صادرات نفت ایران به کره‌جنوبی ۹ درصد کاهش یافت

صادرات نفت ایران به کره‌جنوبی 9 درصد کاهش یافت

خبرگزاری تسنیم: واردات نفت کره جنوبی از ایران در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۱۴ با کاهش ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۲۲ هزار و ۵۶۴ بشکه در روز رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، واردات نفت کره جنوبی از ایران در 10 ماهه نخست سال 2014 منطبق با تحریم های آمریکا، به زیر مقدار متوسط سال 2013 رسید. این کشور همچنین نزدیک به 120 هزار تن نفت خام از آمریکا خریداری کرده است.
آمارهای اولیه در روز شنبه از پنجمین وارد کننده بزرگ نفت جهان نشان داد که سئول در ماه گذشته میلادی 283 هزار و 287 تن معادل 66 هزار و 984 بشکه در روز نفت خام از تهران خریداری کرده است، در حالی که این رقم یک سال قبل 420 هزار و 402 تن بود.
میزان صادرات نفت خام ایران به کره جنوبی در فاصله ماه های ژانویه تا اکتبر به بیش از 5 میلیون تن، معادل 122 هزار و 564 بشکه در روز رسید که 9 درصد نسبت به یک سال قبل کاهش داشت. بر اساس برآوردها این رقم همچنین 9 درصد کمتر از متوسط خرید 134 هزار بشکه در روز سال 2013 بود.
بر اساس توافق هسته ای ژنو، ایران از ماه ژانویه غنی سازی اورانیوم با درصد بالا را متوقف کرده و مشتریان بزرگ نفت این کشور در آسیا از جمله کره جنوبی میزان واردات از این کشور را در سطح پایان سال 2013 حفظ کرده اند.
دو شرکت اس کی انرژی و هیوندای اویل بانک کره جنوبی از ایران نفت وارد می کنند و واردات آنها از ایران هر دو ماه یکبار انجام می گیرد، به همین جهت آمارهای واردات نفت این کشور از ایران هر ماه نسبت به ماه قبلی متفاوت است.
آمارهای گمرکی نشان داد که کره جنوبی در ماه گذشته میلادی 119 هزار و 439 تن، معادل 875 هزار بشکه به ارزش 79.394 میلیون دلار نفت از آمریکا خریداری کرده است. قیمتی که کره جنوبی برای هر بشکه نفت خام آمریکا پرداخت کرده، به طور متوسط 91 دلار بوده است.
میزان کل واردات نفت خام کره جنوبی در ماه گذشته میلادی به 9.98 میلیون تن، معادل 2.36 میلیون بشکه در روز رسید.
انتهای پیام/ 46

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین