فرهنگ ایثار در آحاد جامعه تقویت شود

فرهنگ ایثار در آحاد جامعه تقویت شود

خبرگزاری تسنیم: مرجع تقلید جهان تشییع با اشاره به اینکه حق شناسی و قدرشناسی از صفات انبیا الهی بوده است، گفت: فرهنگ ایثار در آحاد جامعه باید تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آملبه نقل از روابط عمومی استانداری مازندران، آیت‌‌الله عبدالله جوادی آملی در پیامی به سومین همایش جرعه ای از ایثار در تالار مجتمع ولی عصر(عج) آمل اظهار کرد: برای خانواده های بزرگواری که فردی از خود را قربانی نظام اسلامی کردند اجر و صبر از درگاه خداوند منان مسئلت داریم.

جوادی آملی با بیان اینکه اسلام به همراه خود گذشته از معارف وحیانی و اخلاقی رهاوردهای فراوانی داشته و دارد که سبب برجستگی آن خواهد شد، بیان داشت: ایثار غیر از عدل و احسان است و قرآن کریم چهار عنوان را در کنار هم ذکر کرده که برتر هستند.

وی افزود: عدل به معنای آن است اگر کسی محبتی انجام داد ما هم محبت کنیم و احسان به معنای آن بوده که دیگران را در صورت غفلت گذشت کنیم که صبر و گذشت بالاتر از عدل است.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به بیان تعاون و ایثار در قرآن کریم ادامه داد: تعاون کمک کردن متقابل بوده که به دیگران کمک کنیم و انسان وقتی می تواند کمک کند که نیازمند نباشد و بالاتر از تعاون ایثار است و آن در حالی بوده که فرد نیازمند است و دیگری را مقدم بدارد.

وی گفت: وقتی انسان عطشانی را سیراب می کند از باب تعاون است اما وقتی خودش تشنه بوده و آب کافی وجود ندارد که تشنگی را تحمل کرده و آب را به دیگری می دهد که ایثار و بالاتر از تعاون است.

 آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه قرآن کریم ما را به ایثار دعوت کرده است که رادمردان این چنین هستند، بیان کرد: مردم ایران و  مازندران  و شهرستان مهد ولایت آمل به خصوص ادامه دهنده این مراحل تکوینی هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم گفت: اهل بیت(ع) سهمیه افطاری خود را به اسیران می دادند که اسرا مسلمان نبوده و در جنگ ها مشرکان شکست می خوردند و نظام اسلامی اسیر می گرفت و به عنوان کافری بوده که اسیر آمده است و این اوج ایثارگری اهل بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) و اولاد ایشان که عاشورا به پا کردند این حماسه تنها درس شهادت نبوده و درس ایثار است، گفت: عده ای این فیض نصیبشان شده که در کربلا ایثار کرده و شهادت را استقبال کردند و نظام اسلامی و قرآن و عترت هم درس جهاد و ایثار می دهد.

جوادی آملی با تاکید بر اینکه اگر کسی به دیگری کمک کند اهل بهشت است، بیان کرد: یک جوانی که در دریا نگذارد یک کسی غرق شود و خودش را به کام دریا بسپارد این اهل ایثار است که این روحیه را کربلا پرورانده و این فکر گذشت را حضرت سیدالشهدا(ع) ترویج داده و به ما آموخته است.

وی گفت: این که می بینید جهان تشیع در روز عاشورا این گونه عزاداری می کند و ایران اسلامی سراسر عزادار است که اهل بیت(ع) به ما درس انسانیت می دهند.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: بالاترین جلوه انسانیت این بوده کسی غرق شود تا دیگری غرق نشود که این ها اثر کربلای حسینی است.

مفسر گرانقدر قرآن کریم ادامه داد: اهل بیت(ع) قرآن ناطق هستند و راهیان راه این بزرگوارن گاهی در دریا، آتش نشانی و فرآیند های دیگر جلوه می کنند که ثواب خداوند منان بر اینها باشد.

در همایش جرعه ای از ایثار ، لوح قدردانی و سپاس فدراسیون نجات غریق کشور به خانواده زنده یاد سید حسین ابراهیمیان پهلوان ناجی آملی که سه سال قبل با نجات دادن یک شهروند در حال غرق در ساحل مازندران، خود گرفتار موج سهمگین دریا شد و جان باخت اهدا شد.

در این همایش از زهرا نورمحمدی مادر چهارمعلول آملی که سرپرستی سه پسر ویک دختر معلول خود را در منزل برعهده دارد، خانم گیتی محمودپور همسر جانباز 70 درصد قطع نخاعی مجیدحاجی پور و حجت الاسلام کمیل نظافتی، طلبه فداکار مازندرانی که پارسال کلیه خود را به یک کودک داد، با اهدای تندیس ایثار تجلیل شد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon