زایی در کشور را به همراه دارد

خبرگزاری تسنیم: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: اقتصاد دانش بنیان راهکاری مهم و راهبردی برای اشتغال زایی برای قشر تحصیل کرده در کشور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سورنا ستاری عصرامروز در جلسه کارگروه پژوهش استان مرکزی با اشاره به نخبگی و ضرورت نخبه پروری در کشور اظهار کرد: نخبه کسی است که درد کشور را بداند واقتصاد کشور را به سمت اقتصاد دانش بنیان پیش ببرد نخبه باید هزینه کند وقتی می‌گوید وطن پرست هستیم باید هزینه‌اش را پرداخت کند.

وی افزود: نقش بنیاد نخبگان توانمندسازی این نخبه‌ها است یعنی امکانات در اختیار آنها قرار داده تا در کشور تاثیرگذار باشند.

ستاری تصریح کرد: مردم باید شیرینی پژوهش را بچشند وباید ثابت کنند که علم از ثروت بهتر بوده وعلم صدها برابر بیشتر از ثروت تولید پول وسود می‌کند.

رئیس بنیادملی نخبگان کشور با اشاره به فعالیت بنیاد نخبگان در کشور گفت: بنیادنخبگان یک موسسه رفاهی نیست اینها باید در استان ماندگار شوند و ظرفیت آنه در استان بکارگیری شود.

ستاری افزود: علوم انسانی یکی از بحث‌های جدی است که باید برای 2میلیون فارغ‌التحصیل که در کشور وجود دارد باید برای آنها اشتغالزایی کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به تغییرات در حوزه پژوهش گفت: تغییرات در حوزه پژوهش بسیار دردناک بوده و باید پرسید چرا کشورهایی که دارای منابع هستند پیشرفت نمی‌کنند و یا چرا با اینکه نفت داریم پیشرفت نمی‌کنیم.

وی افرود: این بدین دلیل است که فکر می‌کنیم نیازی نداشته و وقتی نفت را 100 دلار فروخته و تنها 5 دلار خرج آن می‌شود تمام آن سود است بنابراین به فکر پیشرفت نمی‌افتیم و این سود 20 برابری سبب می‌شود نیازی حس نکنیم بنابراین چنین اقتصادی به نخبه احتیاج ندارد.

ستاری تصریح کرد: باید دید نخبه کیست و تعریف ما از فرد نخبه چیست، آیا صرفا کسی که در کنکور رتبه می‌آورد نخبه بوده در حالی‌که نخبه کسی است که به درد کشورش بخورد و بتواند جامعه‌اش را تغییر دهد و اقتصاد کشورش را به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق دهد.

معاون علمی‌و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به نقش بنیاد نخبگان گفت: نقش بنیاد نخبگان شناسایی افرادی بوده که این پتانسیل را داشته تا به آنها کمک کرده و آنها را توانمند سازد تا بتواند در کشور تأثیر گذار باشند.

وی افرود: ما افرادی را شناسایی کرده واحتیاج داریم که بتوانند این مملکت را تکان دهند و در حوزه های مختلف باید تلاش کرده و برنامه‌های مشخصی برای بکار گیری آنها در دولت داریم چون به یک‌باره نمی‌توان آنها را در دولت به‌کارگرفت و باید با برنامه پیش رود.

ستاری تصریح کرد: این اقتصاد نفتی در تمام جامعه از تفکرات گرفته تا حوزه پژوهش پیشرفته، بسیاری از مواقع خیلی از وزرا می‌گویند ما وقت و پول گذاشته‌ایم ولی چیزی از آن خارج نشده است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت پژوهش‌کده‌ها گفت: پژوهش‌کده‌های خوبی در کشور داریم در حالی که این پژوهش‌کده‌ها تنها برای نشان دادن است و ما تنها می‌خواهیم ادای پژوهش را در بیاوریم.

وی با اشاره به  تزریق پول نفت در حوزه پژوهش افزود: ما پول نفت را به پژوهش خود تزریق می‌کنیم و باید این تفکر را تغییر دهیم و این تغییر درد دارد چون اقتصاد ما 110 سال است که با نفت پیش می‌رود و تغییر آن سخت بوده چرا که در اقتصاد دانش بنیان مغزها و فکرهاست که اهمیت دارد و ما در معاونت علمی‌به دنبال این ساختار شکنی در حوزه های مختلف باشیم.

ستاری تصریح کرد: اگر جهت گیری پژوهش به سمت اقتصاد دانش بنیان باشد تنها مشکل ما اراده است ومشکلی در زمینه منابع مالی نداریم ولی اگر بخواهیم هم می‌توانیم تنها ادعا داشته باشیم و تنها همین راه را ادامه دهیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به این که مردم باید شیرینی و حلاوت پژوهش را بچشند گفت: باید ثابت کنیم که علم بهتر از ثروت بوده و علم خود ثروت بیشتری تولید می‌کند، باید در حوزه اقتصاد تغییرات کیفی اتفاق بیافتد.

وی افزود: ما قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را داریم ولی این قانون سطح بسیار بالای دارد و به دلیل سطح بالای آن هنوز اجرا نشده است.

ستاری با اشاره به جهت‌گیری در بخش شرکت های دانش بنیان گفت: امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان به مرز 1000 عدد رسیده بنابراین کشورمان باید با وجود این همه جوان و نخبه دارای در بخش شرکت‌های دانش بنیان باشد.

معاون‌علمی و فناوری رئیس جمهوری تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان راه‌کاری برای اشتغال‌زایی برای قشر تحصیل کرده و باید به عنوان معاونت علمی ‌به این سمت برویم و تنها در راستای حل مشکلات استان باشد بنابراین وقتی تعداد دانشجویان و تعداد مقالات و پژوهشکده‌ها تغییر می‌کند باید مردم متوجه شوند چون ما از پژوهش‌های بنیادی و کاربردی حمایت می‌کنیم.

وی افزود: بنیاد نخبگان باید دارای نخبه‌هایی باشد که تاثیرگذارند و یکی از وظائف این بنیاد، نگهداری نخبگان در استان بوده زیرا مشکلات استان باید توسط آن ها حل شود و نخبه باید برای کشورش هزینه کند.

ستاری‌با اشاره مشکلات بخش علوم انسانی گفت: در بحث علوم انسانی ما 2 میلیون فارغ التحصیل داریم که در زمینه علوم انسانی کم کاری داشته‌ایم با این حال ما از این علوم بسیار حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon