کاهش ساخت و ساز مسکن، دلیل اصلی بیکاری در خراسان شمالی

کاهش ساخت و ساز مسکن، دلیل اصلی بیکاری در خراسان شمالی

خبرگزاری تسنیم: معاون برنامه ریزی استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه تابستان امسال، این استان بالاترین نرخ بیکاری در کشور را داشت، گفت: یکی از علت های بالا بودن نرخ بیکاری، کاهش میزان سرمایه گذاری در بخش ساخت وساز است.

مجید پورعیسی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار کرد: میزان سرمایه گذاری در بخش مسکن و ساخت وساز در این استان به سه چهارم پارسال رسیده و به همین نسبت نیز اشتغال کاهش یافته است.

وی افزود: البته بروز خشک سالی‌ها نیز سبب شده تا میزان اشتغال در این استان کشاورزی کاهش یابد.

وی توضیح داد: سهم ارزش افزوده در این استان از بخش کشاورزی 18.6 است  اما بخش کشاورزی 40 درصد از اشتغال مردم این استان را به خود اختصاص داده و این نشان از وجود ظرفیت‌های خالی برای ایجاد اشتغال در این بخش است.

پورعیسی، پایین بودن ضریب مکانیزاسیون کشاورزی، سنتی بودن کشت و کار، پایین بودن نرخ بهره‌وری در بخش کشاورزی و وجود ظرفیت‌های خالی اشتغال در بخش کشاورزی را از نقاط ضعف و مشکلات استان عنوان کرد و گفت: اگر کشاورزی ما به سمت صنعتی و یا نیمه صنعتی سوق داده شود ارزش افزوده و اشتغال زیادی عاید بهره برداران می‌شود.

معاون برنامه ریزی استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در بسیاری از شاخص‌های توسعه در رده‌های پایین جدول قرار دارد اظهار کرد: این در حالی است که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خوبی در این استان وجود دارد.

وی قابلیت تولید قالی ابریشم دورو، پرورش اسب اصیل ترکمن و صادرات آن، وجود صنایع مادر و کارخانه‌های بزرگ، امکان ایجاد خوشه‌های صنعتی پیشرو در صنایع غذایی، شیمیایی، فلزات اساسی، نساجی و نیز دسترسی به بازارهای بزرگ داخلی و کشورهای آسیای میانه را از قابلیت‌های اقتصادی استان برشمرد.

معاون برنامه ریزی استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: ضعف زیرساخت‌های فرهنگی و هنری با توجه به معضلات موجود، پراکندگی روستاها، غیر مقاوم بودن مسکن روستایی، پایین بودن سرانه درآمد خانوارها و افزایش نرخ بیکاری از جمله مواردی هستند که توسعه استان را با مشکل مواجه کرده است.

پورعیسی توضیح داد: هنوز 60 درصد از مصارف خراسان شمالی از تولیدات خراسان رضوی تامین و تهیه می‌شود.

وی با اشاره به مصوبات سفر رهبر معظم رهبری به استان گفت: در سفر معظم له 17 هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی برای این استان مصوب شد که تاکنون 70 درصد این اعتبارات جذب شده است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon