قیمت‌های گاز صادراتی ایران به ۳ کشور همسایه

قیمت‌های گاز صادراتی ایران به 3 کشور همسایه

خبرگزاری تسنیم:رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق قیمت‌های گاز صادراتی ایران به ۳ کشور همسایه یعنی ترکیه، پاکستان و عراق را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رستم قاسمی در نشست بررسی فرصت‌های بازار عراق در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی برق ایران اظهار داشت: قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه هر متر مکعب 50 سنت، در قرارداد با پاکستان هر متر مکعب 55 سنت و در قرارداد با عراق هر متر مکعب 43 یا 44 سنت تعیین شده است. 

وی افزود: عراق به یکصد میلیون متر مکعب گاز نیاز دارد که اگر این مقدار گاز را 40 سنت در هر متر مکعب بفروشیم سالانه 10 تا 12 میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور به همراه دارد. 

رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق تصریح کرد: هر متر مکعب گاز 3.7 کیلووات ساعت برق تولید می‌کند که اگر ما هر کیلووات ساعت برق را کمتر از 17 تا 19 سنت بفروشیم حتی پول گاز مصرف شده برای تولید این بخش نیز به دست نمی‌آید.

وی ادامه داد: باید وزارت نیرو و وزارت نفت بنشینند و برای تبدیل گاز به برق و ایجاد ارزش افزوده از صادرات برق بررسی و تصمیم‌گیری کنند. 

رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق گفت عراق زمینه مناسبی برای افزایش صادرات ایران دارد و در حال حاضر بر اساس آمارهای اعلامی مسئولان عراقی هزینه بازسازی‌ این کشور 400 میلیارد دلار است. این در حالی است که طی 30 سال گذشته نیز زیرساخت‌های صنعتی عراق رشدی نداشته و این کشور همه چیز را وارد می کند.

قاسمی با اشاره به توانمندی‌های کشور در زمینه خدمات فنی و مهندسی گفت این مسئله می تواند نقطه قوتی برای حضور گسترده ایران در بازار عراق باشد.

وی با اشاره به تحولات تروریستی در عراق و ورود داعش به این کشور گفت در حالی که میزان واردات کالا به عراق در پی این تحولات 30 تا 40 درصد کاهش داشته است صادرات ایران به این کشور با کاهشی مواجه نشده است.

قاسمی در عین حال هشدار داد: اگر برای صادرات به عراق برنامه ریزی نداشته باشیم نمی توانیم صادرات پایداری به این کشور داشته باشیم و ممکن است حتی صادرات به این کشور کاهش یابد. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه