تدوین ۳ بودجه برای سال ۹۴/یارانه مستقیم به تولید نمی‌دهیم/کسری ۷ دلاری در فروش هر بشکه نفت

تدوین 3 بودجه برای سال 94/یارانه مستقیم به تولید نمی‌دهیم/کسری 7 دلاری در فروش هر بشکه نفت

خبرگزاری تسنیم:معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی جزئیات احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی را تشریح کرد و گفت: لایحه بودجه ۹۴ دوم آذر به دولت و ۱۵ آذر به مجلس می رود.همچنین برای سال آینده ۳ بودجه جدا برای شرایط عادی ، بد و مذاکرات مثبت تدوین می کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با حضور در گفت وگوی ویژه خبری دوشنبه شب به تشریح اقدامات دولت برای احیای سازمان مدیریت پرداخت.

وی در این گفت وگو با بیان اینکه رئیس جمهور در هفدهم مهر ماه امسال طی پیشنهادی که خدمتشان برای احیای سازمان مدیریت رسید، موافقت کردن این سازمان مجددا شکل بگیرد، افزود: همان نظری که ایشان همواره داشتند شکل گرفت. لازم به توضیح است رئیس جمهور از همان آغاز نسبت به شکل گیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی که قبلا دو معاونت جدا از هم بود، تاکید داشتند.

نوبخت همچنین تاکید کرد: وقتی سازمان مدیریت و برنامه منحل شد دو معاونت تشکیل شد که رئیس جمهور در ابتدا این دو معاونت را به یک فرد سپرد تا مدیریت یکسانی در برنامه ریزی و مدیریت انسانی داشته باشیم.

سخنگوی دولت البته به اقدام مجلس برای تدوین قانون احیای سازمان مدیریت اشاره و تصریح کرد: مجلس هم طرحی را با فوریت برای احیای سازمان تصویب کرد اما شورای نگهبان به این طرح ایراد گرفت چراکه امور برنامه ریزی و بودجه از وظایف خاص رئیس جمهور است و مجلس نمی تواند نسبت به این وظیفه قانون اساسی ورود کند.

*سازمان مدیریت احیا شد ولی نه با همان ساختار قبلی

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در ادامه گفت: امشب شورای عالی اداری تشکیل شد و در همان راستا در خصوص چگونگی ادغام این دو معاونت و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی مصوبه ای داشت و بنا شد مجددا به همان ساختار و شرح وظایف قبل برنگردیم بلکه سازمان روزآمد و نظارت گری را داشته باشیم.

وی درباره تشکیل سازمان مدیریت در استانها نیز گفت: این طرح مورد موافقت رئیس جمهور بود اما برای هماهنگی بین استانداران و شورای برنامه ریزی استان بنا شد پیشنهاد مشترکی را بنده و وزیر کشور داشته باشیم و به نحو شایسته به استقبال برنامه ششم برسیم؛ طی چند هفته آینده این موضوع به فرجام می رسد.

*لایحه بودجه 94 دوم آذر به دولت و 15 آذر به مجلس می رود

وی درباره برنامه دولت برای تحویل بودجه 94 گفت: خوشبختانه در اول مهر ماه بخشنامه بودجه از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد  و وقت مشخصی برای دستگاه ها در نظر گرفته شد تا پیشنهادات خود را برای بودجه بدهند. همکاران بنده در حوزه بودجه نیز مشغول فعالیت هستند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور همچنین اضافه کرد: چهارشنبه هفته جاری گزارش اولیه را به دولت می دهیم و دوم آذرماه نیز پیش نویس لایحه بودجه به دولت می رود و امسال هم در وقت مقرر  لایحه را به مجلس خواهیم داد.

*برنامه دولت برای سال 94/ 3 بودجه در دولت تدوین می شود

نوبخت در ادامه توضیحات خود درباره بودجه 94 اظهار داشت: برای سال آینده دو بودجه دیگر از الان تهیه کردیم و الان سه بودجه برای 94 داریم؛ یک بودجه رکود است و بودجه ای که دوم آذر به دولت می رود و 15 آذر تقدیم مجلس می شود برای ادامه روند موجود است.

وی گفت: دو بودجه دیگر شامل شرایط بد است اکر مذاکرات به فرجام مورد نظر ایران منتهی نشود این بودجه در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ همچنین برای شرایط دیگر که محتمل است و در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشتن تحریم ها با فاصله چند ماه در حوزه های نفتی و ارزی متناسب با گشایش های احتمالی بودجه دیگری تدوین شده که برنامه کشور را برای زمان افزایش درآمدهای نفتی و ارزی مشخص خواهد کرد.

*بودجه 94 را با نفت 100 دلاری نمی بندیم

نوخبت همچنین درباره قیمت نفت در بودجه سال آینده اظهار داشت: در ادامه شرایط موجود دیگر به گونه ای نیست که نفت 100 دلاری را در بودجه ببندیم؛ همان زمان که نفت 104 دلار بود ما نفت 100 دلاری را در بودجه بستیم.

وی با تاکید براینکه اقتصاد به معنای تخصیص بهینه منابع است، تصریح کرد: هنر ما در دولت همین است و با همین پول هایی که شاید تصور بشود با آنها به مشکل بخوریم با هزینه  وبا درایت صحیح مشکلات را حل می کنیم.

سخنگوی دولت در همین ارتباط صراحتا گفت: اولا رقمی را برای نفت و درآمدهای نفتی پیش بینی خواهیم کرد که مطمئن باشد بنابراین با خوش بینی و ... رقمی را تصویب نمی کنیم ضمناً اگر بیش از عدد تقلیل یافته نرخ جهانی برسد جدول جداگانه ای را برای هزینه و درآمد تدوین خواهیم کرد.

نوبخت ضمن اشاره به اینکه بهره وری بودجه 94 را بسیار بالاتر از بودجه امسال خواهیم داشت،افزود: استفاده بهینه از منابع خواهیم داشت و شاهد رشد اقتصادی مثبت در سال آینده خواهیم بود.

*به تمام اهداف بودجه می رسیم/ تورم کم و رشد اقتصادی مثبت شد

معاون رئیس جمهور درباره منابع و مصارف بودجه 93 گفت: بودجه دارای دو کار کرد است نخست سند پیش بینی از منابع و مصارف یک سال و همچنین این منابع و مصارف در جهت تحقق برنامه های دولت است؛ این سند سال قبل به وقت تقدیم مجلس شد و مجلس هم به موقع تصویب کرد. از نوادر سال هایی بود که این اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه قصد ما در این پیش بینی از منابع و مصارف این بود که همه آنچه را که بدست می آوریم در جهت اهداف مشخص باشد؛ تصریح کرد: کاهش تورم و مهار نرخ فزاینده تورم از جمله اهداف این بودجه بود که رئیس جمهور هم هنگام تقدیم بودجه به مجلس مورد تاکید قرار داد و همین هم شد. همچنین خروج از رکود و رشد اقتصادی مثبت از دیگر اهداف این بودجه بود که مورد تاکید رئیس جمهور هم قرار گرفت.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه 13 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی سرمایه گذاری شده است، افزود: سال قبل 12 هزار میلیارد تومان در اسفندماه پرداخت شد و مجموعا در نیمه اول 25 هزار میلیارد تومان دولت در طرح های عمرانی سرمایه گذاری کرد.

وی ادامه داد: نظام بانکی هم در این راستا به کمک آمد و طی 5 ماه 113 هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند که طی یک سال 40 درصد افزایش داشت و بخش عمده ای مربوط به سرمایه در گردش بود و همین ها باعث رشد مثبت 4.6 درصدی بود.

نوبخت با بیان اینکه در تابستان 400 هزار فرصت شغلی ایجاد شد، تصریح کرد: ما در هدف خروج از رکود و رشد اقتصادی مثبت موفق بودیم البته رئیس جمهور دو هدف دیگر را هم مد نظر داشت نخست تقویت مسکن مهر و اقدامات تکمیلی در این راستا بود، تعهدات دولت قبل را انجام دادیم و وام 50 میلیون تومانی ارزان قیمت را برای ساخت و ساز مسکن در بافت فرسوده با اولویت زوج های جوان، افراد کم درآمد و زنان سرپرست خانوار اجرایی کردیم.

*یارانه 45500 تومانی طبق روال قبل 22 هر ماه پرداخت می شود

معاون رئیس جمهور همچنین درباره پرداخت یارانه ها، گفت: نه تنها همان یارانه دولت قبل را پرداخت می کنیم بلکه سیاست خود را برای اصلاح یارانه ها قرار دادیم؛ یارانه مانند ماه های قبل بیست و دوم هر ماه به طور منظم پرداخت می شود.

نوبخت البته گفت: علاوه بر پرداخت یارانه به خانوارهای کم درآمد دو بار یارانه وِیژه در قالب سبد کالا دادیم و 4800 میلیارد تومان هم به بهداشت دادیم.

وی با بیان اینکه دولت مهمترین نیاز جامعه که همان بهداشت و درمان است را ارزان کرد؛ تنها چیزی که دولت موفق به ارزانی آن شد بهداشت و درمان بود.

*یارانه تولید آماده است/ یارانه را مستقیم به واحدهای تولیدی نمی دهیم

نوبخت از برنامه دولت برای پرداخت یارانه 5727  میلیارد تومانی برای تولید خبر داد و گفت: یارانه تولید هم اکنون اماده است اما بنا نیست این یارانه را مستقیم به واحدها توزیع کنیم بلکه در بخش های مشخص از سوی وزارت خانه های مربوطه بناست تقسیم انجام شود.

نوبخت ضمن اشاره به اینکه برای نیمه اول سال با توجه به عدم تحقق تمام منابع مان مطالبات ایثارگران و پیمانکاران را نیز پرداخت کردیم، ادامه داد: در نیمه اول به تمام اهدافی که گفتیم رسیدیم این درحالی است که تمام منابع پیش بینی شده را بدست نیاوردیم.

وی ادامه داد: هر سال اینطور است که منابع پیش بینی شده از محل های مختلف به اندازه ای که در بودجه پیش بینی می شود محقق نمی شود؛ ما بودجه 195 هزار میلیاردی را به مجلس پیشنهاد کردیم که مجلس این را به 211 هزار میلیارد تومان افزایش داد اما مهم این نیست که این منابع به دست نیامد بلکه مدیریت درست این منابع مهم است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه با تمام این شرایط 246 طرح را در حوزه های مختلف تا اسفند ماه اجرایی خواهیم کرد، افزود: تمام طرح هایی که رئیس جمهور در سفر های استانی تعهد کرده نیز تا اسفند مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

*با کاهش بودجه، حقوق کارمندان و اعتبار بودجه های عمرانی را کم نمی کنیم

نوبخت در ادامه با بیان اینکه هیچ وقت کاهش بودجه و درآمد را به حقوق کارمندان دولت ارتباط نمی دهیم، اظهار داشت: بلکه با انظباط مالی دولت هم بودجه جاری و هم عمرانی به طور همزمان پرداخت می شود.

*14600 میلیارد تومان از طلب پیمانکاران پرداخت شد

وی با تاکید براینکه برای نیمه اول با این تخصیص بهینه به طرح های عمرانی معطوف شدیم؛گفت: آخرین امار روز جاری از خزانه نشان میدهد 14600 میلیارد تومان بدهی پیمانکاران پرداخت شده و در طرح های عمرانی هم سرمایه گذاری شده است.

نوبخت همچنین تاکید کرد: تعهد می کنم تا پایان سال با همین وضعیت نفت بیش از سال گذشته به طرح های عمرانی پول خواهیم پرداخت و به همان میزان هم انتظار رشد اقتصادی از جامعه داریم.

*روایت نوبخت از تراز بودجه 93/ میانگین واریزی نفت 93 دلار است

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در ارتباط با کاهش قیمت نفت و تاثیر آن در بودجه امسال تصریح کرد: باتوجه به اینکه درآمد نفتی با یک وقفه چند ماهه به حساب های ایران واریز می شود تا الان هنوز ارقام بالای 100 دلار است و با همین وضعیت متوسط فروش نیمه اول تا پایان شش ماه 104 دلار بوده و تا پایان امسال هم پیش بینی می کنیم متوسط هر بشکه 82 دلار باشد و میانگین دو نیمه 93 دلار می شود بنابراین بجای 100 دلار در هر بشکه عملکرد ما 93 دلار خواهد بود و فقط هفت دلار کم می شود.

وی ادامه داد: مخارجی که با نفت 100 دلاری در نظر داشتیم کم می کنیم اما این به معنای حذف اعتبارات عمرانی نیست بلکه این مخارج مدیریت خواهد شد؛ تلاش می کنیم با صرفه جویی اعتبارات هزینه ای را مدیریت کنیم.

نوبخت با بیان اینکه باید تلاش کنیم اعتبارات و مخارج جاری تقلیل یابد، تصریح کرد: بنابراین درست است درآمدهای نفتی کم خواهد شد ولی حقوق کارمندان دولت و اعتبارات عمرانی کم نمی شود ولی در سایر موارد که واقعا جا دارد تجدید نظرهایی خواهیم داشت.

وی همچنین گفت: البته باید قبول کنیم که نباید اقتصاد را به گونه ای تنظیم کنیم که به شدت وابسته به نفت باشد؛ ما الان به موازات برنامه ششم بخشی از برنامه اقتصاد مقاومتی را در شورای اقتصاد دولت تصویب کرده ایم بنابراین برنامه اقتصاد مقاومتی را هم در دستور داریم ولی اینطور نیست طی امروز و فردا این برنامه به ما جواب دهد ولی باید دوره ای از این برنامه بگذرد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبری رئیس جمهور البته تاکید کرد: تا پایان امسال با صرفه جویی بیشتر انهم فقط در جاری ها بودجه را مدیریت خواهیم کرد.

به گفته وی، برای یک بودجه 211 هزار میلیارد تومانی که اگر درامدهای اختصاصی 24 هزار میلیاردی را به آن اضافه کنیم به 235 هزار میلیارد تومان می رسد کل نفت 80 هزار میلیارد تومان است که احتمال محدودیت هایی را خواهیم داشت ولی بدون تحول اساسی بودجه امسال را به پایان خواهیم برد ضمن آنکه کاهش نرخ تورم و افزایش رشد اقتصادی را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: ضمن اینکه امیدواریم گشایشی رخ دهد ولی هرگز خودمان را معطوف به لغو تحریم ها نکردیم و با شرایط موجود و مشکلات احتمالی اهداف بودجه تا پایان سال محقق می شود.

نوبخت درباره ارتقای کسب درامدهای مالیاتی گفت: طبق اعلام رئیس سازمان مالیاتی بیش از 95 درصد مالیات پیش بینی شده با نظام جامع اطلاعاتی محقق شده است.چون اطلاعات بهتر شده پایه مالیاتی دولت افزایش یافته است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه