هواپیماهای بارورسازی ابرها اورهال شده است/ قطعی آب در بسیاری از چاه‌های کشاورزی

هواپیماهای بارورسازی ابرها اورهال شده است/ قطعی آب در بسیاری از چاه‌های کشاورزی

خبرگزاری تسنیم: وزیر نیرو با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به دو سؤال ملی نماینده مردم فلاورجان در خانه ملت پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در جلسه علنی صبح امروز پارلمان که به‌منظور پاسخ به سؤالات حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، اظهار داشت: به‌دلیل کاهش بارندگی و برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی، 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب‌های زیرزمینی طی 40 سال گذشته برداشت شده که این میزان غیرقابل جبران است.

وی با بیان اینکه آب بسیاری از چاه‌ها در حال حاضر به همین علت قطع شده و به آب شور رسیده‌اند که مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده است، گفت: هرساله حدود 10 میلیارد مترمکعب در این زمینه بیلان منفی داریم. یعنی 10 میلیارد مترمکعب بیش از مقداری که آب وارد سفره‌های زیرزمینی می‌شود برداشت شده است.

وزیر نیرو با اشاره به قانون مصوب مجلس در خصوص تعیین تکلیف چاه‌های بدون مجوز در سال 89 و ابلاغ آن در شهریور همان سال از سوی دولت به وزارت نیرو گفت: در اردیبهشت ماه سال 90 با تدوین آیین‌نامه‌های مربوط به این قانون اقدامات خود را آغاز کردیم.

چیت‌چیان در خصوص برنامه‌های وزارت نیرو در ارتباط با خشکسالی نیز اظهار داشت: متأسفانه کشور در دهه‌های گذشته با خشکسالی‌های سختی مواجه بوده و علاوه بر اینکه متوسط بارش کاهش پیدا کرده، مصارف آب در بخش‌های صنعت، شرب و کشاورزی نیز افزایش بسیاری داشته است.

وی تصریح کرد: در سال‌های قبل 1600 میلیون مترمکعب ورودی آب به زاینده‌رود داشتیم که در این سال‌های اخیر به هزار میلیون مترمکعب کاهش یافته است و چاره این کار دست ما نیست و تنها باید مدیریت مصرف داشته باشیم که در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در مدیریت مصرف آب، احداث سد را اولین و مهمترین اقدام این وزارتخانه برشمرد و گفت: ایران جزو کشورهایی است که اقدامات گسترده‌ای را در سدسازی انجام داده است.

چیت‌چیان راهکار وزارت نیرو را انتقال آب به فلات مرکزی برشمرد و تصریح کرد: بیش از 1400 میلیون مترمکعب آب به منابع فلات مرکزی اضافه شده و در حال حاضر نیز هواپیماهای بارورسازی ابرها اورهال شده آمادگی داریم تا بیش از 5 تا 10 درصد بارش در فلات مرکزی افزایش پیدا کند.

وی مدیریت پساب فاضلاب شهرها را اقدام دیگر وزارت نیرو برشمرد و افزود: 1147 میلیون مترمکعب پساب مورد استفاده مجدد قرار خواهد گرفت که بخشی از تصفیه خانه‌های به‌کارگیری پساب‌ها در حال حاضر ساخته شده و به کار گرفته شده است.

وزیر نیرو نصب ابزارهای اندازه گیری، ذخیره سازی مؤثر مدیریت مصرف و پرداخت خسارت را از دیگر اقدامات وزارت نیرو در مدیریت مصرف آب عنوان کرد و اظهار داشت: در دی ماه سال گذشته شورای‌عالی آب تصویب کرد که کشاورزانی که آب آنها به‌ضرورت در بخش دیگری به کار گرفته می‌شود خسارت بدهیم که این خسارت‌ها پرداخت شده است.

چیت‌چیان در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه بارندگی در کشور کاهش یافته و آمارهای آن نیز مربوط به سازمان هواشناسی است، خاطرنشان کرد: دیگر مراکز بین المللی نیز هشدارهای پی‌درپی راجع به موضوع خشکسالی در خاورمیانه و به‌خصوص در ایران دادند.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو شورای هماهنگی آب زاینده‌رود را تشکیل داده است، گفت: تمام منابع آب موجود و مصارف را در این بخش مورد بررسی قرار دادیم و جدول آن مشخص شده است و در شورای‌عالی آب مصوب شده که آب مورد نیاز صنعت اصفهان از طریق پساب باشد تا به کشاورزان کمک کرده باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به سخنان موسوی لارگانی مبنی بر خودکفایی و تأمین امنیت غذایی گفت: خودکفایی در کشاورزی تنها با آب میسر نمی‌شود. هر مترمکعب در دنیا به‌ازای هر مترمکعب آب دو و نیم کیلوگرم محصول برداشت می‌شود اما در کشور ما تنها 840 گرم است که نشان از بهره‌وری بسیار پایین کشاورزی در کشور است و چاره کار بالا بردن بهره‌وری است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon