دیابت در ایران کنترل می‌شود

دیابت در ایران کنترل می‌شود

خبرگزاری تسنیم: وزیر بهداشت گفت: سعی داریم با گسترش شبکه بهداشتی در کشور، در سالهای آینده زیرساختی را فراهم کنیم که سلامتی ایرانیان را از نظر ابتلا به دیابت و سایر بیماری‌های غیر واگیر کنترل کنیم.

به گزارش سلامت خبرگراری تسنیم، سید حسن هاشمی صبح امروز در همایش روز جهانی دیابت که در بوستان ولایت برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه جامعه ایرانی با اضافه وزن و چاقی دست به گریبان است در حالیکه کم تحرکی و چاقی از عوامل عمده ابتلا به دیابت در کشور محسوب می‌شود.

هاشمی عنوان کرد: وزارت بهداشت از چند سال گذشته برنامه‌هایی را در 11 شهر بزرگ در راستای غربالگری و اندازه گیری قند خون شهروندان آغاز کرده که البته این اقدامات ناقص است و ما سعی داریم با گسترش شبکه بهداشتی در کشور، در سال‌های آینده زیرساختی را فراهم کنیم که سلامتی ایرانیان را از نظر ابتلا به دیابت و سایر بیماری‌های غیر واگیر کنترل کنیم.

به گفته وزیر بهداشت برای پیشگیری از این نوع بیماری‌ها اقدامات موسمی و موردی کم ثمر است و باید برای پیشگیری از دیابت به‌خصوص در شهرهای بزرگ از خود مردم کمک گرفت. ضمن این که از امکانات شهرداری ها در کلان شهرها نیز می‌توان در زمینه پیشگیری و درمان استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه البته این روند، بار مسئولیت مردم را کم نمی‌کند، توضیح داد: افزایش تحرک و برنامه غذایی سالم باید در برنامه خانواده‌ها قرار گیرد در عین حال صدا و سیما در جهت آگاهی بخشی به مردم باید هرچه بیشتر تلاش کنند. ضمناً مردم نیز باید گوش شنوا داشته باشند و باور کنند که دیابت علاوه بر مرگ می‌تواند منجر  به معلولیت شود.

ابلاغ بسته بیماران صعب العلاج

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه امیدواریم به زودی بسته بیماران صعب العلاج در راستای طرح تحول سلامت ابلاغ شود، افزود: با ابلاغ این بسته شیمی درمانی و کنترل مصرف داروهای شیمی درمانی با همکاری مؤثرتر متخصصین این رشته وضعیت بهتری خواهد داشت. همچنین، هزینه بیماران تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و بی‌بضاعتان به طور چشمگیری کاهش و یا حتی رایگان خواهد شد.

هاشمی همچنین خبر داد: واکسن‌های جدیدی که بتواند سطح ایمنی‌سازی کودکان کشور را افزایش دهد در طی چند روز آینده رونمایی خواهد شد.

نگران ادامه طرح تحول سلامت در دولت های بعد نیستم

هاشمی در ادامه سخنانش با بیان این که به هیچ وجه نباید نگران ادامه یافتن طرح های وزارت بهداشت در دولت های بعد باشیم، گفت: از همین هفته مقررات دائمی اعتبارات حوزه سلامت در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود و امیدواریم کسانی که نگران هستند، با تصویب این قوانین در مورد اعتبارات وزارت بهداشت، از نگرانی خارج شوند.

به گفته وزیر بهداشت اگر دولت‌ها یکی از اولویت‌هایشان سلامت باشد، سلامتی مردم تامین خواهد شد. در این دوره تاکنون، هم دولت و هم مجلس به‌ویژه رییس جمهور و در راس نظام، رهبر معظم انقلاب به سلامتی مردم تاکید داشتند. در عین حال جریانات و گروه‌های فکری مختلف به اشکالات این حوزه پی بردند. چون تا قبول نکنیم که مشکل در حوزه سلامت وجود دارد و به آن اعتراف نکنیم، در پی رفع آن نیز بر نمی‌آییم.

هاشمی تاکید کرد: اقداماتمان تاکنون خوشحالی مردم را به همراه داشته است. من مطمئنم دولت‌های بعدی نیز این حرکت را ادامه می‌دهند. ما برای دولت‌های بعد، ریل گذاری می‌کنیم تا اهداف نظام سلامت که برای ارتقاء هر چه بیشتر نیاز به زمان دارد را با سرعت بیشتری به پیش ببرند.

به گزارش وزارت بهداشت، در این همایش که با شعار «تغذیه سالم با صبحانه آغاز می شود» برگزار شد، حدود پنج هزار نفر از مردم مناطق 22 گانه شهر تهران حضور داشتند. هدف از برگزاری این همایش‌ آشنایی همشهریان با صبحانه سالم و نقش آن در پیشگیری از دیابت بود. در حاشیه این همایش نمایشگاهی از صبحانه‌های سالم با مشارکت مردم ‌ برگزار شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon