پتانسیل صادرات ۲۰ میلیارد دلاری ایران به عراق/ مجوز صادرات دارو دریافت شد

پتانسیل صادرات 20 میلیارد دلاری ایران به عراق/ مجوز صادرات دارو دریافت شد

خبرگزاری تسنیم: سفیر ایران در عراق با تشریح موانع توسعه صادرات ایران به عراق گفت پتانسیل صادرات ۲۰ میلیارد دلاری ایران به عراق وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مسعود دانایی‌فر در نشست امروز هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: در بخش صادرات کالا حجم قابل توجه کالای غیرنفتی به عراق صادر می‌شود که با توجه به فرهنگ مصرف‌گرایی و عدم تولید در این کشور حجم صادرات کالا به این کشور می‌تواند تا 20 میلیارد دلار افزایش یابد.

وی گفت: در چند سال اخیر شرکت‌های بزرگ ایرانی به سمت ثبت و فعالیت در عراق حرکت داشته‌اند که در سال جاری 32 پروژه بزرگ به ایرانیان رسیده است. متأسفانه به دلیل عدم تصویب بودجه 2014 این کشور، پروژه‌های مذکور عملیاتی نشدند که اگر این مهم صورت گیرد حجم صادرات 4.2 میلیارد دلاری خدمات فنی ایران رشد چشم گیری خواهد داشت.

او با بیان اینکه سالیانه در حدود 1.3 میلیارد دلار برق از ایران به عراق صادر می‌شود، گفت: مکانیزم قیمت گذاری در کشور ایران و عراق متفاوت است به گونه‌ای که ارزش دلاری کالا در مرز عراق بیشتر محاسبه می‌شود از این رو صادرات 7 میلیارد دلاری ایران به عراق در گمرکات عراق بیش از 11 میلیارد دلار به ثبت رسیده است.

سفیر ایران در عراق گفت: زمانی هر تن سیمان در گمرک ایران 32 دلار ثبت می‌شد که در گمرک عراق هر تن سیمان 90 دلار ثبت شده بود.

دانایی‌فر از اجرای سیستم توزیع بسیار خوب شرکت‌های لبنیات ایرانی در عراق خبر داد و گفت: شرکت‌های لبنیاتی ایران سیستم توزیع بسیار خوب و پایداری از 10 سال گذشته در کشور عراق بنا کرده‌اند. اما در کل به نسبت پذیرش عراقی‌ها نتوانستیم در بخش خدمات فنی و صادرات کالا نقش خوبی را ایفا کنیم.

وی با تأکید براینکه روابط سیاسی با عراق امروز نزدیکتر شده است، گفت: در حال حاضر همگرایی و گرایش در توده مردم هیچگاه به اندازه امروز بین دو کشور نبوده است.

او با تأکید بر اینکه اگر ایران نبود مطمئن باشید بغداد سقوط می‌کرد، بیان کرد: در بخش بازرگانی به واسطه عراق می‌توانیم خیلی از مشکلات را حل کنیم.

سفیر ایران در عراق در رابطه با صادرات خودرو به عراق، گفت: با وجود اینکه خودرو ایرانی بازار مناسبی در عراق پیدا کرده است اما مصاحبه‌های زیادی برعلیه خودرو ایرانی در رسانه‌های عراق پخش می‌شود.

دانایی‌فر در رابطه با این مصاحبه‌ها، بیان کرد: مصاحبه‌هایی که علیه خودروهای ایرانی بیان می‌شود خودروهای ایران را همچون قوطی کبریت توصیف می‌کند.

به گزارش تسنیم، سفیر ایران در عراق شب گذشته نیز در نخستین نشست ایران و عراق اظهار کرد: در سال گذشته بیش از یک میلیون و 700 زائر عراقی به ایران سفر کرده‌اند که پیش بینی می‌شود در سال جاری این میزان به یک میلیون و 850 هزار نفر افزایش یابد که نسبت به تعداد ورود گردشگر به کشور حجم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. 

او ادامه داد: 20 درصد از مسافران عراقی برای درمان به کشور وارد می‌شوند.

سفیر ایران در عراق از اخذ مجوز صادرات دارو از ایران به عراق خبر داد و گفت: مجوز صادرات دارو تولید شده در ایران به عراق را دریافت کرده‌ایم که این صادرات به شرطی صورت می‌گیرد که صادرکننده داروی مورد نظر را در عراق ثبت کند.

دانایی‌فر با بیان اینکه بازار واردات دارو به عراق در حدود سه میلیارد دلار است، گفت: در گذشته واردات مواد غذایی انحصاراً از مرزهای کردستان بود که از دو ماه گذشته مجوز واردات مواد غذایی به مرزهای دیگر داده شده است. به طور مثال لبنیات از دو ماه گذشته از مرز مهران نیز به کشور عراق وارد شده است.

وی همچنین از حمل یک‌سره کالا به این کشور خبر داد و بیان کرد: از ماه گذشته حمل یک‌سره کالا به این کشور آغاز شده اما این موضوع به شرطی است که شرکت‌های حمل و نقل ایرانی با شرکت‌های بین‌المللی که در داخل عراق ثبت شده‌اند فعالیت داشته باشند.

او از افتتاح نهمین مرز مشترک با عراق به نام مرز "مندلی" خبر داد و گفت: مرز "مندلی" باعث می‌شود تجارت مستقیم با بغداد عملی شود.

سفیر ایران در عراق گفت: علی رغم کسری بودجه عراق و کاهش درآمد نفت عراق در پی حضور داعش و کاهش جهانی قیمت نفت، عراق یک کشور غنی و ثروتمند در بخش دولتی و خصوصی است.

دانایی‌فر تأکید کرد: یکی از کشورهایی که در عراق تعداد کمی شرکت ثبت کرده‌اند ایران محسوب می شود که نشان از عدم عزم جدی در روابط تجاری از سوی بخش خصوصی است. اما این در حالی است که در دو سال گذشته جهش خوبی در ثبت شرکت‌های ایرانی در عراق اتفاق افتاده است.

وی توصیه کرد از نمایندگی‌های قدرتمند از داخل عراق استفاده شود چرا که صادرات خودرو با استفاده از نمایندگی‌های قدرتمند توانست بازار خوبی برای خود ایجاد کند.

او خاطرنشان کرد: بسته‌بندی متناسب با سلیقه مشتری از سوی ایران وجود ندارد و بروشورهای موجود در عراق از سوی ایرانی‌ها همچنان به زبان انگلیسی و فارسی است که این موضوع با توجه به بازار عراق که اکثراً از افرادی با سطح پایین سواد تشکیل شده است همخوانی ندارد.

سفیر ایران در عراق از ثبت تاریخ شمسی در محصولات صادراتی به این کشور خبر داد و تأکید کرد: زمانی که تاریخ شمسی بر روی محصول ثبت می‌شود مصرف کننده محصول را به عنوان کالایی تاریخ گذشته تلقی می‌کند.

دانایی‌فر از اصرار وزیر بازرگانی عراق برای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این کشور خبر داد و گفت: زمینه برای فعالیت بخش دولتی و خصوصی در راستای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد.

وی با بیان اینکه حضور اندک بازرگانانی ایرانی در نمایشگاه‌های عراق چهره خوشی ندارد، گفت: در سال 85 حجم تجارت ایران به عراق در حدود 790 میلیون دلار بود که در حال حاضر به بیش از 7 میلیارد دلار افزایش یافته است.

او در پایان تأکید کرد: ایران به طور حرفه‌ای باید تحویل به موقع کالا، کیفیت کالا و قیمت‌ها را رعایت کند. رمز ماندگاری در بازار عراق رعایت این سه موضوع بوده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه