وام ۵۰ میلیونی کافی نیست/مسکن تا پایان سال در رکود انتظاری روبه پایین به سر می‌برد

وام 50 میلیونی کافی نیست/مسکن تا پایان سال در رکود انتظاری روبه پایین به سر می‌برد

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل اتحادیه املاک با بیان اینکه هنوز تدبیری از دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن ندیده‌ایم، گفت: تا پایان سال بازار مسکن در رکود انتظاری رو به پایین قیمت‌ها به سر خواهد برد و نرخ‌ها هیچ تغییری نمی‌کند.

مصطفی قلی خسروی با حضور غرفه خبرگزاری‌ تسنیم در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: عرضه و تقاضا و تسهیلاتی که دولت ارائه می‌کند می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد اما با وجود اینکه پرداخت وام 50 میلیون تومانی خوب است این میزان کافی نیست و باید به کشورهای پیشرفته در این زمینه برسیم.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته تا 80 درصد ارزش یک ملک را تسهیلات می‌دهند، تصریح کرد: وقتی زوجی می‌خواهند به عنوان مثال خانه‌ای به ارزش 100 میلیون بخرند، اگر تسهیلات 80 درصدی به آنها داده شود فقط 20 میلیون تومان آورده نیاز است. باید این تسهیلات را فراهم کنیم و برنامه‌های حوزه مسکن را 200 ساله تدوین کنیم. 

دبیرکل اتحادیه املاک با بیان اینکه بازار مسکن دستوری کنترل نمی‌شود، بیان کرد: بازار مسکن سرهنگی نیست که مثلاً دستور بدهیم راه بیفتد. باید در این زمینه حرکتی را از دور مشاهده کنیم به عنوان مثال اگر درباره مسکن اجتماعی صحبت کنیم باید این طرح رونمایی و استارت آن زده شود. 

قلی خسروی با تاکید بر اینکه با استارت مسکن اجتماعی رونق به بازار مسکن بازمی‌گردد، گفت: وام 50 میلیون تومانی در خرید خانه‌های 300-400 میلیون تومانی نقشی ندارد اما اگر 80 درصد قیمت ملک تسهیلات به خریداران ارائه شود قدرت خرید در بازار مسکن به وجود می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌های حوزه مسکن هرچه سریعتر آغاز شود، افزود: باید تسهیلات را در اختیار سازندگان قرار دهیم ضمن آنکه صنعت اجاره‌داری باید در کشور فعال شود. 

دبیرکل اتحادیه املاک با اشاره به اینکه همچنان منتظر اجرای برنامه از سوی دولت تدبیر و امید هستیم، گفت: به این دولت امید داریم اما تدبیر آنها در حوزه مسکن را هنوز لمس نکرده‌ایم البته باز هم امیدواریم چرا که دولت آقای روحانی سعی کرده از اقتصاددان‌ها، سیاستمداران و دست‌اندرکاران اقتصادی استفاده کند. با این حال چیزی که بتوانیم آن را لمس کنیم از این دولت ندیده‌ایم و مردم همچنان منتظرند.

خسروی با اشاره به اینکه تا پایان سال بازار مسکن در رکود انتظاری به سمت پایین به سر می‌برد، گفت: بازار مسکن در سال آینده نیز به مذاکرات ایران با 1+5 بستگی دارد و نمی‌توان درباره آن پیش‌بینی کرد.

انتهای پیام/1

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی