رسانه‌های فعال به صورت کارشناسی شناسایی شوند

رسانه‌های فعال به صورت کارشناسی شناسایی شوند

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان بسیج رسانه سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل گفت: مسئولان لازم است عالمانه رسانه های فعال را مورد بررسی قرار داده و برای حل مشکلات اساسی آنها قدم بر دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، به بهانه بررسی موانع و مشکلات رسانه‌های استان اردبیل و ارائه راهکارهای لازم از سوی بسیج رسانه نشست صمیمی و پرسش و پاسخ خبرنگاران خبرگزاری تسنیم با ایمانعلی لطفی، رئیس سازمان بسیج رسانه سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل ترتیب داده شده که در ذیل به تفصیل می‌آید.

تسنیم: مشکلات رسانه استان با توجه به بررسی میدانی بسیج رسانه چه بوده است؟

لطفی: اولا با توجه به اینکه رسانه ها تاثیر بسزایی در ایجاد تغییر و تحول در انسجام ایدئولوژیک جامعه می توانند داشته باشند و به عنوان قدرت نرم یا تضعیف قدرت نرم در یک جامعه می توانند مورد استفاده قرار گیرند لازم است مسئولان امر استانی با نگاه ویژه به آن توجه کنند و با برنامه ریزی مدون و هم افزایی سازمان‌ها با برنامه بلند مدت و کوتاه مدت در تحقق اهداف اسلامی برای پرورش ذهن‌ها و فکرها و رفتارهای اجتماعی به کار گیرند.

 از سوی دیگر این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که رسانه ها با برنامه ریزی و سیاست تهاجمی برای تحلیل و شناساندن نقاط ضعف دشمن در جامعه و جهان قدم بردارند اما برای رسیدن به این مراحل مسئولان لازم است عالمانه رسانه های فعال را مورد بررسی قرار داده و برای حل مشکلات اساسی قدم بردارند.

ما در بررسی‌هایی که در گفت‌وگوهای صمیمی و حضوری با نشریات استان داشتیم، 26 آسیب در سطح رسانه های استان و 28 راهکار برای ساماندهی این آسیب ها، از زبان خود فعالان و اصحاب رسانه استنتاج کرده ایم که البته در ادامه تعامل خود با حضور از دفاتری که نتوانسته ایم حضوری با آنها گفت‌وگو کنیم، هماهنگ شده و نظرات آنها را نیز دریافت می‌کنیم.

تسنیم: اگر امکان دارد چند نمونه از این مشکلات را برای ما بیان کنید؟

لطفی: نخست اینکه به علت غیرصنعتی بودن و توسعه نامتوازن کشوری مهاجرت افراد متخصص زیادند و تولید مقاله راهگشا و انتقاد عالمانه در رسانه های محلی وجود ندارد و بنده علت آن را در نبود آموزش و آگاهی حقوقی و نبود همکاری مسئولان با اصحاب رسانه می دانم.

دوم اینکه نشریات به خاطر نبود منابع مالی مجبورند آگهی محور باشند تا تخصص محور و این وابستگی باعث می شود که نشریات نتوانند کارهای ادارات و سازمان‌ها را مورد نقد قرار دهند.

از سوی دیگر تعداد نشریات در اردبیل خارج از ظرفیت هستند، چون خیلی از نشریات با دیدگاه خبری و سیاسی امتیاز  گرفته اند و فعالیت منظم ندارند بنابراین نه می توانند در رشد استان کمک کنند نه در آموزش فرهنگی و اجتماعی و سیاسی نقش موثر داشته باشند.

مورد بعدی اینکه به جای اینکه ادارات با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کار کنند و آنها براساس قوانین آگهی ها را در اختیار رسانه ها قرار دهند به صورت مستقیم با نشریات کار می کنند و این کار سبب می شود که هیچ‌گونه نقد عالمانه برای کارهای آنها صورت نگیرد و از سوی دیگر از نرخ اعلامی پایین تر تبلیغات خود را به چاپ برسانند البته در پروسه کاری بالا هم لازم است یک برنامه ریزی منظم و عادلانه مورد توجه قرار گیرد.

تسنیم: چند نمونه از راهکارهایی که با توجه به بررسی شما به دست آمده برای ما بیان کنند؟

لطفی: البته یک عده از مشکلات را می توان با هم افزایی و کمک مسئولان استانی حل کرد به عنوان مثال یک مرکز توزیع برای نشریات لازم است تا نشریات در مراکز اداری و آموزشی و عمومی به صورت مستمر توزیع و مورد استفاده بهینه قرار گیرند.

راه حل دیگر این بوده که یک مرکز فرهنگی رسانه ای لازم است با همکاری مسئولان و خود رسانه ها در یک نقطه کارشناسی شده ساخته شود و یا یکی از پاساژهای خالی با قیمت خیلی مناسب و با ، بازپرداخت دراز مدت در اختیار اصحاب رسانه قرار گیرد تا آنها از اجاره نشینی و بستن دفاتر خود نجات یابند.

رتبه بندی نشریات در سطح استان از دیگر راهکارها است تا حمایت عادلانه از نشریات با توجه به آن مقدور شود و لازم است  یک اتاق فکر رسانه ای با توجه ویژه مسئولان رده بالای استانی به وجود آید که ماهانه برنامه ها و دست آورد های خود را در جلسات استانی گزارش دهند.

جلوگیری از صدور بی رویه مجوز نشریات دیگر راهکار بوده و از سوی دیگر مسئولان با رسانه ها دوست شوند و از آنها فرار نکنند و دستگاه‌ها یک هزینه ای هم برای رسانه ها در نظر بگیرند و بیمه اصحاب رسانه با توجه خاص صورت پذیرد.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon