نگهداری باغات اصلی‌ترین عامل جذب گردشگر در شیراز است


نگهداری باغات اصلی‌ترین عامل جذب گردشگر در شیراز است

خبرگزاری تسنیم: در شصت و هشتمین جلسه شورای شهر شیراز به مسائل زیست محیطی و شهری شیراز پرداخته و بر حفظ و احیای فضای سبز شیراز تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم  از شیراز،  در شصت و هشتمین جلسه شورای شهر شیراز دو تن از اعضای شورا در نطق پیش از دستور خود به مسائل زیست محیطی شهر شیراز پرداختند.

طرح انتقال پساب تصفیه‌خانه شرق شیراز به کوه‌های شمالی اجرا شود 

 محمد حق‌نگر، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: آب برای فارس مایه حیات و زندگی است و بخش اعظمی از مردم به کار کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند، اما مشکل کمبود آب در این استان بحران آفرین است.

وی با اشاره به اقدامات ملی برای احیای دریاچه ارومیه و زاینده رود گفت:  از حسن توجه مدیران ملی بودجه‌های ملی به حرکت درآمد و مشکل زیست‌محیطی استان آذربایجان غربی و استان اصفهان حل شد، اما مشکل کمبود آب در استان فارس همچنان ادامه دارد. 

حق‌نگر افزود: 729 میلیارد تومان بودجه ملی برای آبدار شدن دریاچه شور ارومیه اختصاص یافته تا مردم استان‌های اصفهان و آذربایجان غربی دیگر مشکل زیست‌محیطی نداشته باشند، اما در شهر شیراز و استان فارس کدام صنعت یا پروژه ملی انجام شده که پاسخگوی خیل جویندگان کار باشد.

وی با بیان اینکه حفظ و توسعه فضای سبز مهم‌ترین آرمان و تعهد شورای چهارم است، خاطرنشان کرد: از شهرداری تقاضا داریم نسبت به اجرای مصوباتی نظیر تأمین مدیریت منابع آب در شهرداری، طرح انتقال پساب تصفیه‌خانه شرق شیراز به کوه‌های شمالی، طرح کاشت گونه‌های کم آب در کوهپایه‌های شهر شیراز، طرح به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی در توسعه فضای سبز شیراز و طرح نگهداری و حفاظت باغ‌های رها شده، هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

حق‌نگر تصریح کرد: در سالیان گذشته بخش اعظمی از باغات شهر شیراز بنا به عوامل مختلف از بین رفته است، چنانکه روزی سطح باغات شهر شیراز 4 هزار هکتار بوده و اکنون به کمتر از یک هزار و 200 هکتار رسیده و از این تعداد نیز بخش زیادی رها شده و در حال از بین رفتن است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر شیراز اظهار کرد: مالکان و باغ‌داران یکی از مهم‌ترین علل بی‌توجهی و بی‌رغبتی خودشان را برای حفظ باغات کمبود آب و کاهش تشدید آب قنوات می‌دانند که این موضوع در واقع بزرگ‌ترین معضل امروز استان فارس و شهر شیراز بوده و لازم است تمام دلسوزان محیط‌زیست و دوستداران طبیعت، مدیران استانی و مدیران شهری و نمایندگان محترم مجلس برای حل این معضل یکپارچه و هماهنگ اقدام کنند.

وی بیان کرد: آمار فارغ‌التحصیلان بیکار فقط در بخش کشاورزی از مرز 10 هزار نفر نیز فراتر است و در شهر شیراز به دلیل نبود هیچ صنعت و کارخانه‌ای تنها شغل‌های خدماتی و گردشگری می‌تواند مشکل اشتغال جوانان را حل کند و از طرفی جاذبه‌های موجود گردشگری به ویژه در حرم احمد بن موسی (ع) تنها در صورت فراهم شدن زیرساخت اصلی آن که فضای سبز گسترده و انبوه است ممکن می شود. 

عضو شورای شهر شیراز گفت: اصلی‌ترین نسخه افزایش جذابیت و جذب گردشگر برای شهر شیراز اجرای پروژه‌های حفظ و نگهداری باغات و گسترش فضای سبز است و سبز کردن کوه‌های اطراف شیراز در همین زمینه اهمیت پیدا می‌کند که اجرای آن در گرو تأمین آب است.

خیابان حدفاصل بین چهارراه حافظیه و ادبیات باز شود

 محمدرضا هاجری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز نیز در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: هیچ خبر ی از دریاچه‌های پریشان، بختگان، مهارلو و ارژن و رودخانه خشک فارس و شیراز در رسانه‌های سراسری انعکاس نیافت.

هاجری با بیان اینکه برای حل مشکل کم آبی استان فارس باید نمایندگان مجلس ورود پیدا کنند، گفت: متاسفانه برخی در مجمع نمایندگان فارس به جای پیگیری امور حیاتی این استان، به دنبال حاشیه‌سازی، یارگیری برای انتخابات و تعبیر خواب خلع ید از شورا و شهرداری‌ها هستند.

وی افزود: سوزناک‌تر آنکه، محیط‌زیست استان فارس به جای استقبال از طرح انتقال آب خلیج‌فارس به استان فارس تازه به فکر ارزیابی دقیق زیست‌محیطی افتاده است.

هاجری با اشاره به مشکلات شهری شیراز خاطرنشان کرد: سال‌هاست قسمت عمده‌ای از پیاده‌روهای خیابان قصرودشت و بلوار چمران توسط سودجویان فرصت‌طلب تصرف و با گودبرداری‌های عمیق منافع خود را به پیش می‌برند و ما به‌ عنوان حافظان بیت‌المال شهر با محافظه‌کاری تمام، تنها نظاره‌گر هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز تصریح کرد: چند سالی است خیابان حدفاصل بین چهارراه حافظیه و ادبیات را بدون کار کارشناسی مسدود کرده‌اند و برای مردم منطقه مشکلات عدیده‌ای ایجاد شده و خیابان مذکور تبدیل به پارکینگ خودروهای ادارات و سازمان‌ها شده است.

هاجری افزود: از شهردار شیراز درخواست دارم، دستور دهند هرچه سریع‌تر یک قسمت از خیابان مذکور باز تا خودروها به صورت کندرو از آن عبور کنند و از آنجائی که خیابان مذکور در اختیار شهرداری است با آرم شهرداری به نام «گذر فرهنگ و هنر اسلامی – ایرانی» نام‌گذاری شود.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon