"خمره صبر" رضایتمندی نیست

"خمره صبر" رضایتمندی نیست

خبرگزاری تسنیم: اختلالات موبایل طی یکی دو ماه اخیر به اوج رسیده و صبر مشترکان به سر آمده تا جایی که بیش از ۸۲ درصد مردم در پاسخ به این که "از کیفیت کدام خدمت تلفن همراه خود رضایت دارید؟" پاسخ می‌دهند هیچکدام.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، ورود اپراتورهای موبایل کشور به نسل‌های سوم و چهارمی که قرار بود ایده‌آل ارتباطی مشترکان باشد از دو ماه هم گذشت اما 3G که خود را منجی ارتباطات می‌دانست ظاهرا در رسالت خود مانده و دیگر داغی قبل از راه‌اندازی را ندارد.

نسل سوم پیش از راه‌اندازی به اندازه‌ای در بوق و کرنا شد که شاید غالب مردم گمان کردند تا حال حاضر هم از نعمتی عظیم بی‌بهره‌اند و بنابر این جامعه تمایلش بر بهره‌مندی از خدمات این نسل بیشتر شد.

تمایلی که این روزها به انزجار گرائیده و اتفاق آرای مردمی در نظرسنجی‌های گوشه و کنار جامعه حاکی از خشمی در این زمینه است، همچنان ادامه دارد و از سویی دیگر همچنان مشخص نیست که ایده‌آل‌های ارتباطی چه زمانی ثبات یافته و واقعا ایده‌آل خواهند شد.

"3G" عنوانی است که حداقل به واسطه تبلیغات شهری و تیزرهای نمایشی سر زبان پیر و جوان این مملکت می‌گردد اما آنقدر که پوشش زبانی دارد، پوشش ارتباطی ندارد و برای اثبات این حرف کافی است گوشی موبایلتان را در دست بگیرید و گشتی در شهر بزنید تا ببینید بیشتر "3G" هستید یا اصلا نیستید!

حکایت حال این روزهای برخی مناطق تهران "3G" یا "Gهیچ" است؛ به این معنا که یا کاملا ارتباط مبتنی بر نسل جدید خواهید داشت یا اصلا ارتباطی صورت نمی‌گیرد.

این موضوع کاملا عجیب و بدیع که یکی دو هفته است در برخی مناطق تهران به چشم می‌خورد، این سوال را به ذهن متبادر می‌سازد که مگر قرار نبود نسل سوم به شکل مرحله‌ای و هم‌زمان در کنار نسل 2 ارائه و راه‌اندازی شود تا مشترکان با مشکلی مواجه نشوند؟ س چرا در برخی مناطق که سابقا دارای آنتن بود، امروز برای جست‌‌وجوی آنتن باید ذره‌بین به دست شد؟!

"مشترک مورد نظر موجود نیست" پیام گفتاری جدید یکی از اپراتورهاست که اصالت مشترکان را هم زیر سوال برده است و در واقع به نوعی می‌گوید اصلا چنین شماره‌ای وجود ندارد اما بار دیگر که با هکمان شماره تماس می‌گیرید، گوینده گویی به ندامت خود پی برده و شما را به مشترک مورد نظر وصل می‌کند.

قطع ارتباطات حین مکالمه، سرازیر شدن انبوهی از تماس‌های از دست رفته با پیامک به گوشی مشترکان، برخورد اشتباهی تماس‌ها با مشترکان بی‌ربط، برقراری مکالمه اما بدون انتقال صوت و میکس بی‌شمار پیامک‌های ارتباطی از جمله برخی مشکلات بدیع در حوزه نسل سوم بوده که با راه‌اندازی شبکه این نسل پدیدار شده‌اند.

حال با این اوصاف تنها موضوعی که گفته شده این است که مشترکان صبور باشند! اختلالات در آینده رفع می‌شود.

پیش از ورود اپراتورهای ارتباطی به نسل‌های سوم و چهارم، مجوز آزمایشی به آنها داده شد تا زمان استارت عملیاتی با مشکلی برخورد نکنند و شبکه شان در نهایت ثبات لانچ شود؛ اما زمانیکه اختلالات کنونی را مشاهده می‌کنیم کمی خنده‌دار به نظر می‌رسد که اپراتورها نسل سوم را تست هم کرده باشند.

شبکه پر اختلال کنونی که در واقع عملیاتی و تجاری شده حاکی از این است که یا تستی پیش از این وجود نداشته یا مرحله تست کلا اختلال وجود داشته و چیزی به عنوان آنتن و خدمت تست نشده است.

شهریور ماه بود که قرار شد به اپراتورهایی مجوز داده شود که تست را پشت سر گذاشته و کمترین اختلالات را دارند و با این حساب خوشبین بودیم که حداقل تا مهر ماه شبکه یکپارچه می شود اما با اوج‌گیری اختلالات گفته شد که این مشکلات تا یک ماه دیگر که آبان ماه باشد رفع می‌شود.

آبان هم در حال سپری شدن است اما اتفاق خاصی را شاهد نیستیم و در این بین گفته شده است که تا سه ماه دیگر پایداری به شبکه اپراتورها باز می‌گردد؛ یعنی دی ماه زمانی خواهد بود که دیگر شبکه‌های موبایل همچون سابق خواهد شد.

چنین اظهاراتی زمانی مطرح شد که بعد از آن وزیر ارتباطات به میدان آمد و در ارتباط با رفع اختلالات ماه آینده یعنی آذر ماه را وعده داد و گفت: در زمینه اختلالات تلفن همراه حق را به مردم می دهم و از آنها عذر خواهی می کنم و قبول دارم که آن ها با مشکلاتی مواجه شده‌اند اما این بشارت را می دهم که هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا ظرف یک ماه آینده این مشکل برطرف شود.

ارائه زمان‌هایی متغیر بیشتر به این می‌نماید که مسئولان امر ارتباطی کشور به دنبال افزایش آستانه خشم مردم هستند تا رضایتمندی آنها؛ اما بد نیست که نگاهی بر نظرسنجی یکی از برنامه‌های تلویزیونی در ارتباط با اینکه "از کیفیت کدام خدمت تلفن همراه خود رضایت دارید؟" و رأی 82.63 درصدی بینندگان سیما به "هیچکدام" داشته باشیم.

*مجید هدایتی نسب*

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین
آسیاتک