در مذاکرات اتمام حجت کردیم/ هر سرزنشی برای «غیر از توافق هسته‌ای» متوجه غرب است

در مذاکرات اتمام حجت کردیم/ هر سرزنشی برای «غیر از توافق هسته‌ای» متوجه غرب است

خبرگزاری تسنیم: رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت:‌ ایران در مسیر مذاکرات هسته‌ای اتمام حجت کرد و هر ملامت و سرزنشی برای عدم توافق هسته‌ای متوجه زیادی‌خواهی‌های غرب است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور امروز پنجشنبه در بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص تصویب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت گفت: همان‌طور که مستحضرید قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پنج سال قبل توسط مجلس تصویب شده بود و این یک گام مثبتی در جهت تحقق حقوقی بود که در قانون اساسی به آن اشاره شده بود.

وی افزود: متأسفانه در طول 5 سال گذشته آئین‌نامه مربوط به دسترسی آزاد به اطلاعات به مرحله تصویب نرسیده بود و خوشبختانه با پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این قانون در کمیسیون‌های دولت بحث شد و نهایتاً به دولت رسید تا تصویب شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه این قانون دستگاه‌های دولتی را موظف می‌کند که دسترسی آزاد به اطلاعات را فراهم کنند، تصریح کرد: در واقع این قانون تحقق شعارهای انتخاباتی دکتر روحانی بود که به مردم گفته شده بود که ما باید حقوق شهروندی را شکوفاتر کنیم و این مبنایی است برای شفافیت که همان لازمه عدالت است.

به‌گفته نهاوندیان، با تصویب این قانون مردم راحت‌تر می‌توانند از حقوق خود آگاه شوند و به آن دسترسی داشته باشند که دسترسی به این حق نوعی انحصارشکنی در اطلاعات است؛ انحصار در دسترسی آزاد به اطلاعات از ظالمانه‌ترین انحصارات است و دولت با ایجاد فضای رقابتی در دسترسی به اطلاعات در فضای مطبوعاتی تحقق شعار آزادی مسئولانه را فراهم می‌کند.

نهاوندیان درباره آخرین اخبار از مذاکرات هسته‌ای نیز اظهار داشت: هنوز زود است که در مورد نتیجه مراحل طولانی مذاکرات قضاوت کنیم و تا روز آخر هیچ‌کس نمی‌تواند در این باره ارزیابی داشته باشد که محصول نهایی مذاکرات چه خواهد بود، اما نکته بسیار مهم که همگان می‌دانند این است که ایران در این مسیر طولانی اتمام حجت کرد.

وی با بیان این مطلب که ایران با اقدامات اخیر خود همه بهانه‌جویی‌های بی‌پایه گذشته را باطل کرد، گفت: عده‌ای به‌دنبال این بودند که حق غیرقابل انکار ایران برای پیشرفت و توسعه علم و فناوری را نادیده بگیرند که در همه این زمینه‌ها از جمله زمینه فناوری هسته‌ای این بهانه‌جویی‌ها علیه ایران ادامه داشت، البته همگان دیدند که در فضای افکار عمومی و محافل سیاسی و اقتصادی دنیا مباحث مطرح شده از سوی ایران مورد استقبال قرار گرفته و سفر هیئت‌های متنوع اقتصادی در ماه‌های گذشته به ایران گویای همین مطلب است.

نهاوندیان اضافه کرد: البته اتفاق مهمی که در طول یک سال افتاد، این بود که علی‌رغم اینکه تحریم‌ها برطرف نشده اما اقتصاد ایران ثابت کرد که در عمل درجه آسیب‌پذیری خود را کاهش داده است؛ تورم را مهار کرده و از رکود خارج شده و به‌سمت رونق حرکت کرده و همه اینها قوت عمل ما را در مذاکرات افزایش داده است.

وی با تأکید بر اینکه نتیجه مذاکرات هرچه باشد اقتصاد ایران به پیش خواهد رفت و هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه اقتصادی دیگر افکار عمومی جهان ادامه تحریم‌های ظالمانه را علیه ایران نخواهد پذیرفت، خاطرنشان کرد: دیگر آن فضای سیاه‌نمایی علیه ایران شکسته شد و همه ملامت‌ها و سرزنش‌ها برای "غیر از توافق هسته‌ای" متوجه زیاده‌خواهی‌های غرب خواهد شد.

نهاوندیان در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص کاهش قیمت نفت جهانی و برنامه‌های ایران برای مقابله با آن گفت: این یک اصل است که پیش‌بینی نسبت به آینده بازار نفت نمی‌تواند هیچ‌وقت قطعی باشد، لذا احتیاط‌آمیز خواهد بود که ما سناریوهای مختلفی را برای قیمت‌های مختلف نفت داریم.

وی افزود:‌ از طرف دیگر هم ما در مورد حجم هم سناریوهای مختلفی را پیش‌بینی کرده‌ایم، لذا در بودجه 94 با دید گشاده نسبت به همه سناریوهای محتمل پیش می‌رویم و شرایط هرچه باشد آمادگی مقابله با آن شرایط را داریم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon