جزئیات توافق تهران و مسکو به روایت «روس‌اتم»/برق‌رسانی به ۹ میلیون خانوار ایرانی

جزئیات توافق تهران و مسکو به روایت «روس‌اتم»/برق‌رسانی به 9 میلیون خانوار ایرانی

خبرگزاری تسنیم: شرکت روس اتم جزئیات بیشتری از توافق بین تهران و مسکو برای ساخت رآکتور را اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شرکت روس‌اتم»، یکی از بزرگترین شرکت‌های انرژی جهان روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای جزئیات مفصلی از توافق بین ایران و مسکو برای توسعه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را منتشر کرد.

این شرکت روسی در این بیانیه تصریح کرده قرارداد همکاری دو کشور به منظور ایجاد تحول در زیرساخت‌های انرژی و اقتصادی ایران که تا حدود 90 درصد به منابع نفت و گاز تولید شده در داخل وابستگی دارد به امضا رسیده است.

به موجب این قرارداد، با ایجاد تأسیسات هسته‌ای جدید به حدود 9 میلیون خانوار برق‌رسانی خواهد شد که این به منزله تأمین حدود یک سوم از نیازهای برق ایران و قادر ساختن این کشور برای ذخیره بخش بیشتری از ذخائر هیدورکربن خود جهت صادرات در آینده خواهد بود.  

بخش اساسی توافقنامه دو کشور را توسعه بیشتر نیروگاه اتمی بوشهر تشکیل می‌دهد که روس‌اتم ساخت آن را در سال 2013 تکمیل کرده است. این نیروگاه، تنها تأسیسات هسته‌ای غیرنظامی در خاورمیانه با ظرفیت تولید 1000 مگاوات از نوع رآکتور آب فشرده است و در حال حاضر برق یک میلیون خانوار ایرانی را تأمین می‌کند.

بر اساس مفاد قرارداد جدید، روس‌اتم، دو رآکتور هسته‌ای آب فشرده دیگر را به زودی به نیروگاه بوشهر اضافه خواهد کرد. درباره نوع دقیق این رآکتورها، شرایط مالی و جدول زمانی آن در ماههای آتی توافق خواهد شد.

دو رآکتور دیگر نیز در یک دوره زمانی متوسط در بوشهر ساخته خواهد شد.

به علاوه دو طرف توافق کردند یک نیروگاه برق هسته‌ای کاملاً جدید با چهار رآکتور آب فشرده در ایران ساخته شود. قرار است مقامات مربوط به سازمان انرژی هسته‌ای ایران محل ساخت این نیروگاه را اعلام کنند.

جمهوری اسلامی ایران و روس‌اتم همچنین در راستای حمایت از اشتغال جدید و توسعه مهارتها در ایران تعهد کردند  برای ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده از تولیدات و خدمات داخلی را  را در دستور کار قرار دهند. کارشناسان روس‌اتم از برنامه‌های تربیت و کارآموزی، هم در دانشگاه‌ها و هم در شرکت‌های خصوصی ایرانی حمایت خواهند کرد.

تأمین سوخت لازم برای رآکتورها توسط شرکت TVEL، از شرکت‌های تابعه روس‌اتم صورت خواهد گرفت که سوخت مصرف شده را برای بازفرآوری به خاک روسیه بازخواهد گرداند.

بنا به اعلام روس‌اتم، یک یادداشت تفاهم جداگانه بین دو طرف هم به امضا رسیده که به موجب آن دو طرف برای امکان‌سنجی سرهم کردن قطعات سوختی در ایران همکاری خواهند کرد.  

روس اتم تصریح کرده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پروژه سرهم‌بندی سوخت هسته‌ای نظارت خواهد کرد و انجام این پروژه با تبعیت کامل از معاهده ان‌پی‌تی و سایر معاهده‌ها و توافقنامه‌های بین‌المللی که ایران و روسیه آنها را امضا کرده‌اند صورت خواهد گرفت. همچنین دو طرف بر لزوم پایبندی به موارد مورد توافق در مذاکرات 1+5 هم تأکید  شده‌اند.

انتهای پیام/م.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان