لزوم برگزاری همایش جداگانه برای بررسی عنوان «آزادی مسئولانه»/ تاکید بر مسئولیت رسانه‌ها برای مراقبت از زبان فارسی

لزوم برگزاری همایش جداگانه برای بررسی عنوان «آزادی مسئولانه»/ تاکید بر مسئولیت رسانه‌ها برای مراقبت از زبان فارسی

خبرگزاری تسنیم: رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: یکی از مسئولیت‌ها، نسبت به زبان و ادب فارسی است و ما در رسانه مسئولیت داریم زیرا یک روزنامه آن قدر نسبت به واژگان فارسی بی‌توجهی می‌کند که اصلا نه خط و نه واژگان رعایت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، گفت: از اینکه در این دوره به فرهنگستان و زبان ادب فارسی فرصتی برای ارتباط بیشتر با رسانه‌ها ایجاد شده، بسیار خوشبختم و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه هم برای این لطفی که به فرهنگستان داشتند، تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه روز اولی که خبر افتتاح نمایشگاه را شنیدم از انتخاب عنوان «آزادی مسئولانه» برای نمایشگاه خوشحال شدم، تصریح کرد: من از کسی که این عنوان را برای نمایشگاه انتخاب کردند، تشکر می‌کنم و باید او را تحصین کنیم، زیرا این عنوان آن قدر جامع است که همه حرف‌ها در آن زده شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: آنچه ما در این سال‌ها درباره رسانه می‌خواستیم بگوییم این عنوان آزادی مسئولانه گفته است و من پیشنهاد می‌کنم معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد یک همایش جداگانه‌ای را به این موضوع اختصاص دهد و به تجزیه و تحلیل عنوان آزادی مسئولانه بپردازد که مثلا رابطه مسئولیت و آزادی چیست و مسئولیت در برابر کیست. این مسئولیت در برابر خدا، حقیقت، وجدان، ملت، انقلاب، خون شهدا، روح امام و خود آزادی تعریف می‌شود.

حدادعادل خاطرنشان کرد: اگر کسی حقیقت را بداند و بیان نکند به خود آزادی خیانت کرده است و اگر کسی غیرمسئولانه نیز عمل کند باز به آزادی خیانت کرده است. 

وی افزود: یکی از مسئولیت‌ها مسئولیت نسبت به زبان و ادب فارسی است و ما در رسانه مسئولیت داریم زیرا یک روزنامه آن قدر نسبت به واژگان فارسی بی‌توجهی می‌کند که اصلا نه خط و نه واژگان رعایت نمی‌شود. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: ما صاحب یک زبان گرانقدر و توانای تاریخی هستیم و ادبیاتی که داریم آنقدر ارزشمند است که معرفی آن در جهان برای ما از نفت افتخارآمیزتر است. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطرنشان کرد: فرهنگستان با هماهنگی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در نمایشگاه قبلی یک روزنامه‌نگار باسابقه و باتجربه را مورد تقدیر قرار داد و امسال با توجه به آنکه زمان بیشتری داشتیم از میان روزنامه‌های سراسری یک روزنامه و از میان روزنامه‌های استانی یک روزنامه توسط هیئت داوران انتخاب شدند که جوایزی به آنها تقدیم می‌شود و این کار یک پیام دارد که رسانه باید مراقب زبان فارسی باشد.

حدادعادل خاطرنشان کرد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی آمادگی دارد انواع و اقسام دوره‌های آموزشی را برای دست‌اندرکاران مطبوعات برگزار کند و ما دست کمک به سوی شما دراز می‌کنیم زیرا اگر رسانه‌ها به فرهنگستان کمک نکنند ما در ترویج واژه‌های جدید موفق نخواهیم بود زیرا تولید واژه فارسی در مقابل واژه غربیان وظیفه ماست و ترویج آن برعهده رسانه‌ها است. 

وی در پایان گفت: امیدواریم حرف‌های جدی خود را به صورت مسئولانه در رسانه‌‌ها بزنیم که همین مساله نشانه بلوغ جامعه است.

انتهای پیام/ 

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon