فرانسه باید سیاست خود در قبال موضوع هسته‌ای ایران را تغییر دهد/ توافق بدون موافقت پاریس هم انجام می‌شود

فرانسه باید سیاست خود در قبال موضوع هسته‌ای ایران را تغییر دهد/ توافق بدون موافقت پاریس هم انجام می‌شود

خبرگزاری تسنیم: سناتور فرانسوی درباره نقش پاریس در مذاکرات هسته‌ای گفت که این کشور باید سیاست خارجی خود را در قبال موضوع هسته‌ای ایران تغییر دهد، زیرا درصورت نیاز به توافق این امر با یا بدون موافقت فرانسه نیز صورت خواهد گرفت.

«ناتالی گوله»، سناتور فرانسوی در مصاحبه با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم درباره احتمال دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 گفت: کشورهای 1+5 همگی معتقدند که توپ در زمین ایران است. فرصت بسیار کمی برای ایران باقی است که باید نهایت استفاده را از آن ببرد. هرتوافقی که در نوامبر حاصل شود درصورت ایجاد اعتماد میان طرفین امکان اصلاح آن در آینده وجود دارد. ایران نباید به 1+5 اجازه عقب‌نشینی از موضع فعلی را بدهد. دشمنان ایران به‌دنبال ازبین بردن توافق احتمالی میان ایران و غرب حتی در آینده هستند.

وی درباره امکان تمدید دوباره مذاکرات گفت: این مسئله همواره قابل دسترسی است و این دقیقاً موضوعی است که ایران باید از آن دوری کند. کشور ایران نیازمند لغو تحریم‌ها و بهبود شرایط اقتصادی شهروندانش است و این مسئله‌ای است که تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران نباید آن را قربانی کند.

این سناتور فرانسوی درباره پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره آمریکا و احتمال سخت‌تر شدن دستیابی به توافق برای اوباما گفت: قانون تحریم‌های ایران موضوعی است که هرساله توسط رئیس‌جمهور آمریکا تمدید شده کنگره نیز آن را به تصویب می‌رساند. هرچند رئیس‌جمهور می‌تواند تحریم‌ها را کاهش دهد اما این اقدام وی می‌تواند در انتخابات سال 2016  تأثیر منفی زیادی بر حزب دموکرات داشته باشد. رئیس جمهور آمریکا کار سختی برای اخذ تأیید کنگره در پیش دارد. تا زمانی که کنگره از موضع رئیس‌جمهور آگاه باشد با وی همکاری می‌کند. ایران نیز از سوی دیگر به توافق با آمریکا نیاز دارد. اروپایی‌ها نیز از این موضوع استقبال می‌کنند مگر اینکه آمریکا به‌دنبال کنار کشیدن از توافق و استفاده از فرانسه یا انگلیس به‌عنوان یک طعمه باشد.

گوله درباره سیاست‌های اروپا در قبال ایران و میزان حمایت آنها از تحریم‌های آمریکا نیز گفت: منافع تمام کشورها به‌جز فرانسه کم‌وبیش تأمین خواهد شد. فرانسه باید تمایل خود به توافق هسته‌ای را نشان داده طی چند هفته آتی از قابلیت‌هایش برای همکاری با ایران در زمینه انرژی صلح‌آمیز، هوانوردی، حمل‌ونقل ریلی و کشاورزی استفاده کند.

وی درباره منافع توافق هسته‌ای برای کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه گفت: فرانسه با وجود تلاش‌هایی که اخیراً از سوی کنگره صورت گرفته همچنان در موضوع هسته‌ای ایران اقدام چندانی صورت نداده است. ایران خواهان تغییر در سیاست خارجی فرانسه و اعلام حمایت رئیس‌جمهور این کشور از توافق هسته‌ای است زیرا درصورت نیاز به توافق، این اتفاق بدون موافقت فرانسه نیز صورت خواهد گرفت. درحال حاضر آمریکا نسبت به موضع فرانسه دیدگاهی محتاطانه دارد، زیرا اظهارات فابیوس درباره راکتور آب سنگین باعث شکست مذاکرات شد. بعید می‌دانم که شرکای فرانسه تحمل مخالفت دیگر این کشور با پیشنهاد آمریکا را داشته باشند.

ناتالی گوله در پاسخ به سؤال پایانی درباره اهمیت همکاری با ایران و نقش این کشور در حل بحران‌های منطقه‌‌ای گفت: در صورت پذیرفته شدن ترکیه در اتحادیه اروپا ایران پرچمدار خاورمیانه باقی خواهد ماند.  ایران در مدت کوتاهی پس از رفع تحریم‌ها قابلیت رسیدن به تولید ناخالص ملی به‌میزان چند تریلیون دلار را خواهد داشت. این کشور منابع طبیعی و نیروی انسانی مورد نیاز برای رسیدن به این سطح را داراست. نادیده گرفتن نقش ایران در حفظ و ثبات منطقه اشتباه بسیار بزرگی است.

انتهای پیام/پ*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان