عمل ناهنجاری عروق مغز کودکان در شیراز با موفقیت انجام شد


عمل ناهنجاری عروق مغز کودکان در شیراز با موفقیت انجام شد

خبرگزاری تسنیم: معالجه کودک مبتلا به ناهنجاری عروق مغز برای نخستین بار توسط تیم اندووسکولار دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیمارستان نمازی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معالجه کودک مبتلا به ناهنجاری عروق مغز برای نخستین بار توسط تیم اندووسکولار دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیمارستان نمازی انجام شد.

پزشک متخصص جراحی مغز و اعصاب کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در توضیح این بیماری و درمان آن اظهار کرد: ورید گالن (جالینوس) تخلیه کننده قسمت اعظم خون عمقی سیاهرگی مغز است و گشادی غیر طبیعی این ورید که در اکثر موارد یک پروسه تکاملی و مادرزادی است، سبب بروز مشکلاتی مانند افزایش فشار داخل مغزی، خونریزی‌های مغزی و اشکال در تکامل مغز می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری به دلیل ایجاد شانت با فشار بالا می‌تواند سبب ایجاد نارسایی قلبی در نوزادان شود، افزود: این ناهنجاری که به آنوریسم ورید گالن معروف است، قریب به یک سوم مشکلات عروقی مغز کودکان و نوزادان را شامل می‌شود و درمان جراحی آن به دلیل خطرات بالا گاه تا 90 درصد خطر مرگ دارد، حال آنکه درمان نشدن این بیماری نیز منجر به اختلالات مغزی و قلبی و نهایتاً مرگ می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: روش‌های جدید درمان این ناهنجاری شامل درمان‌های اندووسکولار و انسداد شانت عروقی که به صورت چند مرحله‌ای انجام می شود، بسیار کم خطرتر و با اثربخشی بالاتر است و این تکنولوژی تاکنون در اختیار کشورهای بزرگ اروپایی و آمریکا بود.

مسعودی خاطرنشان کرد: به کارگیری درمان‌های اندووسکولار، به ویژه به صورت تیمی و آکادمیک چشم انداز روشنی برای درمان بسیاری از ضایعات عروقی مغزی خواهد بود که تاکنون صعب الاعلاج و دست نیافتنی بوده‌اند.

وی افزود: تیم جراحی اندووسکولار مغز بیمارستان نمازی شیراز آمادگی لازم را برای انجام درمان بیماری‌های مشابه مانند مالفرماسیون‌های عروقی و آنوریسم‌های عروق مغزی کودکان را در یک محیط علمی و به صورت کار گروهی دارد و آماده خدمت به هموطنان و همچنین بیماران خارج از کشور است.

براساس این گزارش، مرحله نخست درمان اندووسکولار یک نوزاد بیمار، توسط تیم جراحی اندووسکولار دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با موفقیت انجام شد و این نوزاد 20 روزه که به دلیل ناهنجاری ورید گالن دچار نارسایی قلبی و ریوی شده و در آی‌سی‌یو بستری بود پس از این عمل جراحی، با حال عمومی خوب از بیمارستان ترخیص شد و اکنون منتظر انجام  مرحله بعدی این عمل جراحی است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon