موسسه مالی که مجوز بانک مرکزی ندارد نمی‌تواند سهام بفروشد

موسسه مالی که مجوز بانک مرکزی ندارد نمی‌تواند سهام بفروشد

خبرگزاری تسنیم:عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این‌که مردم باید سرمایه‌های خود را از موسسات فاقد مجوز از بانک مرکزی خارج کنند،گفت:ساعت ۲۴ امشب موسسه اعتباری آرمان ایرانیان اقدام به فروش سه میلیون سهم می‌کند در حالی که مجوزی از بانک مرکزی ندارد.

عطاءالله حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: موسسه اعتباری فرشتگان ذیل مجموعه شرکت تعاونی فرشتگان بود یعنی اول شرکت تعاونی بوده که در وزارت کار تشکیل شده بود. پس از آن اینها تبدیل به موسسات مالی و اعتباری می‌شوند البته تا این تاریخ این موسسه مجوزی از بانک مرکزی دریافت نکرده است.

وی تصریح کرد:‌ به همین دلیل بانک مرکزی بخشنامه‌ای را اعلام کرد که بر اساس آن اسامی موسسات غیرمجاز را رسانه‌ای کرد. درآخرین اقدام بانک مرکزی اسامی این موسسات را از روی سایت این بانک برداشت و با مردم اتمام حجت کرد که این موسسات از نظر بانک مرکزی فاقد اعتبار رسمی هستند.

وی با بیان این‌که عملا بانک مرکزی هیچگونه تعهدی نسبت به این موسسات مالی ندارد، خاطرنشان کرد:‌  پیگیری هایی را از قبل کمیسیون اقتصادی در این زمینه داشت و چندین بار به بانک مرکزی نامه‌نگاری انجام شد تا از تجمیع این موسسات در یک موسسه جلوگیری شوند چراکه هرکدام از این موسسات متعلق به شهرستان هستند و در این‌صورت سرمایه‌های مردم عملا حیران و سرگردان خواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:‌ نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس از بانک مرکزی درخواست کردند این اتفاق نیفتد تا این موسسات منحصرا و مستقلا از بانک مرکزی مجوز بگیرند.

حکیمی با تاکید بر این‌که با تجمیع این موسسات سرمایه‌های مردم به خطر می‌افتد، بیان کرد:‌در این رابطه با رئیس کل بانک مرکزی و تهرانی‌فر معاون نظارت بانک مرکزی مکاتباتی انجام شد.

وی با یادآوری این‌که این موسسات عملا از  مردادماه منحل شدند و دفترچه ای که به مردم می‌دهند فاقد ارزش اوراق بهادار است، گفت:‌ هم‌اکنون چیزی به نام موسسه اعتباری فرشتگان در کشور وجود خارجی ندارد، این شعب فعالیت کاملا غیرقانونی دارند و مردم عملا به اعتبار نظام و بانک مرکزی سرمایه‌های خود را در این موسسات سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی با بیان این‌که اگر مردم  امشب برای دریافت سرمایه‌ خود به این موسسات مراجعه کنند امکان دریافت پولشان کم است، افزود: خیلی از اینها پولی را ندارند که به مردم بدهند و وعده بعدا را می‌دهند. کسانیکه در این موسسات سرمایه‌گذاری کرده‌اند امکان دریافت پولشان خیلی کم است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد:‌الان بحث این است که اتفاق جدیدی در این حوزه افتاده و آن هم شکل گیری موسسه جدیدی به نام آرمان ایرانیان است.

حکیمی ادامه داد: در حال راه‌اندازی موسسه‌ای هستند که فاقد مجوز است. فقط یک موافقت اصولی بر مبنای سال 92 صادر شده که اینها عملا می‌خواهند شکل جدید را برای مشروعیت کار خود راه بیاندازند. در شرف تاسیس بودن ملاک دادن مجوز نیست اگر هم به اسامی اطلاعیه فروش سهام این موسسه نگاه کنیم اکثرا متعلق به یک خانواده است. آدم با این اسامی به یاد پرونده‌های قدیمی خانوادگی می‌افتد.

وی اظهار کرد: از مردم خواهش می‌کنیم که سرمایه‌های خود را از موسسات فاقد مجوز بانک مرکزی خارج کرده و آنرا به بانک‌های رسمی کشور وارد کنند. تا زمانی که این موسسات مجوز نگرفته‌اند ورود مردم احتمال زیان فراوانی را به همراه دارد. در این صورت نظام، دولت و مجلس باید پاسخگو باشند که چرا از فعالیت این موسسات غیرمجاز جلوگیری نشده است.

وی با طرح این پرسش که این شعب موسسات غیرمجاز به چه دلیلی هم‌اکنون فعالیت می‌کنند، گفت:‌ مرکز اقتصادی که فاقد مجوز باشد ظرف دو روز توسط صنف مربوطه آنرا تعطیل می‌کند، چگونه است که این موسسات 5 ماه است که مجوز ندارند و مردم در این موسسات سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی با بیان این‌که ضمانت دفترچه‌هایی که نزد مردم است با کجاست، خاطرنشان کرد:‌شرکت و موسسات مالی که وجود خارجی ندارند چگونه است که دفترچه‌ای را به مردم می‌دهند. اگر یکی از این شعبات فردا تعطیل شود مردم باید به کجا مراجعه کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که تحقیق و تفحص از موسسات مالی و اعتباری در دستور کار مجلس قرار دارد، بیان کرد: باید مشخص شود که 354 میلیارد تومانی که نزد موسسات مالی و اعتباری است، کجا هزینه شده است و حتما در این رابطه مجلس تحققیق و تفحص خواهد کرد.

حکیمی با بیان این‌که  ساعت 24 امشب سه میلیون سهم 100 تومانی توسط موسسه آرمان ایرانیان در فرابورس عرضه می‌شود، گفت: موضوع جالب این است که چگونه موسسه‌ای که از بانک مرکزی مجوز ندارد، می‌تواند در بورس سهام عرضه کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه