ضرورت تغییر شیوه آبیاری سنتی به تحت فشار/ آبیاری سنتی بخش عظیمی از منابع را تلف می‌کند

ضرورت تغییر شیوه آبیاری سنتی به تحت فشار/ آبیاری سنتی بخش عظیمی از منابع را تلف می‌کند

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روش‌های سنتی آبیاری ‌بخش عظیمی از آب در دسترس را تلف می‌کند، گفت: با توجه به بحران کم‌آبی در کشور باید شیوه‌ آبیاری سنتی به آبیاری قطره‌ای بارانی و آبیاری تحت‌فشار تغییر کند.

بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بازدید از غرفه خبرگزاری تسنیم در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌هایخبرگزاری تسنیم، با اشاره به سفر استانی رئیس‌جمهور به استان لرستان، اظهار کرد: در سفر استانی هیئت‌دولت به استان لرستان، تصمیمات خوبی گرفته شد؛ در این سفر مصوب شد که یک هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی برای استان تعریف شود. 

وی افزود: قطعا فعال‌کردن بنگاه‌های نیمه‌فعال اقتصادی در سراسر استان سبب اشتغال زایی می‌شود بنابراین تخصیص این خط اعتباری ویژه به استان سبب فعال‌شدن بنگاه‌ها و اشتغال‌زایی خواهد شد. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه به بحران کم‌آبی در کشور اشاره کرد و گفت: باید این فرض را بپذیریم که در منطقه‌ای خشک واقع شدیم، از طرفی میزان نزولات جوی کاهش یافته و همچنین چند ساله گرفتار خشک‌سالی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ریزگرد‌ها نیز بی‌تاثیر در بحران کم‌آبی نیست چراکه همین موضوع سبب کاهش متوسط بارندگی‌ها شده است؛ سرانه مصرف آب هم را در مصارف خانگی بالاست و روش‌های سنتی آبیاری نیز بخش عظیمی از آب در دسترس ما را تلف می‌کند.

بیرانوند با تاکید بر اینکه مجلس اصرار شیوه آبیاری در سطح کشور تغییر کند، اظهار کرد: درحال حاضر با توجه به بحران کم‌آبی در کشور باید شیوه‌ آبیاری سنتی به آبیاری قطره‌ای بارانی و آبیاری تحت فشار تغییر کند چراکه باید توجه داشت که به ازای یک درصد افزایش بهره‌وری در مصرف آب نزدیک به یک میلیارد مترمکعب آب در دسترس خواهیم داشت.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی