زیرساخت عرضه نفت خام در بورس آماده است/ منتظر عرضه توسط وزارت نفت هستیم

زیرساخت عرضه نفت خام در بورس آماده است/ منتظر عرضه توسط وزارت نفت هستیم

خبرگزاری تسنیم: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه دستور العمل‌ عرضه نفت خام در بورس انرژی آماده است، گفت: هرزمان که وزارت نفت تصمیم گیری کند این امر اجرایی خواهد شد.

علی صالح‌آبادی امروز با حضور در غرفه خبرگزاری تسنیم در بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی این خبرگزاری در پاسخ به این پرسش که نفت خام چه‌زمانی در بورس معامله خواهد شد، اظهار داشت: زیرساخت طراحی و دستور العمل‌های این موضوع در بورس انرژی فراهم شده است، منعی در این رابطه وجود نداشته و هرزمان که وزارت نفت تصمیم گیری کند این امر اجرایی خواهد شد.

 وی با بیان اینکه در این رابطه باید قیمت‌های جذابی برای جذب مشتری در نظر گرفته شود، افزود: به‌اعتقاد بنده اگر قیمت‌های مناسبی تعیین شود حجم عرضه به‌گونه‌ای می‌شود که خریداران رغبت زیادی برای خرید خواهند داشت.

رئیس سازمان بورس در خصوص راه اندازی بورس نفت که قرار بود در کیش تأسیس شود هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: رینگ صادراتی بورس کالا که مربوط به پتروشیمی و فراورده‌های نفتی است هم اکنون در تالار کیش انجام می‌شود اما نفت خام که از طریق بورس انرژی باید انجام شود هنوز منتظر عرضه وزارت نفت است.

صالح‌آبادی از بیان پیش‌بینی خود در مورد وضعیت شاخص بورس تا پایان سال خودداری کرد و افزود: اجازه دهید در این رابطه کارشناسان نظر بدهند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی در بودجه سال 94 مجلس باید به‌گونه‌ای تدبیر کند که قرارداد شرکت گاز با شرکت پتروشیمی بلندمدت باشد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد قیمت خوراک پتروشیمی باید به‌صورت فرمولی تعیین شود و متناسب با قیمت‌های جهانی باشد.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار اضافه کرد: شرکت گاز هم باید گاز را در اختیار شرکت‌های پتروشیمی قرار دهد و اگر در مقاطعی به‌دلایل مختلف قطعی گاز اتفاق افتاد باید عدم النفع را در قیمت گاز لحاظ کنند. البته اگر محصولات پتروشیمی هم مشمول قیمت گذاری قرار گیرد باید این امر با فرض قیمت‌های آزاد در قیمت گاز باشد.

وی با اشاره به اینکه باید قیمت‌های منطقه هم در تعیین قیمت خوراک‌های پتروشیمی نظر گرفته شود، تصریح کرد: قیمت گازی که در داخل عرضه می‌شود از قیمت گازی که در منطقه است بیشتر نباشد تا قدرت رقابت با کشورهای منطقه را داشته باشیم.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با اعتقاد به اینکه اگر این موارد مدنظر قرار گیرد توسعه صنعت پتروشیمی با رشد بیشتری همراه خواهد شد، گفت: در حال حاضر بیش از 70 میلیارد دلار پروژه پتروشیمی تعریف شده است که اگر قیمت گاز به‌درستی تعیین شود جذب سرمایه گذاری بیشتری را در بخش پتروشیمی شاهد خواهیم بود.

صالح‌آبادی در رابطه با مصوبه شورای پول و اعتبار برای اصلاح اساسنامه بانک‌های بورسی نیز افزود: این موضوع میان سازمان بورس و بانک مرکزی در حال بررسی است و قرار است اصلاحاتی انجام شود که طی هفته‌های آینده آن را  اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه