وضع مالیات بر خانه‌های خالی مسکن را گران نمی‌کند/ برج سازان ضرر می‌کنند نه مردم

وضع مالیات بر خانه‌های خالی مسکن را گران نمی‌کند/ برج سازان ضرر می‌کنند نه مردم

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن رد نظر برخی که می گویند وضع مالیات بر خانه های خالی باعث افزایش قیمت می شود گفت: اگر طرح مالیات بر املاک مصوب شود، برج سازان، انبوه سازان ضرر خواهند کرد و لذا با این طرح مخالف هستند.

یکی از مشکلات کنونی بازار مسکن در کشور، وجود تقاضاهای سوداگرانه در بازار است که همواره با افزایش تقاضا، سبب افزایش قیمت در بازار می گردد. در همین راستا طرحی در مجلس در خصوص وضع مالیات بر املاک جهت مبارزه با انگیزه سوداگری در بازار مسکن مطرح شد که نمایندگان مجلس به آن رای ندادند. موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس با بیان اینکه در مجلس هنوز اجماعی در خصوص قانون مالیات بر املاک و مستغلات صورت نگرفته است در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفت: این طرح در صحن علنی مجلس مطرح شد که تعدادی از نمایندگان با آن مخالفت کردند. دلیل اصلی مخالفت برخی نمایندگان، افزایش قیمت اجاره بهای ناشی از اجرای این طرح است.

گفت‌وگوی تسنیم با ثروتی را در ادامه می خوانید:

تسنیم: چندی پیش طرحی در مجلس تحت عنوان قانون مالیات بر املاک مطرح شد که رای نیاورد. این طرح در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟

ثروتی: این طرح در صحن علنی مجلس مطرح شد که رای نیاورد و برخی از نمایندگان با آن مخالفت کردند. استدلال نمایندگان مخالف احتمال افزایش قیمت بود. یعنی این افراد معقتد بودند که اگر این قانون تصویب و اجرا شود، سبب افزایش قیمت اجاره مسکن و هزینه های مردم خواهد شد. به انضمام این که برخی از بندها به کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال شده تا در آن جا به طور جامع به آن رسیدگی گردد تا دوباره به صحن علنی مجلس برگردد و ببینیم که در صحن علنی مجلس چه اتفاقی خواهد افتاد.

در این حال امیدواریم که این موضوع با توجه به وجود منازل خالی در کشور، سبب بهبود قیمت مسکن و اجاره گردد. اخذ مالیات از خانه‌های خالی باعث می‌شود کسی منزل خود را خالی نگذارد و فورا آنرا در بازار عرضه کند. عرضه بیشتر مسکن در بازار سبب کاهش قیمت خواهد شد. در مقابل برخی از نمایندگان می گفتند که این مسئله سبب کاهش قیمت نخواهد شد و برعکس اجازه بها را افزایش خواهد داد و مشکلاتی را برای مردم ایجاد خواهد کرد. در نهایت قرار شده است که این موضوع در کمیسیون بررسی شود.

تسنیم: به نظر شما این طرح سبب کاهش قیمت مسکن خواهد شد یا برعکس؟

ثروتی: اگر این طرح کنترل شده و هدفمند اجرا شود به طور حتم کاهش قیمت مسکن را به دنبال خواهد داشت.

تسنیم: منظورتان از کنترل شده چیست؟

ثروتی: یعنی گرفتن مالیات از منازل خالی بسیار اقدام مثبتی و خوبی است ولی این مسئله نباید سبب افزایش قیمت اجاره شود. یعنی باید یک راهکارهایی عملیاتی و منطقی برای اجرای این موضوع در نظر گرفته شود که در این رابطه نتیجه مورد نظر حاصل شود. مثلا اگر یک منزلی در مدت زمانی خالی ماند یا فرض کنید افرادی هستند که نقل و انتقال دارند و مجبور هستند که دو خانه داشته باشند، آن افراد نیز مورد توجه قرار بگیرند که سبب افزایش قیمت برای این قبیل افراد نشود. یعنی بایستی به طور کامل جوانب کار مورد نظر قرار بگیرد. به نظر من تحت عنوان یک آیین نامه اجرایی مناسب کنترل شده، دریافت مالیات از منازل خالی لازم و ضروری است.

تسنیم: برخی معتقدند به دلیل مخالفت رییس مجلس با این طرح، طرح مالیات بر املاک رای نیاورد آیا این حرف درست است؟

ثروتی: نمی دانم که ایشان مخالف است یا نه. ولی همان طور که عرض کردم تعدادی از نمایندگان مجلس به دلیل اثر افزایشی قیمت بر اجاره بها مخالف با این طرح هستند. ولی اگر دولت راهکار و چارچوبی برای کنترل ارائه کند طرح مذکور خوب و مطلوب خواهد بود، چون در حال حاضر خود دولت نیز با این طرح مخالف است.

تسنیم: دلیل مخالفت دولت چیست؟

ثروتی: دولت به دلیل احتمال افزایش نرخ اجاره بها با این طرح مخالف است.

تسنیم: برخی می گویند افراد سوداگر و با نفوذ در بازار مسکن در حال فشار بر مجلس هستند تا این طرح رای نیاورد. چون هرگونه وضع مالیاتی بر املاک مانعی بر سر راه سوداگری و احتکار خانه توسط این قبیل افراد است. آیا شما این ادعا را قبول دارید؟

ثروتی: به هر حال در هر تصمیمی عده ای سود می برند و عده ای دیگر ضرر می کنند. طبیعی است که اگر طرح مالیات بر املاک مصوب شود، برج سازان، انبوه سازان ضرر خواهند کرد و لذا با این طرح مخالف هستند. چون زمانی که ساختمانی را می سازند، آن را خالی نگه می دارند تا مشتری خوب با قیمت بالاتری بیابند. ولی اگر مالیات وضع شوند، این افراد مجبور هستند که زود واحدها را به فروش برسانند و یا اجاره دهند. و لذا دیگر فرصتی برای سوداگری ندارند.

تسنیم: بنابراین این طرح در عمل منجر به افزایش قیمت نخواهد شد و برعکس قیمت ها را کاهش خواهد داد. یعنی ادعای برخی از نمایندگان در خصوص افزایش قیمت غلط است؟ وضع مالیات بر املاک سال‌هاست در دنیا برای کنترل قیمت و انگیزه سوداگری در بازار مسکن اجرا می‌شود.

ثروتی: حرف شما درست است ولی باید دارای چارچوب و هدفمند باشد. چارچوب هم این است که مثلا یک مدت زمانی را تعیین کنند. به فرض بگویند اگر خانه تازه ساخته شده ای فرضا تا 6 ماه خالی ماند بلا مانع است. یا به فرض اگر خانه ای قرار است اجاره داه شود، از زمان تخیله خانه تا اسکان نفر بعدی مالیات بر آن وضع نشود. اگر این گونه نباشد، مالیاتی که وضع خواهد شد بر نفر بعدی که اسکان یافته تحمیل خواهد شد. لذا این باعث افزایش قیمت خواهد شد. بنابراین باید برای اجرای این طرح چارچوب درست و منطقی گذاشته شود.

تسنیم: پس یعنی اصل طرح، اقدام درستی است. ولی اینکه چگونه اجرا بشود، این مسئله ای است که باید به درستی تعیین شود.

ثروتی: بله. باید چارچوب اجرای این طرح به درستی تعیین شود تا نتیجه ای در عمل اتفاق می افتد برخلاف روح و هدف اصلی اجرای سیاست نباشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه