توجیه دولت برای عدم اعتراض به اوپک/ کسری امسال قابل جبران است

توجیه دولت برای عدم اعتراض به اوپک/ کسری امسال قابل جبران است

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون انرژی مجلس ضمن تشریح دلیل دولت برای عدم اعتراض به اوپک در پی کاهش جهانی نفت، گفت: ضرورتی وجود نداشت که با تصمیم اوپک مبنی بر تشکیل جلسه، درخواستی در این راستا داشته باشیم.

علی مروی رئیس کمیسیون انرژی مجلس با حضور در غرفه خبرگزاری تسنیم در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که پرونده کرسنت به کجا رسید؟ اظهار داشت: این پرونده در شورای عالی امنیت ملی است و در آنجا پیگیری می‌شود از این جهت در ارتباط با وضعیت پیشرفت باید از خود شورا سوال شود.

وی در ارتباط با سکوت دولت یازدهم در قبال کاهش قیمت نفت و عدم اعتراض به اوپک نیز عنوان کرد: دولت سکوتی نداشته و آقای نوبخت در مصاحبه‌های خود چندین مرتبه این موضوع را مطرح کرده است.

او در پاسخ به این سوال که چرا ایران درخواستی برای برگزاری جلسه آتی اوپک نداشته است؟ گفت: اوپک درصدد تشکیل جلسه است و در ارتباط با اینکه چرا درخواستی برای برگزاری جلسه نداشته‌ایم بهتر است از خود دولت پرسیده شود.

مروی همچنین به توضیح دولتمردان به کمیسیون انرژی مجلس در این خصوص اشاره و تصریح کرد: دولت اعلام کرد به دلیل اینکه اوپک خودش خواستار تشکیل جلسه شده دیگر دخالتی در این زمینه نکردیم زیرا ضرورتی برای این کار نبود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره روند کاهش قیمت جهانی نفت، تصریح کرد: براساس سوابق می‌توانیم بگوییم که این روند خیلی طولانی مدت نخواهد بود ولی به هر جهت قیمت نفت خیلی قابل پیش‌بینی نیست.

او اضافه کرد: قیمت نفت تحت تأثیر عوامل متعددی است اما حدس کارشناسان نفتی و برآورد کمیسیون این است که این روند کاهشی طولانی مدت نخواهد بود و احتمال بازگشت وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان کاهش قیمت نفت به زیر 70 دلار هم وجود دارد؟ گفت: امیدواریم این اتفاق نیفتد؛ فکر نمی‌کنم چنین موضوعی محقق شود زیرا اکثر کشورها بودجه خود را براساس نفت بالای 80 دلار بسته‌اند و اگر خیلی افت داشته باشد لطمه‌های جدی وارد می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره کاهش قیمت نفت و تأثیر آن در کسری بودجه عنوان کرد: اگر کاهش را برای امسال در نظر بگیریم، دولت عنوان کرده است که برای امسال مشکلی پیش نمی‌آید زیرا اعلام کرده آمادگی دارد هزینه‌های غیر ضروری را کاهش دهد.

وی افزود: میانگین قیمت‌ها در حال حاضر بالاتر از قیمت مصوب مجلس بوده و قیمتی که تا الان فروش داشتیم بیش از انتظار بوده است؛ علاوه بر این مطالباتی در حدود 100 میلیارد دلار نیز داریم که می‌تواند کمک بخش باشد.اگر این مطالبات وصول شود، می‌توانیم بگوییم برای امسال مشکلی وجود نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین با تأکید بر اینکه هنوز زود است درباره این روند کاهشی و تأثیر منفی آن در اقتصاد برای سه ماهه اول سال آینده قضاوت کنیم، اذعان کرد: بستگی دارد که ببینیم چه پیش می‌آید و از این لحاظ باید جلوتر برویم تا بتوانیم دقیق‌تر برآورد داشته باشیم.

وی همچنین در پایان درباره مناسب بودن زمان اجرای مرحله سوم هدفمندسازی یارانه‌ها که گویا در دستور کار دولت است نیز عنوان کرد: اشکالات مرحله اول و دوم باید برطرف شود و بعد به سراغ مرحله سوم برویم با این حال جلسه‌ای در این باره در کمیسیون ما نبوده است.

انتهای پیام/

 


 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه