تشریفات گمرکی برای تبادل کالا میان ایران و اقلیم کردستان عراق ساده تر می شود

تشریفات گمرکی برای تبادل کالا میان ایران و اقلیم کردستان عراق ساده تر می شود

خبرگزاری تسنیم: مقدمات ایجاد دروازه مشترک مرزی میان گمرکات ایران و اقلیم کردستان عراق فراهم شد و بدین ترتیب تشریفات گمرکی برای تبادل کالا میان ایران و اقلیم کردستان عراق ساده تر می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی گمرک ایران ، این توافق در دیدار عبدالقادر عبدالله معاون کل گمرکات اقلیم کردستان عراق با محمد رضا نادری معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران حاصل شد و با اجرایی شدن آن ، دروازه مشترک مرزی میان گمرکات دو طرف در مرزهای باشماق ، مریوان و حاج عمران ایجاد می شود و اسناد گمرکی یک طرف مورد قبول طرف دیگر خواهد بود.

عبدالقادر عبدالله معاون کل گمرکات اقلیم کردستان عراق در این دیدار به روابط مستحکم و دیرینه این اقلیم با جمهوری اسلامی ایران اشاره و بر گسترش سطح مبادلات تجاری تأکید کرد .
وی گفت : تفاهم نامه هایی که در گذشته میان دو طرف صورت پذیرفته باعث پیشرفت هایی شده ، اما انتظار ما اینست که حجم مبادلات از 10 میلیارد دلار هم فراتر رود.
معاون کل گمرکات اقلیم کردستان اعلام کرد که 70 درصد از مبادلات میان ایران و عراق فعلا" از طریق اقلیم کردستان انجام می شود .
وی در ادامه از انتقال دانش گمرکی از گمرک ایران به این اقلیم استقبال کرد و ابراز امیدواری نمود تا گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت مدرنیزاسیون و به روز کردن گمرکات در اقلیم کردستان عراق کمک های کارشناسی ارائه نماید.
بنابراین گزارش ، محمد رضا نادری معاون امور فنی و امور گمرکی گمرک ایران هم در این دیدار به شعار سال سازمان جهانی گمرک اشاره کرد و گفت : بر اساس این شعار ، مرزها جداکننده و گمرکات پیوند دهنده کشورها هستند و ما علاقمندیم تا مناسبات اقتصادی و فرهنگی میان دو طرف روز به روز گسترش یابد و خوشبختانه سطح مبادلات تجاری هم در حال حاضر بسیار مناسب است .
نادری گفت : جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با 177 کشور در جهان مراودات تجاری دارد و ما در سالجاری در 3207 ردیف تعرفه ای صادرات کالا داشته ایم و ممکن است تا پایان سال این رقم به 4000 ردیف تعرفه افزایش یابد.
نادری در ادامه با اشاره به اینکه محصولات صادراتی کشورمان از استانداردهای خوبی برخوردار و تعداد زیادی از کالاهای صادراتی ما مشمول استاندارد اجباری است ، تأکید کرد : بعضی از واحد های تولیدی ایران کالاهای خود را به 53 کشور جهان صادر می کنند .
معاون فنی و امور گمرکی در ادامه به وجود تفاوت ها در تأیید کیفیت برخی از کالاهای ایرانی از سوی گمرکات اقلیم کردستان اشاره کرد و گفت : برخی کشورها ترجیح می دهند
تا بخاطر کیفیت و قیمت مناسب ،کالای ایرانی وارد کنند ، مثلا" روس ها برخی از مصنوعات پلاستیکی ایران را به سایر کشورها ترجیح می دهند یا ماکارانی ایرانی در استرالیا و انگلستان طرفداران خاصی دارد و حتی برخی تولیدکنندگان به دلیل بازار خوب صادراتی در خارج از کشور فرصت ارائه محصول خود در داخل ایران را پیدا نمی کنند.
نادری همچنین از اینکه اقلیم کردستان اجازه تردد کامیونهای ترانزیتی ایرانی را در داخل کردستان نمی دهد انتقاد کرد و برای تسهیل در روند انجام امور گمرکی پیشنهاد داد تا دروازه مشترک مرزی میان گمرکات دو طرف ایجاد و تجهیزات پیشرفته کنترلی از جمله ایکس _ ری (X-RAY)مسقر شود.
معاون فنی و امور گمرکی انجام این کار را همسویی با سیاستهای کنونی دولت جهت بهبود فضای کسب و کار توصیف کرد و به تلاش گمرک ایران جهت جلوگیری از تصویب برخی قوانین و مقررات دست و پاگیر تأکید کرد.
شایان ذکر است که در این دیدار ، اسماعیل مدیر صادارت و واردات و ولات اسعدپیرو مدیر بازرگانی اقلیم کردستان عراق و همچنین علیدوستی مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران هم حضور داشتند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه