وضع تولیدکنندگان در یک سال اخیر بدتر شده است

وضع تولیدکنندگان در یک سال اخیر بدتر شده است

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اوخر دولت دهم به تولیدکنندگان سخت گذشت گفت: با وجود آنکه بیش از یک سال از عمر دولت جدید گذشته است وضع برای فعالان اقتصادی نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اصغر ظریف‌کار فرد در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در دولت فعلی مسائلی مانند احیای سازمان برنامه و بودجه حل شده است اما در حال حاضر سازمانها کارمندسالار شده و مسائلی که در دولت قبل به دست استاندار و یا مدیری رفع می‌شد در این دولت رفع نمی‌شود. 

وی ادامه داد: اغلب عیب‌هایی که در گذشته مطرح می‌شد در حال حاضر حل شده و یا اصلا مشکل نبوده است. 

او بیان کرد: تمام کاندیداها در مناظرات انتخاباتی خود در آن زمان می‌گفتند 70 درصد مشکل تولید نقدینگی است حال جای سوال دارد که در حال حاضر برای این مشکل چه کاری انجام داده‌اند. 

وی افزود: استمهال در گذشته بسیار طرفدار داشت اما امروز حرام شده است. در لایحه تولید روز به روز حرف حراج است تا استمهال و اگر کسی نخرید 10 درصد 10 درصد از ارزش آن می‌کاهند. 

ظریف‌کار فرد گفت: دارایی، بیمه، بانکها خودشان ابزار وصول دارند و نباید پیش‌شرط روندهای کاری دیگری باشند. زمانی گفته می‌شد سود بالای بانکی اجحاف به تولید است اما امروز به راه حل کنترل تورم تبدیل شده است. 

او با بیان اینکه دولت باید فکری به حال سرمایه در گردش کند گفت: در حال حاضر جلوی صادرات تجار را به دلیل داشتن بدهی می‌گیرند و برخورد سیاسی با افراد انجام می‌دهند. در گذشته برخورد سیاسی به دنبال آن بود که معتادان را برای درمان اعتیاد از بین ببرند که این موضوع در حال حاضر برای تولیدکننده در حال انجام است.

عضو هیئت نمایندگی اتاق ایران گفت: در برنامه‌های انتخاباتی، تحریم داخلی نقل و نبات محافل بود اما امروز حرفی از آن زده نمی‌شود. 

وی ادامه داد:‌ دولت امروز یکی از مقتدرترین دولت‌هاست، دوست و دشمن برای حل مشکلات از آن حمایت می‌کنند. 

او با توجه به گفته رئیس جمهور مبنی بر اینکه بانکها برای خود پستو درست کرده‌اند گفت:‌ رئیس جمهور می‌گوید بانکها پستو درست کردند و جای سوال دارد برای حل مشکلات بانکها چه قدمهایی برداشته شده است. اگر شما می‌خواهید دست بانکها را باز کنید باید قضیه استعلام‌ها را  حذف کنید. 

او خاطرنشان کرد: در گذشته طرح‌های ضربتی برای تولید ارائه می‌دادند اما در حال حاضر به بانکها فشار وارد می‌کنند و در لایحه حمایت از تولید 35 ماده داریم که 34 بند از آن اما و اگرهایی برای تولید کننده گذاشته است.

او یادآور شد: دولت هر روز به بهانه‌ رهایی از بودجه نفتی مالیات‌ها را افزایش می‌دهد و همه کارها سخت‌تر شده است. 

وی ادامه داد: دولت آمارهای گمراه کننده می‌دهد به عنوان مثال می‌گوید گردشگری خارجی رشد کرده در حالی که گردشگری داخلی به خاطر رکود مردم نمی‌چرخد.

عضو نماینده اتاق ایران در رابطه با پرداخت یارانه از سوی دولت یازدهم گفت: وقتی صحبت از یارانه می‌شود آقای وزیر اقتصاد می‌گوید برنامه‌ای برای یارانه‌دادن نداشتیم و از طرف دیگر رئیس جمهور می‌گوید 50 درصد یارانه را می‌دهیم که طیب‌نیا می‌گوید به واحدهای رقابت‌پذیر یارانه پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر کار به جایی رسیده که حتی از چین واردات فولاد خواهیم داشت زیرا قیمت وارداتی ارزانتر از شمش داخلی است. این موضوع در پی آن ایجاد می‌شود که قیمت تولیدکننده داخلی به ازای هر دلار در هر ماه با معدل تورم 30 درصد ماهی 100 تومان افزایش پیدا می‌کند. 

او در پایان توصیه کرد استعلام اجباری حذف شود و استمهال پلکانی به تولیدکننده برای تامین نقدینگی داده شود، یارانه صرف انرژی مصرفی، بیمه و پول بانکی شود، و مسئولان آمارهای گمراه کننده را ندهند زیرا که در آینده بر علیه خودشان استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه