انتقاد نسبت به توقف ۵۰ طرح کلان ملی از سوی وزارت علوم

انتقاد نسبت به توقف 50 طرح کلان ملی از سوی وزارت علوم

خبرگزاری تسنیم: رئیس سابق دانشگاه تهران با اشاره به وضعیت طرح‌های کلان ملی کشور گفت: اخبار منتشر شده درباره وزارت علوم در درازمدت به نفع این وزارتخانه نیست.

فرهاد رهبر رئیس سابق دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم و در پاسخ به سوالی درباره وضعیت طرح کلان اقتصاد مقاومتی، گفت: نزدیک به 50 طرح کلان ملی با هزینه بیش از 2 هزار میلیارد تومان در گذشته به تصویب رسیده و کمیته‌های مختلف و شورای عتف را نیز پشت سر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد متاسفانه طی یک سال اخیر پیگیری این طرح‌ها متوقف شده است،  افزود: شاید برای وزارت علوم این امر چندان مناسب نباشد، چون مسئولیت پیشرفت علمی بر عهده وزارت علوم است. اگر این پیشرفت علمی با تولید ثروت ملی و حل مشکلات جامعه همراه نباشد، قاعدتا می‌تواند مشکلات دیگری را برای ایجاد کند.

رئیس سابق دانشگاه تهران ادامه داد: توصیه می‌کنیم وزارت علوم یکی از اولویت‌های خود را پیگیری این طرح‌ها قرار دهد و به دنبال اخذ بودجه لازم برای این طرح‌ها از دولت، سایر بخش‌ها و ملزم کردن دستگاه‌های اجرایی برای اینکه بودجه تحقیقاتی خود را از کانال عتف به تصویب برسانند، باشد.

فرهاد رهبر با اشاره به اینکه طرح‌های کلان ملی براساس فکر و نیاز‌های کشور ایجاد شده است، یادآور شد: با اجرایی شدن این طرح‌ها موتور اقتصاد کشور و برخی از مشکلات کشور حل خواهد شد.

وی گفت: قاعدتا پیشرفت علمی در گرو این نوع اقدامات است و  امروز وزارت علوم باید پیگیر آن باشد.

رئیس سابق دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: وزارت علوم دوگانگی با نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد که این وزارتخانه همان وظایف وزارت علوم را در امور پزشکی پیگیری می‌کند. امروز وزارت بهداشت در کانون اخبار است و اخباری چون شروع طرح تحول سلامت و ...درباره این وزارتخانه منتشر می‌شود اما درباره وزارت علوم این‌گونه اخبار منتشر نمی‌شود و خبرهای دیگری درباره این وزارتخانه منتشر می‌شود که در دراز مدت به نفع این وزارتخانه نیست.

وی گفت: اگر وزارت علوم به همان وظیفه اصلی خود که مدیریت علم و فناوری و هدایت دانشمندان و محققان است به سمت نیازهای واقعی کشور و طراحی رشته‌های مورد نیاز کشور حرکت کند، می‌تواند توفیقات بیشتری به دست آورد.

فرهاد رهبر تصریح کرد: اگر فضای وزارت علوم به این سمت برود وزیر علوم هم راحت‌تر می‌تواند در مجلس از خود دفاع کند و دغدغه‌های نمایندگان محترم نیز درباره مدیریت حوزه علمی نیز مرتفع می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
triboon