تنها ۵۷درصد بودجه عمرانی محقق شد

تنها 57درصد بودجه عمرانی محقق شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تنها ۵۷ درصد بودجه عمرانی محقق شده است، گفت: تدوین برنامه‌های عمرانی مناسب بوده اما اجرای آنها با مشکلاتی روبرو بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، غلامحسین شافعی امروز در نشست 41 دوره هفتم اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: برنامه‌ای توسعه‌ای در کشو ر دارای سابقه طولانی است و بعد از انقلاب با وجود 5 برنامه توسعه‌ای تنها در برنامه سوم تا میزانی دارای توفیق بوده‌ایم.

وی ا دامه داد: برخی از همسایگان ایران با وجود آنکه سابقه برنامه‌های توسعه‌ای طولانی ندارند اما توفیقات بهتری نسبت به ایران به دست آورده‌اند. از این رو باید قبول کرد مشکلاتی در تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای وجود دارد. 

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: اگر قرار باشد گذشته تکرار نشود نیازمند بازشناسی و اصلاح تدوین برنامه هستیم و آنچه که به عنوان تحولات محسوس وجود داشته عدم اهتمام دولت در اجرای برنامه بوده است. 

شافعی یادآور شد: در طول سالهای گذشته برنامه‌های خوبی تدوین شده اما اجرای مناسبی نداشته که در برنامه باید به این موضوع اهمیت داده شود که اجرای درستی داشته باشد. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مهم حجم وسیع تکلیف پیش‌بینی شده در برنامه‌‌ها بدون توجه به منابع مالی مورد نیاز برای تحقق آن و عدم ارتباط منطقی میان بودجه‌های سنواتی و برنامه‌های توسعه‌ای است. 

او با بیان اینکه لازم نیست دولت از ابزار مالی و تخصیص منابع خود استفاده کند گفت: باید قوانین بودجه و تبعیت از برنامه‌های توسعه‌ای نوشته شود که تاکنون اینطور نبوده و اکثرا بودجه با مسیر برنامه‌ها در تعارض بوده است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بودجه به عنوان مهمترین ابزار دولت برای ثبات بهبود تولید، اشتغال و درآمد شناخته می‌شوشد اما قوانین بودجه کشور در بسیاری از موارد کارکرد سیاستگذرای آن در زمینه تحرک رشد مغفول مانده و عمده منابع بودجه صرف هزینه‌های جاری کشور شده است. 

وی با تاکید بر اینکه بودجه‌های عمرانی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند گفت: تحت تاثیر قرار گرفتن بودجه عمرانی موجب شده پروژه‌های عمرانی ناتمام بماند و بخش خصوصی گرفتار مشکلات فراوانی شود که در سالهای گذشته متوسط تحقق بودجه جاری 95 درصد و بودجه عمرانی 57 درصد بوده است. 

شافعی یادآور شد: نیمی از بودجه عمرانی را توانسته‌ای جذب کنیم و با انبوهی از پروژه‌های ناتمام روبرو هستیم آنچه هم اکنون در بودجه 93 اشاره شده است حدود 2800 طرح عمرانی نیمه‌تمام و ناتمام که برای آن 100 هزار میلیارد تومان هزینه شده و با این وجود نیاز به 400 هزار میلیارد تومان سرمایه است که این موضوع باری بر دوش مسائل هزینه‌ای کشور می‌افزاید. 

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌‌های توسعه کشور تاکنون به این شکل جوابگو نبوده است بیان کرد: ما ابتدا باید به چالش‌های برنامه‌‌های توسعه‌ای توجه کرده و با توجه به عملکرد گذشته در آینده حرکت کنیم که پیشنهاد می‌شود در فرآیند برنامه ششم از نظرات فعالان اتاق و تشکل‌های بخش خصوصی به طور کامل در تدوین برنامه‌ها نظرخواهی شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه اهداف بلندپروازانه تکرار نشود، یادآور شد: باید واقعیات و امکانات مورد توجه قرار گیرد و ضمانت اجرایی قوی و پاسخگویی دولت برای اجرائیات مشخص شود. 

او با اشاره به اینکه دولت خود را به ایجاد منطقی قوانین بودجه سالیانه مقید کند، گفت: در این زمینه در خصوص انضباط مالی دولت راه ساختار و کوچک سازی دولت اقدام شود. 

وی ادامه داد: مشوق‌های صادراتی را در بخش تولید با نوعی سرمایه‌گذاری در برنامه تلقی کنیم و محور اصلی توسعه کشور با نگاه به تولید مورد توجه قرار گیرد.

شافعی یادآور شد: اتاق اقدام به تشکیل دبیرخانه معاونت اقتصادی کرده که درخواست می‌شود در این ارتباط، ارتباط لازم را با این کمیته برقرار کنیم. 

او ادامه داد: اتاق می‌تواند با ارائه نظرات سازنده به دولت کمک کند که در این دبیرخانه موضوعاتی چون توسعه بخش تولید و اصلاح نظام تعرفه مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان گفت: از دولت سپاسگزاریم که اتاق را در روند تدوین برنامه قرار داده و امید است این رویکرد ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه