مساحت دریاچه ارومیه دوبرابر شد

مساحت دریاچه ارومیه دوبرابر شد

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر نیرو با بیان اینکه تاکنون ۱۱۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب زیرزمینی برداشت کرده ایم، اذعان داشت: ۲۰ سال زمان می برد تا منابع آبهای زیرزمینی با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی به منابع آب زیرزمینی به حالت قبل بازگردد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رحیم میدانی در نشست خبری اظهار داشت: از ابتدای مهرماه سال جاری تا امروز به طور متوسط در کل کشور 37 میلی‌متر بارندگی داشتیم که این رقم نسبت به درازمدت 61 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 54 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، ما شاهد افزایش 144 درصدی میزان بارش‌ها بودیم به طوری که در این مدت 105 میلیمتر بارش در این حوزه آبریز داشتیم که به همین دلیل از ابتدای مهرماه تا این لحظه افزایش 32 میلیمتری در سطح دریاچه ارومیه داشتیم که با کم شدن تبخیرها و نفوذها اکنون نسبت به اول مهرماه سطح دریاچه ارومیه 25 سانتیمتر بالاتر آمده است. 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به برگزاری جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه با حضور معاون اول رئیس جمهور در روز گذشته گفت: تخمین می‌زنیم که از ابتدای مهرماه تا امروز 500 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده و مساحت این دریاچه با زیر آب رفتن بخش‌های خشک شده تقریبا 2 برابر شده است

دائمی تصریح کرد: هیئت وزیران علاوه بر بودجه هایی که به احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته 725 میلیارد تومان به احیای دریاچه ارومیه کمک کرده و هم اکنون 1400 میلیارد تومان اعتبار در دست سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان است تا این اعتبار را برای احیای ردیاچه ارومیه هزینه کنند.

وی افزود: طرح های آب زیرزمینی کشور یتیم است و نهادی نیست که به این مسئله ورود جدی داشته باشد، ما که می دانیم و به دلیل تجربه کاری و تحصیلات می فهمیم چه اتفاقی بر سر منابع آب زیرزمینی کشور افتاده باید به دیگران هم بگوییم.

دائمی با اشاره به تصویت طرح احیا و تعادل بخشی به منابع آب زیرزمینی کشور در پانزدهمین جلسه شورای عالی آب گفت: اجرای این طرح بسیار پیچیده است و نیازمند همکاری هر سه قوای کشور است.

وی افزود: 6 سال زمان می خواهیم تا این طرح را اجرا کنیم و تا پایان برنامه ششم توسعه کشور باید برداشت از منابع آب زیرزمینی کشور 11 میلیارد مترمکعب در سال کاهش پیدا کند که نیمی از این رقم برای تثبیت وضعیت منابع آبی زیرزمینی است تا وضعمان بدتر از این نشود و نیمی دیگر برای احیای این منابع است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه تاکنون 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب زیرزمینی برداشت کرده ایم، اذعان داشت: 20 سال زمان می برد تا منابع آبهای زیرزمینی ایران با اجرای این طرح به حالت قبل بازگردد.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، در لایحه بودجه سال آینده 600 میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده که این رقم نسبت به بودجه سال 93 شش برابر رشد داشته است.

دائمی با بیان اینکه منابع دولتی پاسخگوی نیاز پروژه ها نیست و به دنبال جذب سرمایه بیشتر بخش خصوصی هستیم، گفت: آب را از بخش خصوصی که در طرح های آب سرمایه گذاری کرده 2500 تومان در هر مترمکعب می خریم و 300 تومان به مردم می فروشیم.

وی افزود: رقم خرید تضمینی آب از بخش خصوصی در بودجه 94 به 500 میلیارد تومان رسیده که نسبت به رقم بودجه سال جاری 5 برابر شده است.

معاون وزیر نیرو یکی از مشکلات بخش آب کشور را آبرسانی به روستاها عنوان کرد و گفت: اعتبارات مورد نیاز برای آبرسانی به روستاها 2 هزار میلیارد تومان است در حالی که این رقم رد بودجه سال 93 تنها 200 میلیارد تومان بود و برای بودجه سال 94 با افزایش 2 برابری به 400 میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: دهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب کشور با حضور 276 شرکت داخلی و 25 شرکت خارجی از 16 کشور جهان روزهای 26 تا 29 آبان ماه برگزار می شود، همچنین روزهای 27 و 28 آبان در دانشگاه تهران همایشی با عنوان مدیریت منابع و مصارف آب برگزار می شود تا ببینیم برای تأمین آب کلانشهرها باید از چه روشی استفاده کنیم.

دائمی با بیان اینکه ورود فاضلاب به رودخانه های کشور را تأیید می کنم، گفت: در تحقق کیفیت آب شرب بسیار جدی عمل می کنیم، اما اینکه فاضلاب خانگی، کشاورزی و صنعتی به رودخانه ها میریزد را باید با احداث تأسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب در نقاط مختلف کشور کنترل کنیم که متأسفانه در تأمین مالی پروژه ها همیشه کمبود داریم.

وی افزود: در این بخش از سرمایه بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد و از ابتدای سال جاری تاکنون هم 1071 میلیارد تومان پروژه با بخش خصوصی در بخش احداث تأسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب به امضا رسیده و 7 هزار میلیارد تومان پروژه آماده امضا با بخش خصوصی در بخش آب و فاضلاب داریم.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: هم اکنون 40.58 درصد از جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند که این رقم باید 100 درصد باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه